دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

هشدار پليس بين الملل: احتمال حمله تروريستی به المپيک، رادیو فردا

فریدون شیبانی

پليس بين الملل احتمال حمله تروريستی به المپيک ۲۰۰۸ پکن که در ماه اوت امسال برگزار می شود، را يک امکان واقعی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رييس اينترپول روز جمعه ۲۵ آوريل اظهار کرد که يک «امکان واقعی» وجود دارد که المپيک پکن هدف تروريستها يا گروههای ضد چينی قرار گيرد و به ورزشکاران شرکت کننده حمله شود.

چين که حکمرانان کمونيست آن ثبات را بالاتر از همه چيز می دانند، سختگيری کاملی بر هر فردی اعمال کرده است که به گمان آنان می توانند بازيها را خدشه دار کنند.

اين افراد از مردم معترضی تشکيل می شود که مخالف ويرانی خانه های آنان برای ساخت تاسيسات المپيک هستند تا مردمی از اقليت های گهگاه ناآرام مذهبی.

رونالد نابل، دبيرکل اينترپول اين مورد را به هنگام گشايش کنفرانس بين المللی برای همکاری های امنيتی در پکن اظهار کرد.

وی افزود:«اعتراض های اخير مربوط به تبت، باعث بروز مشکلات ديگری به ملاحظات عادی امنيتی برای يک رويداد بزرگ مانند المپيک شده است.»

در اوايل ماه آوريل پليس چين از کشف دو باند در بخشی از منطقه مسلمان نشين اين کشور خبر داد و در سپتامبر سال ۲۰۰۷ نيز خبرگزاری آسوشيتد پرس از سوی يک مقام بلند پايه چينی در مراسم سالروز ۱۱ سپتامبر اعلام کرد که تروريسم، بزرگترين تهديد در بازيهای المپيک ۲۰۰۸ پکن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همان هنگام يک کارشناس بلند پايه در مسائل مربوط به ترور نيز هشدار داد که پکن از سوی يک گروه جدايی طلب در غربی ترين منطقه چين رو در روی تهديدی بلند مدت قرار دارد.

در مراسم ششمين سالروز حمله تروريستی ۱۱ سپتامبر به آمريکا، ژو يونگ کانگ، وزير امنيت عمومی چين گفت این کشور برای برخورد با اين تهديد در جست و جوی همکاری نزديکتر با ديگر کشورها است.

در سالهای اخير حفظ امنيت بازيهای المپيک، يکی از بزرگترين هزينه ها را برای شهرهای برگزارکننده در بر داشته است.
رونامه دولتی چاينا ديلی از زبان آقای ژو نوشته بود:« گرچه موقعيت کلی برای بازيهای المپيک پکن با ثبات است، ولی ما هنوز با کشمکش های تروريسم، جدایی طلبی و افراطی گری رو به رو هستيم. به ويژه تروريسم، که حالت بزرگترين خطر را به خود گرفته است.»

مقامات يونان برای امنيت بازيهای المپيک ۲۰۰۴ آتن، رکورد ۴/۱ ميليارد دلار را هزينه کردند.

کارشناسان می گويند برای بازيهای المپيک از ۸ تا ۲۴ اوت ۲۰۰۸ در پکن، هزينه تقريبا کمتر خواهد بود، اما هشدار دادند که پکن با تهديد فزاينده ای از سوی يک گروه جدايی طلب اسلامی در ميان جمعيت اوييگهور در منطقه غربی زينجيانگ رو در رو است.

روهان گوناراتنا، نویسنده کتاب در متن شبکه ترور القاعده پيش از اين گفته بود: «با اين حال تنها يک يا دو گروه تروريستی می توانند به شمال شرقی آسيا حمله کنند و توانايی آنان برای عميليات در داخل جامعه به شدت تحت کنترل چين، بسيار محدود است.»

به اعتقاد گوناراتنا، که در سنگاپور اقامت دارد«تهديد برای بازيهای المپيک در حد متوسط مايل به کم است. تهديد از خارج از خاک چين بسيار اندک می نمايد.»

با اين حال او هشدار می دهد که توانايی های ضد تروريسم چين همچنان نسبتا ضعيف باقی مانده است، به ويژه در درک خود از گروههای مستقر در خارج از مرزها و می افزايد:«انتظار دارم آنان تا پيش از بازيهای المپيک آن را بهبود بخشند.»

چين به عمليات نظامی در عراق و يا افغانستان نپيوسته و تاکنون هدف القاعده و ديگر گروههای تروريست اسلامی واقع نشده است.

اين کشور به تازگی يک گروه ويژه را برای تمرکز در مورد درگيری های خاور ميانه به کار گماشته اما تمرکز پکن در منطقه بيشتر بر محور تماسهای اقتصادی و درخواست برای مذاکره در مورد مساله آرامش در فلسطين است.

در يکی از کم شمار عمليات انتشار يافته در سال ۲۰۰۷، چين اعلام کرد که به منطقه تحت اداره جنبش اسلامی ترکستان شرقی حمله کرده و ۱۸ شبه نظامی اين گروه وابسته به القاعده و طالبان را کشته است.

حملات ۱۱ سپتامبر کمکی بود تا آمريکا و ديگر منتقدان غير آمريکايی روشهای سنگين چين نسبت به گروههای جدايی طلب قومی را که چينی ها آنان را به تروريست متهم می کردند، کاهش دهد.

با اين حال گوناراتنا گفته است که گروه جنبش اسلامی ترکستان شرقی همچنان خطرناک نشان می دهد و در ارتباط با القاعده قوی تر شده و ماهيت خود از اصل گروه ملی گرای اوئيگ هور، به يک گروه ايدئولوژی هواخواه اسلام تغيير يافته است. اين گروه در مناطق ايلياتی دورافتاده پاکستان تعليم می بيند و پيام خود را از طريق اينترنت انتشار می دهد.

اينتر پول در دهم سپتامبر گذشته اعلام کرد که با يک تيم کارآزموده به امنيت بازيهای پکن کمک خواهد کرد.

ليو جنيگ ، يکی از معاونان وزير امنيت چين هم در جلسه ای در پکن اعلام کرده بود که چين اميدوار است همه ۱۳۵ شهری که مشعل المپيک را از آتن به پکن می رسانند نيز در راه امنيت آن ياری دهند.

او در آن هنگام هم پيش بينی کرده بود که پاره ای سازمانها و افراد تلاش می کنند اين بازيها را سياسی کنند و آهنگ ايجاد دست انداز در رساندن اين مشعل به پکن را دارند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36683

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هشدار پليس بين الملل: احتمال حمله تروريستی به المپيک، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016