سه شنبه 12 شهریور 1387

نشست اتحادیه اروپا در باره روسیه همزمان با هشدار مسکو، رادیو فردا

سران ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروکسل پايتخت بلژيک گرد هم می آيند تا درباره راه های تحت فشار قراردادن روسيه در پی حمله اين کشور به گرجستان، تبادل نظر کنند.

اين نشست اضطراری در پی پيشنهاد نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه برگزار می شود که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس گزارش ها، سران اتحاديه اروپا در نشست خود، احتمالا حمايت خود را از گرجستان اعلام می کنند و مطابق توافق آتش بس که دو هفته قبل به امضای طرفين درگير رسيد خواهان خروج کامل نيروهای روسيه از خاک گرجستان خواهند شد.

به نظر نمی رسد که اتحاديه اروپا، تحريم هايی عليه روسيه به اجرا بگذارد.

دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه روز يکشنبه گفت: در صورت اعمال تحريم عليه کشورش، روسيه اقدامات تلافی جويانه خواهد داشت.

وی افزود: روسيه، از اقدام اخير خود مبنی بر به رسميت شناختن مناطق جدايی خواه «آبخاز» و «اوستيای جنوبی» باز نمی گردد.

لادو گورگانيدزه، نخست وزير گرجستان در مصاحبه ای با خبرگزاری «آسوشيتدپرس» از اتحاديه اروپا و آمريکا خواست تحريم هايی را عليه شرکت ها و اشخاصی وضع کنند که بدون اجازه دولت گرجستان، به داد و ستد با مناطق «آبخاز» و «اوستيای جنوبی» می پردازند.

برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه در يک مصاحبه تلويزيونی اعلام کرد که رهبران اتحاديه اروپا در نشست خود بر سر «متن يک بيانيه متعادل و قاطع» درباره بحران قفقاز بحث خواهند کرد.

گوردن براون، نخست وزير بريتانيا گفته است که او به همتايان اروپايی خود فشار وارد خواهد آورد تا در واکنش به اعزام نيروهای روسی به گرجستان و شناسايی دو منطقه جدايی طلب اين کشور، در مناسبات خود با روسيه تجديد نظر کنند.

نخست وزير بريتانيا می گويد که مداخله روسيه در گرجستان، خطرناک و غير قابل پذيرش است.

آقای براون در يادداشتی که در روزنامه بريتانيايی «آبزرور» منتشر کرد، اظهارداشت: در ارتباط با اقدامات روسيه، اتحاديه اروپا بايد روابط خود را با اين کشور مورد بازنگری قرار دهد.

اين درخواست در حالی مطرح می شود که اتحاديه اروپا در خصوص چگونگی برخورد با روسيه دچار اختلاف نظر شده و والتر اشتانماير، وزير امور خارجه آلمان خواستار برخورد نرم تر با مسکو شده است.

آقای اشتانماير می گويد که انزوای روسيه به منافع اتحاديه اروپا لطمه خواهد زد.

يک ديپلمات ارشد آمريکا اظهار اميدواری کرده است که اتحاديه اروپا حمايت روشنی از يکپارچگی سرزمين گرجستان به عمل آورد و از اين اتحاديه خواسته است تا وابستگی خود را به انرژی روسيه کاهش دهد.

روسيه در حال حاضر يک، سوم گاز اروپا را تامين می کند و به همين دليل برخی از ناظران معتقدند که تصميم به تحريم اين کشور از سوی اتحاديه اروپا غيرمحتمل است.

بحران در گرجستان، اوايل ماه اوت و پس از آن آغاز شد که دولت گرجستان تلاش کرد با حضور نظامی، تسلط خود را بر دو منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی و آبخازيا تحميل کند.

اما اين اقدام گرجستان با واکنش ارتش روسيه مواجه شد که از آغاز دهه نود و به دنبال فروپاشی اتحاد جماهير شوروی، به عنوان صلحبان در اين مناطق که صحنه درگيری جدايی طلبان و گرجستان بود مستقر شد.

ارتش روسيه نيروهای گرجستان را از دو استان جدايی طلب اين کشور رانده است و همچنان بخش هايی از خاک گرجستان را در اختيار دارد.

روسيه به رغم انتقادات شديد غرب از حضور نظامی خود در گرجستان حاضر نشده است که نيروهايش را به طور کامل از اين کشور خارج کند و از بازگشت آوارگان به خانه های خود جلوگيری می کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38178

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست اتحادیه اروپا در باره روسیه همزمان با هشدار مسکو، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016