پنجشنبه 5 اردیبهشت 1387

موفقيت مائوئيست های حزب کمونيست در انتخابات نپال، بی بی سی

حزب کمونيست نپال بيشترين شمار کرسی ها را در مجلس موسسان اين کشور کسب کرده و وعده داده است که نظام سلطنتی اين کشور را ملغی خواهد کرد.

با خاتمه شمارش آرا در انتخابات نپال، روز پنجشنبه، ۲۴ آوريل (۵ ارديبهشت)، اعلام شد که نامزدهای حزب کمونيست، که يک تشکيلات مائوئيستی است، حدود سی درصد کل آرا را به دست آورده در حاليکه حزب کنگره نپال با حدود بيست و يک درصد آرا در رده دوم قرار گرفته است.

حزب کمونيست نپال (اتحاد مارکسيست - لنينيست) نيز حدود بيست درصد آرا را نصيب خود کرده است.

دويست و چهل کرسی از ششصد و يک کرسی مجلس موسسان نپال به حائزان اکثريت ساده آرا اختصاص می يابد و مائوئيست ها توانستهاند يکصد و بيست کرسی از اين تعداد را به دست آورد.

اين حزب همچنين اکثر کرسی ها باقيمانده را که به نسبت آرای کسب شده توسط احزاب اصلی بين آنها تقسيم می شود در اختيار گرفته و در مجموع، به حدود دويست و بيست کرسی مجلس موسسان دست يافته است.

در مجموع، مائوئيست ها حدود دويست و بيست کرسی و حزب کنگره به حدود يکصد و ده کرسی را کسب کرده اند.

وظيفه اصلی مجلس موسسان تدوين قانون اساسی نپال و برگزاری انتخابات پارلمانی براساس اين قانون اساسی جديد است اما تا زمان تشکيل پارلمان جديد، اين مجلس وظيفه قانونگزاری را نيز برعهده دارد.

پراچاندا، رهبر مائوئيست های نپال، گفته است که با آغاز به کار مجلس موسسان، خواستار الغای نهايی نظام سلطنت و اعلام نظام جمهوری در اين کشور خواهد شد و در اين زمينه، حاضر به مصالحه نيست.

رهبر مائوئيست ها از گيانندرا، پادشاه نپال، خواسته است تا کشور را ترک کند اما پادشاه تاکيد داشته که در نظر دارد همچنان در نپال باقی بماند.

وظيفه مجلس موسسان

حکومت سلطنتی مطلقه در نپال حدود دويست و پنجاه سال سابقه داشته اما تنها در سال ۱۹۹۰ بود که با تصويب قانون اساسی، به نظام پادشاهی مشروطه تبديل شد.

در سال ۲۰۰۵، گيانندرا، پادشاه نپال که در سال ۲۰۰۱ به سلطنت رسيده بود، با تعليق پارلمان و برکناری دولت منتخب وقت، اداره امور را به طور مستقيم در دست گرفت.

در پی تظاهرات خونين سال ۲۰۰۶، پادشاه نپال با سپردن دولت به يک حکومت غيرنظامی موافقت کرد.

با اين تحول، پارلمان نپال به تدريج اختيارات پادشاه را سلب کرد و رياست کشور را به نخست وزير سپرد و مائوئيست ها را نيز در قدرت سهيم کرد هر چند تغيير احتمالی در نظام حکومتی تا زمان تشکيل مجلس موسسان به تعويق افتاد.

حزب کمونيست نپال (مائوئيست ها) در سال ۱۹۹۴ و با انشعاب از حزب کمونيست (مارکسيست - لنينيست) اين کشور تاسيس شد و مبارزه مسلحانه برای سرنگونی حکومت اين کشور را آغاز کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفته می شود که در جريان جنگ داخلی نپال که تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت، بيش از سيزده هزار تن جان خود را از دست دادند.

پراچاندا، پايه گذار و رهبر حزب مائوئيست ها، گفته است که در صورت به دست گرفتن حکومت، در صدد بر نخواهد آمد تا نظام اقتصاد کمونيستی را در اين کشور مستقر سازد.

ايالات متحده از ارتش نپال در مقابله با شورش مائوئيست ها حمايت می کرد و حزب کمونيست را يک سازمان تروريستی دانسته است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36653

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موفقيت مائوئيست های حزب کمونيست در انتخابات نپال، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016