يكشنبه 14 اسفند 1384

نقد محمد حقوقي بر آثار منوچهر آتشي منتشر مي‌شود، ايسنا

«شعر نو از آغاز تا امروز» به دهه‌ي 70 رسيد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


جلد هفتم «شعر زمان ما» درباره‌ي منوچهر آتشي و جلد سوم «شعر نو از آغاز تا امروز» كه به بررسي شعر دهه‌هاي 70 تا 80 مي‌پردازد، از محمد حقوقي منتشر مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيش از اين، از مجموعه «شعر زمان ما»، جلدهاي مربوط به احمد شاملو، مهدي اخوان‌ثالث، نيما يوشيج، فروغ فرخزاد و سهراب سپهري به قلم حقوقي منتشر شده است و مجموعه سيمين بهبهاني نيز به پايان كار رسيده كه به‌زودي توسط انتشارات نگاه منتشر خواهد شد.

حقوقي اكنون در حال نوشتن جلد هفتم اين مجموعه درباره منوچهر آتشي است.

اين شاعر و منتقد پيش‌كسوت در جلد سوم «شعر نو از آغاز تا امروز» شعر شاعران دهه 70 را تا اواخر دهه 80 بررسي خواهد كرد. پيش از اين، از مجموعه يادشده، بررسي شعر دهه‌هاي 40 تا 70 منتشر شده است. حقوقي مي‌گويد، ممكن است نام دهه‌ها را بردارد؛ چون نمي‌داند كه به پايان دهه 80 هم مي‌تواند برسد يا نه.

دو كتاب «تا نظم هندسي واژه‌ها» و «شعرهاي ساحلي» نيز از اين شاعر و منتقد توسط نشر قطره به‌زودي منتشر مي‌شوند. «تا نظم هندسي واژه‌ها» (شعرهاي ساختمند) تفسير بهترين شعرهاي معاصر ايران از نظر حقوقي است كه احتمالا دو يا سه جلد خواهد شد.

«سطح‌هاي شعر در سطرهاي نثر» و «لاك‌پشت‌ها» (مجموعه‌ي شعرهاي 75 تا 81)، دو كتاب ديگر اوست كه كارشان تمام شده، ولي هنوز به ناشر سپرده نشده‌اند. «سطح‌هاي شعر در سطرهاي نثر» نوعي شعر منثور است كه با يك خط داستاني شاعرانه نوشته شده است و حقوقي آن را شكل و تجربه‌ي تازه‌اي مي‌داند. اين مجموعه 30 شعر را شامل مي‌شود كه چندتاي اين شعرها بيش از 40 صفحه است كه به گفته او شايد يكي از بلندترين شعرهاي گفته‌شده باشد كه ممكن است آن‌ها را به صورت كتاب جداگانه‌اي چاپ كند.

«ترانه‌هاي بابا» (گزينه‌اي از شعرهاي باباطاهر با مقدمه و انتخاب حقوقي ) نيز توسط انتشارات يوشيج به چاپ خواهد رسيد.


«مثنوي شهرزاد» (مجموعه‌اي با فرم مثنوي كلاسيك) ديگر كتاب اوست كه فعلا به منظور بازنگري براي چاپ آن قصدي ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمد حقوقي در سال 1316 در اصفهان زاده شد. دوره آموزش‌هاي دبستاني و دبيرستاني را در زادگاهش به پايان رساند.

سپس به دانش‌سراي عالي تهران وارد شد و در رشته زبان و ادبيات فارسي به دريافت درجه ليسانس موفق شد. پس از فارغ‌التحصيلي به اصفهان بازگشت و در دبيرستان‌هاي اين شهر به تدريس مشغول شد. آن‌گاه بار ديگر به تهران آمد و چندي در دبيرستان‌هاي شميران به تدريس پرداخت و به كمك چند نفر ديگر نشريه ادبي «جنگ اصفهان» را تا شماره 11 منتشر كرد. از حقوقي هم‌چنين دفترهاي شعر: «گنجشك‌ها و گيلاس‌ها» (شعرهاي عاشقانه) «زوايا و مدارات»، «فصل‌هاي زمستاني»، «شرقي‌ها»، «با شب با زخم با گرگ» ، «گريزهاي ناگريز»، «خروس هزار يال» و نيز «شعر و شاعران» ( ‌بررسي و تحقيقي درباره شعر شاعران معاصر) منتشر شده‌اند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29173

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نقد محمد حقوقي بر آثار منوچهر آتشي منتشر مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016