یکشنبه 2 تیر 1387

برگزاری نشست اضطراری بررسی قیمت نفت در عربستان، رادیو فردا

نمايندگان کشورهای توليد کننده و مصرف کننده نفت در جهان روز دوم تير ماه به دعوت عربستان سعودی، برای چاره انديشی درباره افزايش بی سابقه قيمت نفت خام در شهر جده واقع در عربستان گرد هم می آيند.

روز شنبه اول تير ماه و در آستانه اين گردهمايی، قيمت نفت با دو دلار افزايش به بالای ۱۳۵ دلار در هر بشکه رسيد.

طی ماه های گذشته، همراه با رکورد شکنی های تاريخی قيمت جهانی نفت، توليد کنندگان و مصرف کنندگان بزرگ نفت در جهان بارها يکديگر را بر سر افزايش بی سابقه قيمت نفت مورد انتقاد قرار داده اند.

سرانجام، پس از آنکه در روز ۱۷ خرداد ماه و در نتيجه تهديد يکی از مقامات اسرائيل به حمله به ايران، در ۲۴ ساعت قيمت هر بشکه نفت خام با ۱۰ دلار افزايش به آستانه ۱۴۰ دلار رسيد، ملک عبد الله پادشاه عربستان طرحی تهيه کرد که تا همه توليد کنندگان و مصرف کنندگان نفت جهان دور هم جمع کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طی ماه های گذشته مصرف کنندگان خواستار افزايش توليد برای کاهش قيمت بوده اند و توليد کنندگان هم می گويند دليل افزايش قيمت نه کمبود نفت در بازار بلکه سقوط ارزش دلار، واسطه گری و تنش های سياسی است.

عربستان سعودی روز ۲۸ ارديبهشت ماه در حالی که ميزبان جرج بوش رييس جمهوری آمريکا بود، اعلام کرد که توليد نفت خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزايش داده است.

خبر اين افزايش توليد ۲ دلار قيمت نفت را کاهش داد اماچند روز بعد خبرگزاری های جهان از کاهش ۲۰۰ هزار بشکه ای حجم توليدات ايران خبر دادند و افزايش ۳۰۰ هزار بشکه ای نفت عربستان را در بازار نفت بی تاثير عنوان کردند.

طی ماه های گذشته، تمکين نکردن عربستان و اعضای اوپک از درخواست صريح آمريکا مبنی بر افزايش توليد نفت، باعث شده است برخی سناتورهای آمريکا از تعليق قرارداد های فروش سلاح به کشور های عربی توليد کننده نفت و شکايت از اوپک نزد سازمان تجارت جهانی سخن بگويند.

وزير نفت ايران به جده می رود

به گزارش خبرگزاری های ايران، هيئتی بلند پايه به سرپرسنتی غلامحسين نوذری وزير نفت ايران فردا در گردهمايی جده شرکت می کند.

وزير نفت ايران روز جمعه ۳۱ خرداد ماه، به خبرگزاری مهر گفت که از افزايش توليد نفت حمايت نمی کند چرا که «نفت به ميزان کافی در بازار وجود دارد.» و افزايش قيمت نفت به دليل «کاهش ارزش دلار» است.

ايران که به ازای هر دلار افزايش قيمت نفت روزانه حدود ۲ ميليون دلار سود می کند، در ماه های گذشته نه تنها با افزايش توليد نفت مخالفت کرده، بلکه اعلام کرده است که در کنار ونزوئلا خواستار کاهش توليد نفت است.

ايران اکنون با توليد حدود ۴ ميليون بشکه نفت در روز، چهارمين توليد کننده بزرگ نفت اوپک است اما اين کشور حدود نيمی از حجم توليد خود را مصرف می کند و وارد کننده عمده بنزين و گازوئيل است.

با اين حال قيمت نفت خام سبک ايران بر اساس گزارش ۲۷ خرداد ماه شرکت ملی نفت ايران به قيمت ۱۲۳ دلار در هر بشکه رسيده است که حتی با احتساب نرخ تورم و کاهش ارزش دلار، رقمی بی سابقه در تاريح ۱۰۰ ساله صنعت نفت ايران است.

اين افزايش قيمت از يک سو بر اساس تازه ترين گزارش اوپک درآمد نفتی ايران را نسبت به سال گذشته ۴۲ دلار در هر بشکه افزايش يافته است و از سوی ديگر بر اساس گزارش بانک جهانی موجب افزايش لجام گسيخته نقدينگی و تورم در ايران و کشور های حاشيه خليج فارس شده است.

نرخ رسمی تورم در ايران در ارديبهشت ماه گذشته به ۸/۱۹ درصد رسيد که در ده سال گذشته بی سابقه است.

همچنين در حالی که افزايش قيمت جهانی نفت ادامه دارد ايران اعلام کرده است که حدود ۳۰ ميليون بشکه نفت خام خود را در نفتکش های خود ذخيره کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ايران همزمان با آغاز گردهمايی جده، بازاريابی برای فروش بار نفتکش های خود را در دريای مديترانه آغاز کرده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37363

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'برگزاری نشست اضطراری بررسی قیمت نفت در عربستان، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016