سه شنبه 31 شهريور 1383

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي، روند "حقوق بشر" در اين استان را رو به رشد دانست، پيمان پاک مهر

پيمان پاک مهر روزنامه نگار در تبريز
www.Tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel,fax:0098 411 5531723
Date:1383/06/31

تبريز نيوز: سرويس حقوق بشر: تبريز نيوز ، سلسله مصاحبه هايي را در خصوص " حقوق بشر " با کارشناسان و فعالين در اين عرصه انجام داده است.
" علي اکبر ناصري" ، رييس کل دادگستري استان آذربايجان شرقي در مصاحبه اي اختصاصي ، روند حقوق بشر در اين استان را ارزيابي نموده و به سوالات سرويس حقوق بشر پاسخ مي دهند .


تبريز نيوز : آقاي ناصري ، چهار سال قبل در اولين مصاحبه اي که ( پس از انتصاب به رياست کلي دادگستري آذربايجان شرقي) با شما داشتم ، اشاره نموديد به اين که، درب اطاق من به روي مردم باز خواهد بود، دانشجويان مثل فرزندان من هستند و سياست کلي خود را حفظ استقلال دستگاه قضايي مطرح کرديد. حال پس از گذشت چهار سال اتخاذ چنين سياست هايي چه نتيجه اي در بر داشت ؟

باز بودن درب اطاق رياست به روي مردم :

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي :همانطوريکه در اين چهار سال ملاحظه کرديد ، درب اطاق من بروي مردم همه روزه باز است و منوط به يک روز در هفته نيست .به نظرم اين روش موثري در رسيدگي به امور مردم بود ، اما اين که چه تاثيري در بين مردم داشته بايد به افکار عمومي مراجعه کرد و برداشت و قضاوت مردم را بسنجيم . خدا رحمت کند حضرت امام را که مي گفت : ميزان راي مردم است . با اتخاذ اين روش توسط مديران دادگستري هاي شهرستان هاي اين استان ، مراجعه مردم از مراکز شهرستا ن ها به تبريز نسبت به روز هاي اول بسيار کمتر شده است . اکثر مردم در مراجعات خود خواهان تسريع در روند پرونده ها هستند . مردم آذربايجان ، مردم بسيار بزرگي هستند من از همه آن ها متشکرم . چراکه اگر نبود عنايات و بزرگواري هاي مردم ، نمي توانستيم توفيقي در انجام امور داشته باشيم آنچه که در اين استان برايم حايز اهميت بوده ، اعتقاد عميق مردم به مسايل شرعي، اخلاقي و قانوني است .

روزنامه نگاران و دادگستري :

تبريز نيوز : در اين مدت تعامل شما با جامعه مطبوعاتي و روزنامه نگاران چگونه بود؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : ما روابط بسيار حسنه اي با خبرنگاران ، روزنامه نگاران و جامعه مطبوعاتي و رسانه ها داريم . با توجه به اين که طرفين همديگر را درک کرده و مشتاق شنيدن حرف منطقي هستند باب گفتمان هميشه باز است و هيچ مشکلي نداريم . بايد اضافه کنم که نقد و نظر هاي جامعه رسانه اي همواره برايم اهميت داشته چرا اگر به افکار عمومي اهميت مي دهيم بايد به نمايندگان آن ها نيز عنايت بيشتري شود

تبريز نيوز : مطبوعات در اين چهار سال هيچ انتقاداتي متوجه شما ننمودند ، دليل اين امر چه بود ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : در خصوص اين که مطبوعات در اين چهار سال کمترين انتقادها را از ما کردند اين بود که ، ما تلاش کرديم در چهارچوب قانون عمل کرده و قانون را اجرا کنيم ما هيچ مشکلي از اين که واقعيت ها نوشته شود نداريم ، اگر ايراد و انتقادي هم باشد و نظر جامعه مطبوعاتي و رسانه اي را بهتر ديديم آن را اجرا مي کنيم . يکي از اصلي ترين دغدغه هاي جامعه رسانه اي هم عمل به قانون است . ارباب جرايد وقتي که مي بينند در دادگستري به قانون عمل مي شود از آن استقبال مي کنند . اگر روزنامه نگاران دست به قلم نبرده و انتقادي نکردند خودشان از نزديک شاهد بودند هر موقع که مراجعه کردند پاسخ گرفتند و دليل اين که خبرنگاران و روزنامه نگاران در اين استان موفق بودند اين است که ، نوشته ها ، نقد ها و نظرها در چهارچوب قانون بوده است .ما هم روز به روز تلاش مي کنيم روابطمان با ارباب جرايد و رسانه ها حسنه تر شود .

تبريز نيوز:همانطوري اشاره فرموديد خواسته هاي روزنامه نگاران اين بوده که به قانون عمل شود ، روزنامه نگاراني که در چهارچوب قانون قلم زده و حساس به منافع ملي ، سلامت دستگاه ها و فساد بوده ، گاها از سوي افراد قانون شکن به اشکال و ابزارهاي مختلف مورد بي مهري و تعدي قرار مي گيرند . شما در جهت حفظ امنيت همه جانبه اين قشر چه اقداماتي انجام داده ايد ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : کار خبررساني و روزنامه نگاري هميشه کار سخت و طاقت فرسايي بوده، چراکه در يک جامعه براي خبرنگاري که قانون و عدالت به عنوان يک باور در انديشه آن ها نقش بسته و در روي کاغذ جاري مي شود ، قانون گريزان همواره احساس نا امني مي کنند و در تلاش هستند تا امنيت کسانيکه قلب آن ها براي مردم مي تپد و دلسوز هستند به خطر اندازند . در اين استان تا حد مقدور تلاش کرديم تا امنيت همه جانبه خبرنگاران و ارباب جرايد را فراهم آورده و در صورت بروز کوچکترين تعرضي به اين عزيزان با " قاطعيت " و اتخاذ " روش هاي ويژه " برخورد نماييم .

روند حقوق بشر در استان :

تبريز نيوز : ارزيابي شما از روند حقوق بشر در اين استان چيست ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : در مدت ۴ سال اخير همواره سعي در حفظ حقوق شهروندي مردم آذربايجان را داشته و دارم و در اين زمينه مذاکرات زيادي با استاندار محترم ، شهرداري ، نيروي انتظامي و ساير نهاد ها و سازمان ها صورت گرفته و جلسات متعددي با جامعه دانشگاهي و اساتيد دانشگاه و صاحبنظران داشتيم و با بررسي چگونگي بسط حقوق شهروندي راه کار هاي عملي اتخاذ نموديم . به عنوان نمونه اخيرا با رييس کل بازرسي استان در خصوص قطعي مکرر آب تبريز صحبت مي کردم که چرا بايد چنين مشکلي پيش آيد و باعث نارضايتي شهروندان شود . بدون اين که مردم مراجعه کنند ما و رييس بازرسي استان پيگير موضوع هستيم در مورد نحوه ساخت و ساز ساختمان ها و برج ها ، به سبب مزاحمت هايي که اغلب ايجاد مي کنند و آزادي مردم در خانه خودشان سلب مي شود گفتگوهايي با شهرداري صورت گرفته و قول داده شده مسايل حل شود

تبريز نيوز : تعامل شما با فعالين حقوق بشر و نهاد هاي حقوق بشري چگونه است ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : ما با همه ارگان ها ، نهادها و دستگاه ها در جهت اجراي قانون تعامل داريم ، در مورد فعالين حقوق بشر و اعضا شبکه مدافعين حقوق بشر اسلامي که در اين استان فعال هستند روابط حسنه اي وجود دارد . اگر آن ها مسيله يا موردي داشتند به ما اعلام مي کنند و تا حد امکان همکاري لازم انجام مي گيرد . تا کنون هيچ مشکلي نداشتيم و اميدوارم نداشته باشيم عزيزاني که در اين استان از فعالين حقوق بشري هستند هميشه دغدغه حفظ حقوق شهروندي داشته و خواسته هاي آن ها اجراي قانون است . تاکنون گروه هاي متفاوتي از فعالين حقوق بشر آمدند و صحبت کرديم و با رضايتمندي از اطاق من خارج شدند و در مصاحبه هاي خود با رسانه هاي خبري و مطبوعات از پيشرفت هاي حاصله در امر حقوق شهروندي در دادگستري آذربايجان شرقي و استان ابراز رضايت کردند پيشتر هم آقاي دکتر ضيايي فر، به همراه اعضا شبکه مدافعين حقوق بشر اسلامي و دانشجويان آمده بودند و صحبت هايي صورت گرفت و بحث ها بسيار عالي ادامه داشت و در مجموع از بحث ها راضي بوديم .

تبريز نيوز :نظر شما در مورد آزادي رسانه ها چيست ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : همه آزادي ها خوب است ، به شرطي که آزادي ديگران را به خطر نياندازد . همگي وظيفه داريم در چهارچوب قانون عمل کنيم

تبريز نيوز : اگر گزارشاتي در خصوص اعمال شکنجه و مصاديق آن و در نهايت نقض حقوق بشر توسط ظابطين قضايي به شما برسد چه اقدامي انجام مي دهيد ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : اگر گزارشاتي مستند در اين خصوص به دست ما برسد قطعا برخورد مي کنيم

دانشجويان و جامعه دانشگاهي :

تبريز نيوز : شما در اولين مصاحبه خود پس از حضور در تبريز گفتيد که دانشجويان را همچون فرزندان خود مي دانيد و گفتيد که تلاش خواهيد نمود بيشترين ارتباط و کنش را با دانشگاه و جامعه دانشجويي داشته باشيد اکنون تعامل شما با جامعه دانشگاهي در چه سطحي است ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : ما روابط بسيار نزديکي با دانشجويان ، اساتيد دانشگاه و تشکل هاي دانشجويي داريم . آن ها فرزندان ، برادران وخواهرانمان هستند . در اين مدتي که من در تبريز هستم نهايت لطف و عنايت را داشته اند. ساعت ها تا نيمه هاي شب و حتي روزهاي جمعه نشست هاي متعددي با هم داشته و مسايل متعدد مطروحه را مورد بحث و بررسي قرار داده و حل کرده ايم . من به دانشجويان ارادت خاصي دارم . بهترين اوقات من زماني است که با دانشجويان و اساتيد دانشگاه بحث مي کنم . خوشبختانه اين ارتباطات با دانشجويان ، اساتيد دانشگاه و تشکل هاي دانشجويي درک متقابلي به وجود آورد که به " اعتماد سازي " ، انجاميده است . دانشجويان اکنون به دستگاه قضايي اعتماد دارند و اين براي من بسيار مهم است .


تبريز نيوز : آيا در اين چهار سال حريم دانشگاه ، نشست ها و تجمع هاي متعدد دانشجويي دانشگاه هاي استان که سياسي ترين دانشگاه هاي ايران هستند ، مورد تعرض قرار گرفته است ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : نه خير . اگر اين چنين باشد ، ما تحت هر شرايطي با قانون شکنان به شدت برخورد مي کنيم . حريم دانشگاه مقدس است و هر کس بخواهد به اين حريم تجاوز کند طبق قانون برخورد مي شود . حال وقتي دانشجو مي بيند دادگستري در خدمت مردم است و از حيثيت دانشجويي و کيان او حمايت قانوني مي کند اين باعث اعتماد مضاعف مي شود. اين بچه ها سکاندار آينده کشور هستند وقتي واقعيت ها را از نزديک مي بينند بلافاصله عکس العمل نشان مي دهند

کانون وکلا :

تبريز نيوز: ارتباط و تعامل شما با کانون وکلاي دادگستري آذربايجان شرقي و اردبيل ، چگونه است ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : با اعضا کانون وکلاي دادگستري آذربايجان شرقي و اردبيل ، روابط حسنه اي داريم کانون وکلا رييس و هيات رييسه بسيار بزرگواري داشته و دارد هر روز دو نفر از اعضا کانون در دادگستري معاضدت و راهنمايي قضايي مجاني به مراجعين انجام مي دهند . هر کس به ما مراجعه کرده و اعلام کند استطاعت مالي براي گرفتن وکيل ندارد بلافاصله وکيل معاضدتي در اختيار وي قرار مي گيرد

زندان ها :

تبريز نيوز: در اين مدت چه تغييري در آمار ورودي زندان هاي استان به وجود آمده است ؟آيا شيوه نظارت بر زندان ها تغيير کرده است ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : خوشبختانه رييس زندان هاي استان و تبريز ، به امور زندانيان عنايت ويژه اي دارند . بازرسي ها ي متناوب قضات و قاضي ناظر زندان اوضاع را از نزديک بررسي مي کنند .
بارها با همراهان به زندان تبريز رفته و بيش از ۴ ساعت با زندانيان از نزديک صحبت کرديم و مشکلاتشان را مورد بررسي قرار داده و پيگيري هاي لازم صورت گرفته است .
ما سعي مي کنيم کمتر کسي به زندان برود . اخيرا مدير کل محترم زندان اعلام داشته که آمار زندانيان کاهش داشته است . بويژه آن که بازگشت مجدد زنداني به زندان در استان آذربايجان شرقي ۵۰ درصد کاهش پيدا کرده است .

سرمايه گذاري در استان :

تبريز نيوز:آيا وضعيت سرمايه گذاري در استان به تناسب امنيت افزايشي داشته است ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : با توجه به امنيت ويژه اي که در استان بوجود آمده حسب اعلام مدير کل بازرگاني بيشترين سرمايه گذاري را در استان داشتيم . قطعا سرمايه گذاران به مسيله امنيت حساس هستند ، اگر امنيت وجود داشت سرمايه گذاري انجام مي شود . يکي از شاخص هاي توسعه امنيت سرمايه گذاري است ما سعي داريم امنيت سرمايه گذاري در اين استان را همانطوريکه بوجود آورديم تقويت کنيم . ما بايد براي شهروندان امنيت و احساس امنيت را توامان ايجاد کنيم .

نيروي انتظامي :

تبريز نيوز:عملکرد نيروي انتظامي در اين خصوص چگونه بوده و آيا پيشرفتي صورت گرفته است ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : جا دارد ازفرماندهي و پرسنل نيروي انتظامي استان و بويژه تبريز تشکر ويژه اي داشته باشم . آن ها شبانه روز به فکر امنيت و آسايش مردم هستند . بر حسب تعامل خوبي که بين ما و نيروي انتظامي است بسياري از جرايم بويژه سرقت ، زور گيري ، کيف قاپي و اراذل و اوباش و ... به شدت کاهش يافته و مبارزه همه جانبه و سختي با نا امني انجام مي دهيم .

احکام ورود به منزل :
تبريز نيوز: پيشتر تعدد و نحوه صدور احکام جلب و ورود به منزل نگراني هايي را ايجاد کرده بود ، شما چه اقدامي در اين خصوص انجام داديد ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : ما سعي مي کنيم حکم جلب بي مورد و اجازه ورود به منزل ندهيم . و در مورد ورود به منزل بسيار حساس هستيم مطلقا اذن ورود به منزل بعد از غروب آفتاب و قبل از طلوع آفتاب داده نمي شود و اگر ضرورتي ايجاب کند محل مورد نظر را تا صبح تحت نظر نگه داشته و بعد از طلوع آفتاب با اذن قاضي و همکاري صاحب منزل وارد منزل مي شوند


پرونده ملي مذهبي ها :

تبريز نيوز:اخيرا پرونده اي با شکايت نيروي انتظامي از برخي فعالين سياسي و ملي مذهبي در شعبه دوم دادگاه انقلاب گشوده شده که با قرار کفالت آزاد شده اند ، با توجه به تلاشي که در جهت بهبود روند حقوق بشر و حقوق شهروندي صورت گرفته است ، روند رسيدگي به اين پرونده ها به کجا خواهد انجاميد ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي : سياست قضايي ما اين است که همه مردم از ديدگاه قانون يکسان هستند . هرکس مرتکب جرمي شود مجازات مي شود .در اين مورد هم اين افراد در معرض اتهام هستند و هنوز رايي صادر نشده است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پرونده دانشجويان :

تبريز نيوز: همچنين پرونده ديگري توسط اداره کل اطلاعات استان آذربايجان شرقي در خصوص چند دانشجوي سياسي عضو تشکل هاي دانشجويي در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبريز تشکيل که آن ها نيز با قرار کفالت آزاد شده اند سرنوشت اين پرونده چگونه خواهد بود ؟

رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي :در مورد پرونده هاي دانشجويي در برخي از جلسات که با اساتيد و روئساي دانشگاه ها صورت مي گيرد سعي بر اين است که اگر دانشجو عملي مرتکب شد از طريق ساز و کار دانشگاهي و متناسب با قانون و عرف رايج موضوع پيگيري و حل شده تا کمتر پرونده اي به دادگستري ارجاع شود . در خصوص پرونده هاي موجود دانشجويان در دادگاه انقلاب سعي شده حقوق شهروندي دقيقا مد نظر باشد .

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12235

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس کل دادگستري آذربايجان شرقي، روند "حقوق بشر" در اين استان را رو به رشد دانست، پيمان پاک مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016