دوشنبه 21 مرداد 1387

عراق خواهان ارائه جدول زمان بندی خروج آمریکا شد، رادیو فردا

وزير امور خارجه عراق در اظهار نظر صريحی خواستار ارائه جدول زمان بندی روشنی از سوی ايالات متحده آمريکا برای خروج ارتش اين کشور از عراق شد.

اظهار نظر هوشيار زيباری قوی ترين درخواست عراق از آمريکا توصيف شده و اين در حالی است که جرج بوش بارها در برابر هرگونه ارائه زمان بندی مشخصی برای خروج ارتش آمريکا از عراق مقاومت کرده است.

با اين حال ماه گذشته کاخ سفيد گفت و گو در باره افق زمانی برای عقب نشينی را آغاز کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرگزاری رويترز گزارش می دهد که رهبران عراقی اکنون با اطمينان بيشتری از توانايی خود برای تامين امنيت اين کشور سخن می گويند. اما حملاتی که روز يکشنبه ۱۵ نفر را از جمله يک سرباز آمريکايی در عراق کشت همچنان به نگرانی از ادامه خشونت ها دامن می زند.

آقای زيباری در گفت و گو با رويترز گفته است: توافق از جمله در خصوص زمان بندی خروج، «بسيار نزديک» است و احتمالا در اوايل ماه سپتامبر به پارلمان عراق ارائه می شود.

از وی سوال شد، آيا عراق سندی که در آن تاريخ عقب نشينی مشخص نشده باشد، را خواهد پذيرفت؟، که او در پاسخ گفت: « نه، نه. قطعا تاريخ بسيار مشخصی در اين زمينه تعيين خواهد شد.»

وی افزود: «گفت و گو ها هم اکنون در جريان است و پيشرفت زيادی حاصل شده است و توافق نزديک است.»

به گفته وی، توافقنامه امنيتی عراق با آمريکا جايگزين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل خواهد شد که حضور آمريکا را در کشورش مشروعيت می بخشد.

مهلت اجرای اين قطعنامه اواخر سال جاری ميلادی به پايان خواهد رسيد.

آمريکا مايل است تا سربازان اين کشور از قوانين عراق مصونيت داشته باشند. ماه ژوئيه، معاون رييس مجلس عراق به خبرگزاری رويترز گفته بود که قانونگذاران اين کشور هر گونه شرطی در اين زمينه را وتو خواهند کرد.

وزير امور خارجه عراق از ديگر موانع بر سر راه اين توافقنامه به اختيارات ارتش آمريکا برای بازداشت شهروندان عراقی و انجام عمليات نظامی اشاره کرده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37953

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عراق خواهان ارائه جدول زمان بندی خروج آمریکا شد، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016