دوشنبه 29 مهر 1387

فهرست ائتلاف يكپارچه ی عراق با توافق امنيتي بغداد - واشنگتن مخالفت كرد، ايسنا

فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه‌ي عراق در نشستي كه با حضور تمامي اعضاي اين فهرست برگزار شد، با توافقنامه‌ي امنيتي بغداد و واشنگتن مخالفت كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري عراق، اعضاي شركت كننده در نشست گسترده‌ي فهرست ائتلاف يكپارچه‌ي شيعه عراق، اعلام كردند كه نوري المالكي نخست وزير اين كشور، در اين نشست ضمن مطرح كردن متن پيش‌نويس با آراء و پيشنهادات مخالف و متفاوت اعضاي اين فهرست روبرو شد.

به گفته‌ي يكي از منابع حزب حاكم عراق، حسين شهرستاني وزير نفت اين كشور و عضو گروه مستقل در فهرست ائتلاف يكپارچه‌ي شيعه، استقرار نيروهاي سازمان ملل را به جاي نيروهاي ائتلاف در عراق خواستار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته‌ي اين منبع، برخي ديگر از شركت كنندگان در نشست نيز طرح برگزاري همه‌پرسي در خصوص توافقنامه‌ي امنيتي بغداد و واشنگتن را مطرح كردند.

بر اساس اين گزارش، اكثريت شركت كنندگان در اين نشست در خصوص ارجاع توافقنامه‌ي امنيتي به مرجعيت ديني نجف جهت بررسي اين توافقنامه توافق داشتند و برخي ديگر نيز تدوين مجدد اين توافقنامه را خواستار شدند.

اين نشست نهايتا با درخواست تشكيل كميته‌اي مكلف به بازنگري در پيش‌نويس توافقنامه‌ي فعلي پايان يافت.

از سوي ديگر، اتحاديه‌ي وكلاي عرب ضمن انتقاد از توافقنامه‌ي امنيتي بغداد و واشنگتن هدف از امضاي اين توافقنامه را حضور دائمي اشغالگران آمريكايي در عراق دانست.

اين اتحاديه همچنين از برخي مفاد توافقنامه‌ي امنيتي كه با مخالفت احزاب سياسي عراق روبروشده است پرده برداشت.

اين مفاد عبارتند از:

1- دولت عراق و سيستم‌هاي قضايي اين كشور حق محاكمه و يا بازجويي از گروه‌هاي آ‌مريكايي را ندارند و حق مصونيت قضايي به شركت‌هاي امنيتي، نيروهاي نظامي و غير نظامي ارتش آمريكا اعطا مي‌شود.

2- اختيارات نيروهاي آمريكايي از سوي دولت عراق تعيين نمي‌شود و دولت عراق حق دخالت در عملكرد و يا حوزه‌ي فعاليت اين نيروها و حتي ورود به محيط فعاليت نيروهاي آمريكايي و راههايي كه مورد استفاده‌ي آنها قرار مي‌گيرد را ندارد.

3- نيروهاي آمريكايي حق دارند در راستاي ممانعت از آن چه كه امنيت و صلح را تهديد مي‌كند بدون اجازه‌ از دولت عراق و سازمانهاي اين كشور افراد مظنون را دستگير كنند.

4- نيروهاي آمريكايي در حمله به هر كشوري كه امنيت و صلح بين‌المللي و منطقه‌اي به ويژه صلح و ثبات در عراق را تهديد كند آزاد مي‌باشند و بر اساس اين حق مي‌توانند كشوري را كه از تروريست‌ها و شبه نظاميان حمايت مي‌كند از طريق خاك و آب و حتي حريم هوايي عراق هدف قرار دهند.

5- سقف زماني مشخصي براي حضور طولاني مدت نيروهاي آمريكايي وجود ندارد و تصميم‌گيري در خصوص اين موضوع به شرايط حاكم در عراق برمي‌گردد.

اتحاديه‌ي وكلاي عرب مفاد مذكور را نشانه‌ي آن دانسته است كه آمريكا به دنبال برنامه‌ريزي جهت حضور طولاني مدت در عراق و سيطره بر منابع نفتي اين كشور است.

اين اتحاديه تاكيد كرد: حقيقت اين امر اين است كه آمريكا اهداف مختلفي را از طريق اين توافقنامه دنبال مي‌كند كه مهمترين آن سيطره بر نفت عراق و تثبيت حضورش در منطقه نفت‌خيز خليج فارس، تهديد براي سوريه و ايران و حمايت از اسراييل است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38753

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فهرست ائتلاف يكپارچه ی عراق با توافق امنيتي بغداد - واشنگتن مخالفت كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016