چهارشنبه 20 شهریور 1387

اخبار ضد و نقيض از وضعيت سلامتی رهبر کره‌ شمالی، ايسنا

يک مقام دولتی کره‌ی جنوبی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که رهبر کره‌ی شمالی در ماه اوت (مردادماه) از هوش رفته و بيمار است، اين امر امکان تغيير قدرت را در اين دولت کمونيستی جهان بالا برده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران‌(ايسنا) به نقل از خبرگزاری رويترز، کيم هاجونگ، وزير اتحاد دو کره در دولت کره‌ی جنوبی، امروز به يک کميته‌ی پارلمانی اين کشور گفت که هيچ گونه گزارشی از وضع سلامتی کيم جونگ ايل، رهبر کره‌ی شمالی تاييد نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما خبرگزاری کيودوی ژاپن به نقل از يک ديپلمات کره‌ی شمالی بيماری کيم‌جونگ ايل را تکذيب کرد.

مدتهاست که شايعات فراوانی از بيماری وخيم و جدی کيم جونگ ايل ۶۶ ساله رواج دارد. وی روز سه‌شنبه در رژه نظامی کشورش به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس اين کشور کمونيستی حضور نداشت.

يک مقام اطلاعاتی آمريکا عنوان کرد رهبر منزوی کره‌ی شمالی احتمالا دچارسکته‌ی مغزی شده است.

خبرگزاری يونهاپ به نقل از يک مقام کره‌ی جنوبی اعلام کرد تقريبا به طور قطعی می‌توان گفت که کيم‌جونگ ايل بيمار است. اين مقام عنوان کرد کيم جونگ ايل در ماه اوت ( مرداد ماه) غش کرده است با اين حال نگفت که شرايط رهبر کره شمالی تا چه اندازه وخيم است.

اما تحليل‌گران نسبت به حساب کردن بر روی شرايط جسمانی کيم‌جونگ ايل براساس گزارش‌های خبری و شايعات عمومی هشدار داده‌اند زيرا معتقدند وی می‌تواند چندين ماه ديده نشود و بعد ناگهان برای مثال در بازديد از يک کارخانه حضور يابد.

خبرگزاری يونهاپ به نقل از يک مقام خانه‌ی آبی رياست جمهوری کره‌ی جنوبی نوشت: لی ميونگ باک، رييس‌جمهور اين کشور مشاوران خود را برای بررسی آخرين رويدادها در کره‌ی شمالی فراخواند.

عدم حضور کيم جونگ ايل در رژه نظامی سالانه زمانی روی داده است که به نظر می‌رسد اين کشور کمونيستی در حال عقب‌نشينی از امضای قرارداد لغو برنامه‌ها‌ی هسته‌يی خود در ازای دريافت کمک با کشورهای قدرتمند جهان است.

کيم يونگ-نام، دومين سياستمدار ارشد کره شمالی به جای رهبر اين کشور از رژه نظامی در پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالی سان ديد.

تحليل‌گران معتقدند در صورت بيمار بودن رهبر اين کشور کمونيستی، پيشرفت در مذاکرات شش جانبه تقريبا غيرممکن خواهد بود.

رسانه‌های دولتی کره‌ی شمالی تا کنون گزارشی از سلامتی رهبر خود منتشر نکرده‌اند.

اين در حالی است که خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش می‌دهد بنابر اخبارمنتشره‌ی خبرگزاری يونهاپ که به نقل از يک مقام ناشناس کره‌ی جنوبی مخابره شده‌اند اگر چه گفته می‌شود کيم جونگ ايل، غش کرده است [ به بيان ديگر دارای شرايط وخيم جسمی است] اما وی قطعا زنده است.

کيم جونگ ايل دارای سه پسر است اما ديده نشده است که آنها را برای به دست گرفتن قدرت در اين کشور فقير جهان آماده کند. کيم جونگ ايل در سال ۱۹۹۴ پس از مرگ پدرش کيم ايل سونگ کنترل اين کشور استالينتی را برعهده گرفت.

از سوی ديگر خبرگزاری رويترز در تازه‌ترين گزارش خود از سلامت جسمی کيم جونگ ايل آورده است: به نقل از يک مقام بلند پايه کره شمالی عنوان شده است که شرايط جسمانی وی به طور جدی وخيم نيست.

کيم يونگ - نام، فرد شماره‌ی دوی کره‌ی شمالی به خبرگزاری کيودوی ژاپن گفت: هيچ مشکلی نيست.

سونگ ايل هو، يک ديپلمات ارشد کره‌ی شمالی نيز گفت: ما نه تنها چنين گزارش‌هايی را بی‌ارزش می‌دانيم بلکه معتقديم اين يک طرح توطئه هستند.

خبرگزاری فرانسه نيز به نقل از يک مقام کره جنوبی اعلام کرد که رهبر کره شمالی پس از يک سکته خفيف عمل جراحی کوچکی داشته و به همين دليل قادر به حضور در مراسم رژه نشده است، اما شرايط جسمانی وی وخيم نيست.

در همين حال خبرگزاری آسوشيتدپرس در خبری متناقض با خبرگزاری رويتر عنوان کرده است که کيم جونگ ايل دارای چهار فرزند از سه زن است، اما به نظر نمی‌رسد هيچ کدام آماده‌ی دست گرفتن اوضاع پس از وی باشند. پسر ارشد وی به نام جونگ نام ۳۷ سال سن دارد. وی در سال ۲۰۰۱ تلاش کرد تا با گذرنامه‌ی تقلبی دومينکی وارد ژاپن شود.

گفته می‌شود جونگ چول، ۲۷ساله پسر دوم کيم جونگ ايل سالهايی را از زمان تحصيلش در سوييس گذرانده باشد. طبق گزارش‌ها وی سال گذشته به مقامی عالی در حزب کارگر کره منصوب شد که او را به يک کانديدای احتمالی پس از پدرش تبديل کرده است.

جونگ اون ۲۴ ساله جوان‌ترين پسر رهبر کره‌ی شمالی گفته می‌شود به پدر خود بسيار شبيه‌ است.

کره شمالی دارای پنجمين نيروی نظامی قدرتمند جهان است و رژيم کمونيستی اين کشور بر اين ارتش استوار است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38297

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اخبار ضد و نقيض از وضعيت سلامتی رهبر کره‌ شمالی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016