پنجشنبه 9 مهر 1383

مناظره، آخرین شانس کری، "اخبار روز" روزنامه عصر سوئد، برگردان: کوروش گلنام

نوشته یوری سدرشکوگ
خبرنگار روزنامه عصر سوئد، اخبار روز
چهارشنبه،29 سپتامبر 2004 ـ 8 مهرماه 1383
برگردان: کوروش گلنام


آیا لحظه سرنوشت ساز برای جان کری فرارسیده است؟
مناظره بین رئیس جمهور جرج بوش و رقیب انتخاباتیش در پنجشنبه شب آینده در میامی، می تواند نقش تعین کننده ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد.
بنا بر نظر سنجی ها، جان کری در جایگاه پایین تری قرار گرفته و تا کنون نتوانسته است دلایل قابل قبولی علیه رئیس جمهور بوش ارائه دهد. باید چشم براه برخوردی سخت بین این دو رقیب بود.
هسته مرکزی مناظره عبارتست از: سیاست خارجی و موارد مربوط به امنیت ملی.
تنش و هیجان برای این مناظره در هردو اردوگاه، قابل توجه وآشکار است. هنوز نمی توان به طور قطع و یقین ابراز داشت که نتایج این مناظره بتواند براستی سبب تحرک زیادی در جریان انتخابات شود.
برخی صاحب نطران بر این دیدگاهند که شیوه و شکل سخت کارگردانی مانند این مناظره، آنرا بیشتر شبیه کنفرانس مطبوعاتی تطبیقی و مقایسه ای کرده است تا یک مناطره آزاد. به همین جهت در این مناظره تنها دیدگاه های پیشین تماشاگران[هر گروه] تقویت می شود.
کارشناسان همچنین بر این نظرند که مسایل مهم و کلیدی در مناظره کم رنگ و از اهمیت کمتری برخوردار است و این مناظره بیشتر حالت مقایسه دو جنگجوی زیر فشار را دارد تا مباحثه بر مبنای ارائه دلایل.
مشاور سیاسی واشنگتن پست، بیل کاریک می گوید: کمترین تفاوت بین انتخاب واژه ها، ژستها، اداها، حالت چهره و چگونگی آهنگ صدا، تا میزان هفتاد و پنج در صد در چگونگی دید بینندگان نسبت به مناظره کنندگان، اثر دارد. جنگ عراق به تم اصلی مبارزه بدل شده است. اسلحه نبرد دو جناح نیز امروز شناختà5 شده است:
بوش، کری را مورد حمله قرار می دهد که به هر سو که باد بوزد می چرخد، بی ثبات و پوپولیست است و مرتب دیدگاه هایش دگرگون می شود و به همین سبب شایسته رهبری نیست. آتش بار سناتور های ماساچوست نیز تاکنون به طور کار آمدی نتوانسته است بوش را به سبب گمراه کردن آمریکایی ها در در گیر شدن در جن'90 با عراق و اینکه امروز همکاری بین المللی را برای ایجاد صلح در عراق خواستار می شود، مورد انتقاد و اتهام قرار دهد. کری مدعی است که این اسامه بن لادن است که باید از کار انداخته شود تا آمریکا در برابر ترورهای بیشتر ایمن شود.
جان کری به پیشرفتی فوری در سنجش آرای عمومی احتیاج درارد. امروز باورمندی به او در مسند ریاست جمهوری کمتر از بوش است و برتری بسیار جزیی او در بهار، دیگر تکرار نشده است. یک سنجش افکار گزینه ای[ از تعدادی افراد گزیده شده]، نشان می دهد که 55 درصد آمریکایی ها بوش را برای حل مسئله ذaراق شایسته تر می بینند تا کری با 41 در صد. در همه زمینه ها، جز بخش مربوط به خدمات درمانی، از آن میان اقتصاد، مبارزه با تروریسم، مسایل مربوط به اسرائیل، سیاست خارجی و موارد مربوه به انرژی، بوش تواناتر از کری برآورد می شود. در مجموع جرج دبلیو بوش با 52 در صد آرای باورمندان به خود در بذ1ابر جرج کری با 44 درصد، برتری دارد. ارزیابی واشنگتن پست این ارقام را به ترتیب 51 در برابر 45 نشان می دهد.
فردا در فلوریدای طوفان زده، دو همآورد کاملن متضاد به رویارویی با یکدیگر می روند. جرج دبلیو بوش رک و راست سخن می گوید، از خلق و خوی [خوش] سود می برد و به زبر دستی در برابر پرسش های شخصی، شناخته و تایید شده است. او توانایی خود را در باور این احساس به شنوندگانش که انها را دیده و در!ک می کند، پی در پی به نمایش گذاشته است. با وجود این اشتباه های لپی و نادرست گویی های [گرامری] او از دردسرهای اوست ولیدر این هم شکی نیست که خواندن از روی نوشته، در مقایسه با مناظره ناگهانی و بدون آمادگی، نیز نمی تواند در این باره برای او اعتماد بیشتری ایجادکند. اما اورا به! عنوان یک سخنران نباید دست کم گرفت. ریسک چنین دست کم گرفتنی را ال گور در انتخابات سال 2000 آموخته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جان کری اما از جهت توانایی بیان، برتری داشته و مناظره کننده ای زیرک به شکل کلاسیک خود است که در عین حال کسل کننده است. او همچنین بی بهره از کاریسمای مثلن شخصی جون بیل کلینگتون است. عادت کری به پرداختن بیش از اندازه به جزئیات ، او را درحضور و نمایش خود دچار مخاطره می کند.(1)

در شرح کوتاهی در پانویس این نوشته آمده است که:
تا انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ2 نوامبر در آمریکا، چهار مناظره صورت خواهد گرفت:
ـ فردا، پنجشنبه، جرج دبلیو بوش و جان کری یک مناطره تلویزیونی که در دانشگاه میامی در کرال گیبل فلوریدا، انجام می گیرد ، خواهند داشت.
ـ مناظره بعدی در 8 اکتبر در دانشگاه واشنگتن، در میسوری سنت لوئیز خواهند بود و تم مناظره مسایل عمومی است.
ـ سومین رویارویی با تمرکز بر مسایل اقتصادی و امور داخلی کشور، در تاریخ 13 اکتبر در دانشگاه دولتی آریزونا انجام می شود.
ـ و سرانجام معاون ریاست جمهوری دیک چنی و کاندید معاونت ریاست جمهوری جان ادوارد، در 5 اکتبر، در یک مناظره گسترده که در دانشگاه کیس وسترن اوهایو ترتیب داده می شود، شرکت خواهند داشت.

زیر نویس:
چهار شنبه 29 سپتامبر2004 Georg Cederskog 1ـ روزنامه سوئدی"اخبار روز"، ص 11، نوشته
:

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12536

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مناظره، آخرین شانس کری، "اخبار روز" روزنامه عصر سوئد، برگردان: کوروش گلنام' لينک داده اند.

مناظره بي‌حال بوش و کری
اولين مناظره تلوزيونی جرج دبلیو بوش و جان ک...
یادداشت‌های فرهنگ
October 1, 2004 10:34 PM

مناظره بي‌حال بوش و کری
اولين مناظره تلوزيونی جرج دبلیو بوش و جان کری تمام شد.
یادداشت‌های فرهنگ
October 1, 2004 10:38 PM

مناظره بي‌حال بوش و کری
اولين مناظره تلوزيونی جرج دبلیو بوش و جان کری تمام شد.
یادداشت‌های فرهنگ
October 1, 2004 10:41 PM

مناظره بي‌حال بوش و کری
اولين مناظره تلوزيونی جرج دبلیو بوش و جان کری تمام شد.
یادداشت‌های فرهنگ
October 1, 2004 11:03 PM

Copyright: gooya.com 2016