جمعه 15 شهریور 1387

سفر تاریخی وزیر امور خارجه آمریکا به لیبی، رادیو فردا

وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه، برای ديدار با معمر قذافی، رهبر ليبی وارد اين کشور می شود. اين ديدار اولين ملاقات يک مقام بلند پايه آمريکا از ليبی در نيم قرن اخير است.

سفر کاندوليزا رايس به ليبی که قرار است روز جمعه ۱۵ شهريور ماه انجام شود، بخشی از سفر به آفريقای شمالی و ملاقات با مقامات الجزيره، مراکش و تونس است.

ملاقات کاندوليزا رايس با مقامات ليبی، اولين ملاقات يک وزير امور خارجه آمريکا از اين کشور از سال ۱۹۵۳ است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در آن سال جان فوستر، وزير امور خارجه دولت وايت آيزنهاور به ليبی سفر کرده بود. پس از آن سفر ريچارد نيکسون، معاون رييس جمهوری وقت آمريکا به ليبی در سال ۱۹۵۷ آخرين سفر يک مقام بلند پايه دولت آمريکا به ليبی بود.

دولت ليبی که تا سال ۲۰۰۳ ميلادی تحت تحريم های بين المللی قرار داشت، در ماه در دسامبر سال ۲۰۰۳ و پس از حمله آمريکا به عراق اعلام کرد که تصميم گرفته است تمامی اطلاعات درباره برنامه های ساخت سلاح های کشتار جمعی خود را در اختيار مراجع بين المللی قرار دهد.

علت عمده تحريم ها عليه ليبی، دو مورد بمب گذاری در هواپيما های مسافربری آمريکايی و فرانسوی بود که در همان سال در پی موافقت ليبی با پرداخت غرامت، لغو شد.

اين دو مورد اقدام تروريستی عبارت بودند از بمب گذاری در هواپيمای بوئينگ ۷۴۷ شرکت هواپيمايی پان آمريکن در سال ۱۹۸۸ در مسير لندن به نيويورک و بمب گذاری در يک هواپيمای مسافر بری فرانسوی در سال ۱۹۸۹ در مسير چاد به پاريس.

در جريان اين دو بمب گذاری در مجموع بيش از ۴۰۰ نفر کشته شدند و دولت ليبی با پرداخت غرامت به بازماندگان اين قربانيان موافقت کرد.

در پی اعلام موافقت ليبی، دولت آمريکا برخی تحريم های اقتصادی و سياسی عليه اين کشور را لغو کرد اما تحريم های تسليحاتی همچنان برقرار بود. سر انجام در سال ۲۰۰۶ آمريکا و ليبی توافق کردند که سطح روابط سياسی خود را به سفير ارتقا دهند.

همچنین مرداد ماه گذشته، آمريکا و ليبی با امضای توافقنامه ای متعهد شدند که متقابلا غرامت اقداماتی که عليه يکديگر مرتکب شده اند را پرداخت کنند.

ليبی متعهد به پرداخت کامل غرامت قربانيان لاکربی و بمب گذاری در يک ديسکو در آلمان شد و آمريکا هم قبول کرد که غرامت قربانيان حملات هوايی به طرابلس، پايتخت ليبی و يک شهر ديگر ليبی در سال ۱۹۸۶ را پرداخت کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38219

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفر تاریخی وزیر امور خارجه آمریکا به لیبی، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016