يكشنبه 31 ارديبهشت 1385

آيدين آغداشلو در گردهم‌آيي معلمان هنر: حسن هنر اينست كه به‌هيچ دردي نمي‌خورد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

گردهم‌آيي معلمان هنر يزد به همت انجمن هنرمندان سازمان آموزش و پرورش استان يزد، با حضور آيدين آغداشلو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا) در يزد، در اين مراسم آيدين آغداشلو با اشاره به جايگاه و امكان گسترده‌يي كه هنر در بحث شناختن آدمي دارد كه به‌زعم وي متاسفانه از نظر دورمانده است، عنوان كرد: هنر جزو جدايي‌ناپذير زندگي انسان‌هاست كه خودآگاه يا ناخودآگاه به آن رجوع مي‌كنيم؛ هنر از شدت حضور خود كمتر به ديد مي‌آيد و قابل فشرده شدن نيست.

وي گفت: ما نيازمند داوري در هنريم؛ داوري بخشي از هنر است، به‌خاطر همين است كه هنر مي‌ماند وانتشار مي‌يابد؛ در تاريخ هنر سنتي داريم و هنر مدرن؛ در هنر سنتي امضاي طراح اهميتي ندارد و وجدان جمعي اين ستايش را برعهده دارد؛ چنان‌چه در فرش فروشي دوران كهن نمي‌بينيد که امضاي طراح فرش وجود داشته باشد، هرچند اين نشانه‌اي از فروتني هنرمند بود؛ ولي در هنر مدرن امضا اهميت دارد و كارمزدي‌تر شده و سپس به داوري گروه گذاشته مي‌شود.

اين منتقد و كارشناس هنري جايگاه هنر را آن‌قدر بديهي و مشخص تلقي كرد كه به گمان او نياز به توضيح ندارد و افزود: مهم‌ترين بخش به‌عهده هنرمند رمزگشايي طبيعت است.

به اعتقاد اين مدرس دانشگاه، اديان بزرگ همواره با هنر همراه بوده‌اند؛ وي سپس به اهميت ويژه‌ي خوش‌نويسي در اسلام و موسيقي در مسيحيت اشاره كرد.

او تصريح كرد: ‌هنر در ايران مفيد و كاربردي بوده و چيزي نبوده كه در تاقچه‌ي اتاق يا ويترين مغازه‌ها قرارگيرد، يكي از بارزترين آن‌ها فرش و جامه‌هاي يزدي است. شما ببنيد زيباترين هنر بافندگي ايران در پست‌ترين جا استفاده مي‌شود كه همان فرش است.

آغداشلو گفت:‌ معلم هنر بايد اهميت كار خود را به خوبي بداند، مي‌دانم معلمان هنر بايد مرتب توضيح دهند، هنر به چه دردي مي‌خورد و حتا چيست؛ من در پاسخ مي‌گويم، شعر به چه دردي مي‌خورد؟ هنر به هيچ دردي نمي‌خورد و حسن آن نيز همين است. آيا ما مي‌توانيم بدون شعر زندگي كنيم، بدون شعر يا هنر چگونه مي‌خواهيم بگوييم، كه ما زاده‌ي كدام فرهنگ و تمدن هستيم ؟! يك زبان با شعر گسترش مي‌يابد نه فرهنگستان ادب. شما دقت كنيد حافظ به تنهايي بيش از 40 تركيب وارد ادبيات ايران كرده كه پيش از او نبوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او در پايان عنوان كرد:‌ نبايد وقت هنرجو تلف شود و ضروري است آن‌چه را مي‌دانيم به او آموزش دهيم. تاثير هنر در ساير دروس چندان مستقيم نيست، ولي تاثيرگذار است .

در مراسم يادشده جميله مدرسي، معاون پژوهشي، ‌برنامه‌ريزي و نيروي انساني سازمان آموزش و پرورش و هم‌چنين كاظم صادقيان نماينده انجمن به ارايه سخنراني و گزارش پرداختند.

در پايان اين همايش نيز از معلمان برتر هنر، تقدير شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30087

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيدين آغداشلو در گردهم‌آيي معلمان هنر: حسن هنر اينست كه به‌هيچ دردي نمي‌خورد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016