سه شنبه 18 تیر 1387

گروه ۸ تصويب کرد: کاهش ۵۰ درصدی "دی اکسيد کربن" تا سال ۲۰۵۰، دويچه وله

* ۸ کشور صنعتی جهان يا اين تصميم، به وعده‌ی سال گذشته‌ی خود برای کاهش گاز "دی اکسيد کربن" عمل کردند. برخی کارشناسان اين تصميم را "پيشرفت" می‌نامند و برخی معتقدند، کاهش گازهای گلخانه‌ای بايد با سرعت بيشتری انجام شود.


ياسوئو فوکودا، نخست وزير ژاپن نخستين کسی بود که خبر تصميم گروه ۸ مبنی بر کاهش دی اکسيد کربن (Co۲) به ميزان ۵۰ درصد را اعلام کرد.

در بيانيه‌ای که سران گروه ۸ در اين مورد منتشر کردند، آمده است که خواست سازمان ملل اين بوده که تا سال ۲۰۵۰، توليد گاز دی اکسيد کربن "حداقل ۵۰ درصد" کاهش يابد و «ما می‌خواهيم به اين هدف برسيم».

گروه ۸ در نشست سال گذشته‌ی خود در هاليگندام آلمان با وجود مخالفت‌های اوليه ايالات متحده تصميم گرفت که کاهش ۵۰درصدی دی اکسيد کربن را به طور جدی مورد مطالعه قرار دهد.

کارشناسان معتقدند که توافق گروه ۸ بيانگر آن است که ايالات متحده نيز اين واقعيت را پذيرفته است که روند فعلی توليد گازهای گلخانه‌ای در درازمدت، کره‌ی زمين را به خطر می‌اندازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

البته در بحث‌های محيط‌‌زيستی در توياکو، جورج بوش، رئيس جمهور ايالات متحده در ابتدا اصرار داشت که گروه ۸ بدون الزام چين و هندوستان به کاهش گازهای گلخانه‌ای، چنين تصميمی را نگيرد. در مقابل، خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اتحاديه اروپا تاکيد می‌کرد که گروه ۸ بايد از افتادن به اين "دايره‌ی شيطانی" پرهيز کند و نخستين گام را بردارد.


تامين دراز مدت انرژی

علاوه بر کاهش گاز دی اکسيد کربن، گروه ۸ تصميم گرفت که در زمينه‌ی تامين درازمدت انرژی نيز اقداماتی انجام دهد. قرار است که در يک نشست جداگانه، نمايندگان کشورهای عضو گروه ۸ در رابطه با بهره‌وری بهتر از موادسوختی و ايجاد تکنولوژی‌های جديد به شور بنشينند.

در بيانيه‌ی گروه ۸، به انرژی هسته‌ای نيز اشاره شده، اما آنچنان که انتظار می‌رفت، استفاده از انرژی هسته‌ای برای جلوگيری از تغييرات جوی نقشی اساسی بازی نمی‌کند.

اعضای گروه ۸ همچنين از کشورهای توليدکننده‌ی نفت خواسته‌اند، توليد خود را در کوتاه‌مدت افزايش دهند. آنها هشدار می‌دهند که بالارفتن قيمت نفت و موادخوارکی "خطری جدی" برای رشد اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.

چنين به نظر می‌رسد که سران گروه ۸ از نتايج نشست خود در روز نخست و در نيمه‌ی روز دوم، راضی هستند و نسبت به آينده خوش بين. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت، از روند مذاکرات و نتايج آنها "بسيار راضی" است

بان کی‌ مون، دبيرکل سازمان ملل اما از سرعت اقدامات دولت‌ها برای کاهش گرمايش زمين راضی نيست. وی هشدار داد که گرمايش زمين بيش از پيش مانع رسيدن به "اهداف هزاره‌ی" سازمان ملل برای ريشه‌کن کردن فقر و گرسنگی می‌شود. سازمان ملل در "اهداف هزاره‌ی" خود قيد کرده است که تا سال ۲۰۱۵ بايد فقر و گرسنگی در جهان به ميزان ۵۰ درصد کاهش يابند.

فعالان محيط زيست نيز از اقدامات گروه ۸ ناراضی هستند. "صندوق جهانی برای حفاظت از طبيعت" (World Wide Fund For Nature) معتقد است که توافق‌ سران گروه ۸، برای جلوگيری از فجايع طبيعی کافی نيست. به گفته‌ی اين سازمان، برای اين منظور بايد تا سال ۲۰۵۰ ميزان دی اکسيد کربن تا ۸۰ درصد کاهش يابد.

سازمان "صلح سبز" (Green Peace) هم از اقدامات سران کشورهای صنعتی ابراز ناخرسندی کرد. اين سازمان تاکيد می‌کند که در حالی که جهان در معرض خطرهای جدی قرار دارد، سران گروه ۸ "به جای عمل، حرف‌های زيبا ارائه می‌کنند".

سازمان اوکسفام (Oxfam) نيز معتقد است: «با روند کنونی، جهان در سال ۲۰۵۰ نيم‌پز شده است و رهبران گروه ۸ نيز مدتهاست که فراموش شده‌اند».

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37575

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گروه ۸ تصويب کرد: کاهش ۵۰ درصدی "دی اکسيد کربن" تا سال ۲۰۵۰، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016