یکشنبه 26 خرداد 1387

مذاکرات عراق درباره توافق امنيتی با آمريکا به بن بست رسيده است، رادیو فردا

نوری المالکی، نخست وزير عراق اعلام کرد که مذاکرات عراق و آمريکا در باره یک قرارداد امنيتی بلند مدت به بن بست رسيده است، اما ساعتی بعد اعلام کرد که مذاکرات ادامه خواهد يافت.

آقای مالکی که در امان، پايتخت اردن به سر می برد، عصر جمعه ۲۴ خرداد ماه گفت: مذاکرات از اين جهت به بن بست رسيده است که هريک از طرفين خواسته های طرف مقابل را رد می کند و با توجه به خواسته های آمريکا، اين توافق از طرف عراق «قابل قبول نيست.»

نخست وزير عراق در باره علت اختلاف طرفين گفته است: «توافق های اوليه بر حاکميت کامل عراق تاکيد می کرد اما در طرح آمريکا به حاکميت عراق توجه نشده است.»

او افزود: «درخواست های آمريکا حاکميت عراق را نقض می کرد و در پايان ما به توافق دست نيافتيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما آقای المالکی ساعتی بعد به خبرنگاران گفت: «گفتگو ها ميان دو کشور تا رسيدن به يک زمينه مشترک که مورد قبول طرفين باشد ادامه خواهد يافت.» او افزود :«من دليلی برای نگرانی نمی بينم.»

مهلت قانونی حضور نيروهايی نظامی آمريکا طبق حکم سازمان ملل متحد، ۳۱ دسامبر سال جاری تمام می شود.

آمريکا و عراق طی ماه های گذشته، پشت درهای بسته مذاکراتی را برای امضای يک توافق نامه امنيتی ميان دو کشور آغاز کرده اند. که ادامه حضور نیروهای آمریکا در عراق جزو مفاد این توافقنامه پیشنهادی است.

اين توافقنامه علاوه بر مسائل امنيتی بندهايی هم درباره پيوند های سياسی، اقتصادی و فرهنگی ميان دو کشور دارد.

در بخش نظامی اين قرارداد آمريکا خواستار مصونيت قضايی سربازانش و آزادی عمل در انجام عمليات نظامی در خاک عراق و همچنین تشکیل پایگاه های نظامی در عراق شده بود.

مطرح شدن اين قرارداد مورد اعتراض شديد ايران قرار گرفته است. ايران می گوید حضور نظامی آمريکا در خاک عراق امنيت ايران را تهديد می کند.

آقای مالکی که هفته گذشته به ايران سفر کرده بود، روز يکشنبه ۱۹ خرداد ماه در ديدار با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در باره اين قرارداد گفته بود: «ما استقرار امنيت در عراق و ايران را همواره خواست و اراده دو کشور قلمداد می کنيم و اجازه نخواهيم داد عراق جايگاهی برای آسيب رساندن به امنيت تهران و همسايگان شود.»

مذاکرات ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ياسين مجيد، يکی از مشاوران ارشد آقای مالکی در اين باره گفته است که مذاکرات همچنان ادامه دارد تا شايد از اين تنگنا خارج شود.

او در باره موارد مورد اعتراض آقای مالکی گفت: «ايده های جايگزينی وجود دارد که در ادامه مذاکرات مطرح خواهد شد.»

همچنين مقامات رسمی ديگر که همراه آقای مالکی بوده اند به خبرنگار آسوشيتدپرس گفته اند که مذاکرات به اين دليل به بن بست رسيده است که «توقعات آمريکا بسيار بالا بوده است.»

يکی از مقامات که نامش به دليل حساسيت موضوع افشا نشده گفته است که مسئله اساسی در اين مذاکرات ادامه حضور نيروهای آمريکايی در عراق بوده است.

در همين حال ميرمبه نانتونگو سخنگوی سفارت آمريکا در عراق هم به آسوشيتدپرس گفته است که قرار داد امنيتی برای امنيت عراق بسيار مهم است و مذاکرات در اين باره ادامه خواهد يافت: «ما و دولت عراق اميدواريم اين مذاکرات به سرانجام موفقيت آميزی برسد.»

مقامات رسمی آمريکا سخن گفتن در باره جزئيات اين توافقنامه را مادامی که گفت وگو ها ادامه دارد رد کرده اند اما گفته اند که به حاکميت عراق احترام می گذارند.

طرفین تاریخ دقیقی برای دور تازه مذاکرات اعلام نکرده اند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37286

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مذاکرات عراق درباره توافق امنيتی با آمريکا به بن بست رسيده است، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016