چهارشنبه 19 تیر 1387

بازتاب واكنش روسيه به توافقنامه آمريكا و چك، همشهری

پنتاگون مي‌گويد بيانيه‌هاي وزارت امور خارجه روسیه در جهت نگران كردن شرکای اروپایی واشنگتن است.

پنتاگون اعلام كرده بيانيه‌هاي وزارت امور خارجه روسیه در باره اتخاذ پاسخ‌های متناسب به امضا قرارداد میان آمریکا و چک در خصوص استقرار رادار سپر ضد موشکی آمریکا در این کشور، در جهت آنست که شرکای اروپایی واشنگتن را نگران کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرگزاري نووستی به نقل از خبرگزاری رویتر گزارش داد:جف مورل دستیار وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده از نظر من سخنان تهدیدآمیز روسیه در جهت آنست که کشورهای اروپایی درگیر در این سیستم را نگران کند. اما این کار عملی نخواهد شد.

این در حالیست که گوردون جاندروس سخنگوی شورای امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا در اجلاس "گروه هشت" (G8) که در ژاپن برگزار می شود اعلام کرد که روسیه و اروپا باید شرکای برابری در استقرار سیستم دفاع ضد موشکی باشند.

وی گفت:ما بدنبال همکاری های استراتژیکی در خصوص مقابله با حملات موشکی از کشورهایی مانند ایران هستیم. ما دیالوگ با روسیه را ادامه خواهیم داد.

واكنش روسیه علیه سپر ضد موشکی

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در رابطه با امضای توافقنامه آمریکا و جمهوری چک در رابطه با استقرار رادار آمریکایی در خاک چک اعلام كرد که نزدیک شدن تجهیزات استراتژیک آمریکا به خاک فدراسیون روسیه می تواند سبب تضعیف پتانسیل بازدارندگی روسیه شود که در این صورت روسیه برای تلافی تهدیدات، تدابیری متعادل اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، در این بيانيه که روز سه شنبه منتشر شد، گفته شده: "جای تردیدی نیست که نزدیک شدن تجهیزات استراتژیک آمریکا به خاک روسیه می توانند برای تضعیف پتانسیل بازدارندگی (روسیه) استفاده شود. قابل درک است که طرف روسی در چنین اوضاعی تدابیری متعادل برای تلافی پتانسیل تهدیدات در حال ایجاد برای امنیت ملی خود اتخاذ خواهد کرد. اما این انتخاب ما نیست".

وزارت امور خارجه روسیه خاطر تاكيد كرده اگر توافقنامه چک و آمریکا که باید در پارلمان چک بررسی شود، تصویب شود و ماهیتی حقوقی و الزامی بگیرد و در مرزهای روسیه استقرار سپر ضد موشکی استراتژیک آمریکا آغاز شود، مسکو وادار می شود که نه بصورت دیپلماتیک و بلکه به روش های فنی و نظامی واکنش نشان دهد.

نظر مدودف در باره سپر ضد موشکی

ديمیتری مدودف رییس جمهور روسیه نيزاعلام کرد که روسیه به خاطر برنامه استقرار سپر ضد موشکی آمریکا در اروپای شرقی جنجال به پا نخواهد کرد اما در مورد پاسخ به آن تامل می کند.

به گزارش خبرگزاری نووستی از هوکایدوي ژاپن،وی طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: امضای قرارداد میان آمریکا و چک درباره سپر ضد موشکی باعث رنجش روسیه شد. روسیه در آینده نیز برای انجام مذاکرات در خصوص سپر ضد موشکی با همکاران خود از جمله با ناتو آمادگی دارد.

توافقنامه میان آمریکا و چک امنیت اروپا را تخریب می کند

از سوي ديگر ديمیتری راگوزین نماینده دائم روسیه در ناتو در مصاحبه ای با نووستی اعلام كرد که امضا توافقنامه میان آمریکا و چک در باره استقرار رادار سپر ضد موشکی آمریکا در خاک چک که روز سه شنبه میان طرفین به امضا رسید، امنیت اروپا را تخریب کرده و جهان را به مسابقه تسلیحاتی جدید ترغیب می کند.

وی گفت: سیستم سپر ضد موشکی در چک و لهستان کاملا توازن میان شرق و غرب را برهم می زند. حکومت چک ملت خود را به خاطر منابع محافل نظامی-صنعتی به سمت قهر هسته ای کشانده است.

راگوزین در چارچوب همکاری های با فرماندهی استراتژیکی ناتو در آمریکا حضور دارد.

شايان ذكر است کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و کارل شوارتزنبرگ وزیر امور خارجه جمهوری چک روز سه شنبه توافقنامه استقرار رادار آمریکایی دفاع ضد موشکی در خاک این کشور را امضا کردند.

روسیه سپر ضد موشکی را ابزاری برای کنترل بر توان استراتژیک خود می داند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37594

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازتاب واكنش روسيه به توافقنامه آمريكا و چك، همشهری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016