سه شنبه 14 خرداد 1387

نشست اضطراری جهانی برای مبارزه با گرسنگی، دويچه وله

۲۹۰ ميليون نفر در ۵۳ کشوری که به ويژه گرفتار پی‌آمدهای ناگوار افزايش سرسام‌آور بهای مواد غذايی هستند، در خطر گرسنگی قرار دارند
حضور محمود احمدی‌نژاد در "کنفرانس جهانی مبارزه با گرسنگی" با انتقاد و اعتراض همراه بوده است. هنگام ورود او به رم، گروه‌های مدافع حقوق‌بشر ايتاليا، گروه‌های چپ و سازمان‌های يهودی اين کشور، دست به تظاهرات زدند.

"کنفرانس جهانی مبارزه با گرسنگی" امروز، سوم ژوئن از سوی دبيرکل سازمان ملل متحد، بان کی مون، در رم ‌گشايش يافت. بحران کنونی مواد غذايی، مسئله‌ی محوری اين نشست اضطراری است که از سوی سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به‌مدت سه‌روز برپا می‌شود. در اين اجلاس، بيش از ۴۰ تن از سران و نمايندگان ۱۹۱ کشور عضو اين سازمان، شرکت دارند.

نماينده‌ی آلمان در اين کنفرانس، وزير توسعه و کمک‌های عمرانی، هايده‌ماری ويچورک ـ تسويل است.


گرسنگی، قابل پذيرش نيست

دبيرکل سازمان ملل متحد، بان کی مون، در آغاز اين نشست جهانی گفت که مسئولان امر بايد هر چه ‌زودتر «موانع موجود بر سر مبادلات کشاورزی» را از ميان بردارند.

پاپ، بنديک شانزدهم نيز در رابطه با برپايی اين کنفرانس و پيش از آغاز آن، در پيامی گوشزد کرد که «گرسنگی و سوء‌تغذيه در جهانی که در آن منابع لازم به اندازه‌ی کافی وجود دارد، قابل پذيرش نيست.»


مبارزه با افزايش قيمت مواد غذايی

سازمان امدادی اوکسفم، پيش از آغاز اين کنفرانس، طی بيانيه‌ای از مسئولان امر خواست، برنامه‌ای اضطراری در سطح جهان برای مبارزه با افزايش قيمت مواد غذايی طرح‌ريزی کنند. بنا بر ارزيابی اين سازمان، ۲۹۰ ميليون نفر در ۵۳ کشوری که به ويژه گرفتار پی‌آمدهای ناگوار افزايش سرسام‌آور بهای مواد غذايی هستند، در خطر گرسنگی قرار دارند. هزينه‌ی اجرای اين برنامه‌ی امدادی، حدود ۵/ ۱۴ ميليارد دلار، (۳ / ۹ ميليارد يورو) تخمين زده می‌شود.


حضور جنجال‌برانگيز

در آستانه‌ی آغاز کنفرانس، شرکت دو تن از سران کشورهای عضو فائو بحث‌برانگيز بود: روبرت موگابه و محمود احمدی‌نژاد. وزير توسعه و کمک‌های بريتانيا، داگلاس الکساندر، شرکت موگابه در کنفرانس را "بی‌شرمی" خواند و گفت که به‌دليل عدم کارآيی اقتصادی او، «در حال حاضر، در زيمبابوه ۴ ميليون نفر نياز به کمک دارند تا از گرسنگی نميرند».

روزنامه‌ی تايمز در اين باره‌ نوشت: «مسائل مربوط به کمبود مواد غذايی، جهانی‌اند. ولی باعث و بانی مسائل زيمبابوه در اين رابطه‌، موگابه است. او به تنهايی مسئول اين وضعيت است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تظاهرات عليه احمدی‌نژاد

حضور محمود احمدی‌نژاد نيز در اين نشست، با انتقاد و اعتراض مخالفان همراه بود. گروه‌های مدافع حقوق‌بشر ايتاليا، گروه‌های چپ و سازمان‌های يهودی اين کشور، هنگام ورود احمدی نژاد به رم دست به تظاهرات زدند. احمدی‌نژاد پيش از سفر خود، از نو به اسرائيل حمله کرد و گفت: پايان «اين رژيم جنايتکار و تروريست» نزديک است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، احمدی نژاد پيش از سفر خود به ايتاليا اعلام کرد که: «جمهوری اسلامی ايران برای توزيع عادلانه و مناسب مواد غذايی در جهان راهکارها، پيشنهادها و برنامه های روشنی دارد.»

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37128

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست اضطراری جهانی برای مبارزه با گرسنگی، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016