چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387

افزايش شمار قربانيان زمين‌لرزه در چين، دويچه وله

به گزارش خبرگزاری رسمی چين، تنها در يکی از شهرهای ايالت سيخوان، بيش از ۳۶۰۰ تن کشته شده‌اند. تا کنون در همين ايالت، بيش از دوازده هزار جسد از زير آوار بيرون کشيده شده است. ارتباط با بسياری از مناطق آسيب‌ديده گسسته است.

شمار قربانيان زمين‌لرزه‌ی شديد در چين، ساعت به ساعت افزايش می‌يابد. هر لحظه تصاوير بيشتری از ويرانی‌های زمين‌لرزه‌ی چين از طريق تلويزيون و اينترنت به سراسر گيتی فرستاده می‌شود. ابعاد ويرانی‌ها هولناک است. تلويزيون دولتی چين از «اراده‌ای يکپارچه در پيکار با ويرانی‌های زمين‌لرزه» سخن می‌گويد. حزب کمونيست چين، هشتاد روز پيش از آغاز بازی‌های المپيک، زير فشار قرار گرفته است.

کميته‌ی برگزار کننده‌ی بازی‌های المپيک به خاطر پيامدهای مصيبت‌بار زمين‌لرزه‌ی چين، به سهم خود برنامه‌ی حرکت مشعل المپيک را کوتاه کرد. اين موضوع را يک سخنگوی کميته‌ی المپيک چين در پکن اعلام کرد.

گزارشگری که امروز سه‌شنبه (۱۳ مه) از شهر دويانگ‌يان واقع در ۱۴ کيلومتری مرکز زمين‌لرزه گزارش می‌داد، گفت که بارندگی‌های شديد مانع رسيدن نيروهای امداد و سربازان به مناطق زلزله‌زده است.


سياست تازه‌ی رهبران چين

رهبران چين اين بار می‌خواهند ثابت کنند که می‌توانند موثر و سريع بر بحران چيره گردند. پکن از کمک‌های خارجی نيز با روی گشاده استقبال می‌کند. کين گانگ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چين، از پيشنهاد کمک کشورهای ديگر سپاسگزاری کرد و اعلام نمود که بزودی به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد. حتا دالای لاما رهبر مذهبی تبت نيز که در تبعيد هند بسر می‌برد، از واکنش سريع دولت چين در برابر زمين‌لرزه ستايش کرد.

اين بار سياست اطلاعاتی چين نيز در آستانه‌ی بازی‌های المپيک از شفافيت بيشتری برخوردار است. چين درباره‌ی شمار قربانيان سکوت نمی‌کند. شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی، ده‌هاهزار سرباز و پليس چين به مناطق آسيب‌ديده گسيل شدند. آنان در درجه‌ی اول بايد راه‌های ارتباطی با اين مناطق را آزاد سازند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اتحاديه‌ی اروپا اعلام کرد که برای ارسال کمک به زلزله‌زدگان چين آماده است. خوزه مانوئل باروسو رييس کميسيون اتحاديه‌ی اروپا در نامه‌ای به ون ژيابائو رييس دولت چين نوشت: «کارشناسان ما برای کمک‌های انسانی آماده‌ی فراخوان هستند».

مقامات چين بيم آن دارند که شمار قربانيان همچنان افزايش يابد. تخمين زده می‌شود که هنوز بيست هزار نفر زير آوارها هستند. معلوم نيست پيکاری که برای نجات جان آنان آغاز شده، تا چه اندازه موفقيت‌آميز خواهد بود.

راديو دويچه وله

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36872

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افزايش شمار قربانيان زمين‌لرزه در چين، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016