چهارشنبه 1 خرداد 1387

اسرائیل مذاکره با سوریه را تائید کرد، بی بی سی

لینک به خبر مرتبط

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را که متعلق به سوریه است در اشغال خود دارد .

اسرائیل مذاکره با سوریه برای رسیدن به یک توافق برای صلح جامع میان دو کشور را تائید کرد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل طی بیانیه‌ای تائید کرد که دو طرف در حال مذاکره هستند. این اولین تائید رسمی گفتگوهایی است که طی ماه های اخیر با میانجیگری ترکیه میان طرفین صورت گرفته است.

خبرگزاری رویتر نیز گفته است که سوریه "گفتگوهای غیر مستقیم" با اسرائیل از طریق ترکیه را تائید کرده است. یک مقام وزارت خارجه ترکیه نیز به این خبرگزاری گفته است که این مذاکرات در استانبول صورت گرفته است.

آخرین مذاکرات صلح دو کشور از دسامبر ۱۹۹۹ تا ژانویه ۲۰۰۰ برگزار شد. این مذاکرات در سال ۲۰۰۰ به دنبال عدم حل مساله بلندی های جولان، با بن بست مواجه شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مارک رگف، سخنگوی اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل گفت که دو طرف خاطرنشان کرده اند که خواهان مذاکره جدی برای رسیدن به یک صلح کامل هستند.

ماه گذشته (آوریل) ترکیه یک رشته فعالیت های میانجیگرایانه میان سوریه و اسرائیل انجام داد و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به همین منظور به دمشق سفر کرد.

سوریه و اسرائیل طی ماه های اخیر از تمایل خود برای صلح سخن گفته اند. اسرائیل خواهان آن است که سوریه حمایت های خود را از گروه های شبه نظامی فلسطینی و لبنانی قطع کند. سوریه نیز آغاز مذاکرات صلح را تنها در صورت بازگرداندن بلندی های جولان میسر دانسته است.

اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود که او تمایل به صلح با سوریه دارد و هم اسرائیل و هم سوریه می دانند که کشور مقابل چه انتظاراتی دارد.

جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا به دنبال دیدار اخیر خود از خاورمیانه گفته بود که عمده اختلافات میان دو کشور حل شده و تنها مشکل عمده این است که اسرائیل تمایلی ندارد گفتگوهای صلح را علنی کند اما سوریه می گوید که این مذاکرات نباید محرمانه باشند.

اسرائیل و سوریه به صورت رسمی در حال جنگ به سر می برند و اسرائیل از سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را که متعلق به سوریه است در اشغال خود دارد.

اسرائیل در سال ۱۹۸۱ بلندی های جولان را به خاک خود ضمیمه کرد، امری که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

ایده بازگرداندن بلندی های جولان در اسرائیل مخالفان فراوانی دارد. مخالفان آقای اولمرت می گویند نخست وزیر اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی از اتهام های فساد مالی که متوجه اوست، مساله مذاکرات صلح با سوریه را علنی کرده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36983

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسرائیل مذاکره با سوریه را تائید کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016