شنبه 7 اردیبهشت 1387

تحرک تازه در مناسبات سوریه و اسرائيل، دویچه وله

سپتامبر سال ۲۰۰۷ اسرائیل هدف‌هائی را در شمال سوریه بمباران کرد. دولت تاکنون درباره هدف این حمله سکوت اختیار کرده بود. اما اکنون مسائلی از پرده بیرون افتاده و مناسبات اسرائیل و سوریه را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

گزارشی از مارک انگلبرشت در این زمینه:

سرویس‌های مخفی آمریکا روز پنجشنبه این هفته اطلاعات خود را درباره اهداف حمله هوائی سپتامبر ۲۰۰۷ اسرائيل در اختیار کنگره قرار دادند. از آن پس، سکوت افکار عمومی اسرائيل شکست.

بر اساس گزارش آمریکائی‌ها، هدف، مرکز هسته‌ای سوریه در مجموعه نظامی الخیبر بود که رآکتور آن، با کمک کره شمالی ایجاد شده بود. سوریه، در این میان همه آثار این رآکتور را از میان برده است. برخی از اسرائیلی‌ها نگران آن هستند که سوریه دست به عملیات انتقامجویانه بزند.

نمایندگان تشکیلات دفاعی اسرائیل می‌گویند که بشارالاسد رئیس‌جمهور سوریه ممکن است افشاگری‌های واشنگتن را توهینی به خود تلقی کند و سیاستی تهاجمی در برابر اسرائیل در پیش بگیرد. اما تا به حال، عکس این پیش‌بینی تحقق یافته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اسد تایید کرد که یک هفته پیش پیام اهود باراک نخست وزیر اسرائیل را از نخست‌وزیر ترکیه دریافت کرده است. باراک اعلام کرده که حاضر است در چارچوب یک قرارداد صلح، بلندی‌های جولان را به سوریه پس بدهد. دفتر نخست وزیر اسرائيل نیز تاکید ورزید که تمایل نسبی به از سرگیری مذاکرات صلح با سوریه وجود دارد.

در تایید علاقه دو طرف به از سرگیری مذاکرات صلح، یک ژنرال در رادیو اسرائيل گفت: "امروز برای سوریه ورود به جبهه تعادل، برای پیوستن به غرب به ویژه آمریکا، اهمیت خیلی بیشتری یافته است. به نظر من اولمرت با این فرضیه که در آینده ما درگیری‌های خشونت‌آمیز زیادی با فلسطینی‌ها خواهیم داشت، تصمیم به استفاده از این کانال گرفته است".

اسرائيل، مذاکرات صلح خود با سوریه را در سال ۲۰۰۰ قطع کرد. آن زمان هم مساله بر سر عقب‌نشینی از بلندی‌های جولان بود. اختلاف بر سر این موضوع باقی ماند که اسرائیلی‌ها تا چه حد باید از سواحل دریاچه‌های جولان عقب‌نشینی کنند. به این ترتیب، ماه‌ها طول خواهد کشید تا دو طرف بر سر میز مذاکره بنشینند.

براساس اطلاعات فرستاده سازمان‌ملل‌متحد و مارتین ایندیک سفیر آمریکا در اسرائيل، شرط سوری‌ها آن است که نمایندگانی از آمریکا نیز بر سر میز مذاکره حضور یابند. در نتیجه، به احتمال زیاد تا زمانی که جورج بوش در واشنگتن حکومت می‌کند، گفت‌و‌گوها آغاز نخواهند شد.

در افکار عمومی اسرائیل، از هم اکنون مقاومت‌هائی در برابر عقب‌نشینی ارتش از بلندی‌های جولان آغاز شده است. شهردار یک شهر کوچک اسرائيلی واقع در جولان می‌گوید:

" باید یادآوری کرد که جولان جزئی از کشوراسرائيل است، بخشی که از سال ۱۹۸۱ مستقل بوده. بخش عمده سیستم سیاسی، هرگز حاضر به چشم پوشی از بلندی‌های جولان نخواهد بود".

افکار عمومی اسرائیل، در برخورد با پس دادن بلندی‌های جولان دستخوش شکاف شدید است. دولت، احتمالا تنها از طریق یک همه‌پرسی ممکن است بتواند به این امر تحقق بخشد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36663

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحرک تازه در مناسبات سوریه و اسرائيل، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016