یکشنبه 1 آذر 1383

آصفي: تبليغات آمريكا براي تضعيف توافق ايران با اروپا و آژانس است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران
آصفي تاكيد كرد: آمريكا سياست جرزني و دبه در آوردن را اصل كار خود قرار داده و به واقعيات توجه نمي‌كند، همين باعث شده كه آمريكا در صحنه‌هاي بين‌المللي تقريبا با يك انزوا روبرو شود.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان امروز (يكشنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: در مورد اجلاس آتي شوراي حكام نمي‌خواهيم پيش‌بيني كنيم. با توجه به همكاري ما با اروپا و آژانس جاي هيچ گونه نگراني نيست و اگر اجلاس به واقعيات توجه كند كه فكر مي‌كنم دليلي هم ندارد كه اين كار را نكند، روشن مي‌شود كه تبليغات آمريكا بي‌پايه و دروغ است.
وي ادامه داد: جنجال‌سازي‌هاي آمريكا براي ما خيلي دور از انتظار نبود، آمريكا از همكاري ما با اروپا و آژانس خوشحال نيست و به دنبال ايجاد جو نامناسب براي بهره‌برداري خودش است؛ اين اظهارات به دليل عصبانيت از گفت‌وگوي مثبت ما با اروپا و آژانس است.
آصفي گفت: در اجلاس شرم الشيخ ديداري بين خرازي و پاول نيست، پاول چهار سال فرصت داشت كه سياست و رويكرد آمريكا را نسبت به ايران تغيير دهد، لذا حال كه ايشان سمتي ندارند، موضوع ملاقات اصلا نمي‌تواند خيلي مفيد باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص ترور دادستان ونزوئلا گفت: اين ترور با توجه به مسووليت و پرونده مهم دست ايشان، روشن است، ما قويا اين ترور را محكوم مي‌كنيم و با دولت ونزوئلا همدردي مي‌كنيم.
وي افزود: توسل به ترور و خشونت در هيچ جاي دنيا پذيرفته نيست و متاسفانه دادستان ونزوئلا كه يك پرونده مهم دستش بود، قرباني چنين اقدامي شد.
آصفي در خصوص بازديد غيرمتعهدها از سايت فرآوري اورانيوم اصفهان و ديدار با مقامات ايراني گفت: ما از گذشته علاوه بر سه كشور اروپايي با كشورهاي اسلامي، آسيايي، چين، روسيه و با NAM صحبت داشتيم و اين ديدار نيز در چارچوب سياست شفاف‌سازي ايران صورت گرفته است كه اين آقايان به ايران بيايند و از نزديك مشاهده كنند هيچ انحرافي نيست. اين مساله‌اي است كه خود آنها هم اعلام كردند.
وي ادامه داد: اين سفر با هدف شفاف‌سازي ايران و در ادامه سياست كار ايران با كليه كشورهاي دنيا در موضوع فعاليت‌هاي صلح‌آميز ايران بوده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: ما در اجلاس شرم الشيخ با قوت شركت مي‌كنيم كه اعتراض خودمان را به شيوه كار آمريكا اعلام كنيم و بر ضرورت خروج نيروهاي بيگانه و برگزاري انتخابات به موقع در عراق تاكيد كنيم.
وي افزود: فكر مي‌كنيم اتفاقات عراق و خشونت‌هاي آمريكا همه چيز را در عراق تحت الشعاع قرار مي‌دهد و مي‌تواند بر همه چيز تاثير منفي بگذارد. ما در اين اجلاس حاضر خواهيم شد و كشورهاي ديگر را از مواضع خودمان مطلع خواهيم ساخت.
آصفي در خصوص ادعاهاي اخير كالين پاول، وزير امور خارجه‌ي مستعفي آمريكا عليه برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان و تلاش ايران براي دستيابي به موشك‌هايي كه قابليت حمل كلاهك هسته‌يي دارد، گفت: چنين چيزي در سياست و دكترين دفاعي ما نيست، ما اين را نداريم و به دنبال آن هم نيستيم. ما خيلي صريح هستيم، اگر قرار بود به دنبال سلاح باشيم، مي‌گفتيم هستيم. همچنان كه قبل از آزمايش موشك‌هاي شهاب ‌٣ آن را اعلام كرديم و آن چه كه مي‌گوييم نداريم، ناشي از ترس نيست؛ چون در دنياي كنوني چيزي مخفي نمي‌ماند.
آصفي ادامه داد: آمريكا از تحولات مثبتي كه در پرونده‌ي هسته‌يي ايران به وجود آمده عصباني است، اظهارات اخير هم ناشي از همين است.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: ما عملا با اروپا وارد مذاكره شده‌ايم، در ماه آينده ميلادي (‌١٥-10 روز ديگر) هم بايد كميته كاري و راهبردي تشكيل شود كه اميدواريم زمان خيلي طولاني نباشد و طرفين هر چه سريع‌تر به اين اعتمادسازي برسند.
وي در خصوص ثبت نام استشهاديون گفت: اين كه يك تعداد استشهادي چنين كاري را مي‌كنند، ناشي از احساسات آنهاست و دولتي و حكومتي نيست. تعدادي از افراد براساس اتفاقات ناگوار در عراق كه مسوول اصلي‌اش هم دولت آمريكاست، اين كار را مي‌كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: اظهارات مسوولين آمريكا واقعا موجب شرمساري است، جنايات آنها در فلوجه در نوع خود بي‌سابقه است؛ به صرف اين كه تعدادي تروريست در شهري وجود دارد، نبايد آن شهر را نابود كرد، آمريكا بايد تعداد كشته شدگان را به تفكيك جنسيت، سن و شغل اعلام كند كه مردم دنيا واقعيات را بفهمند.
آصفي گفت: اظهارات برخي از آمريكايي‌ها ناشي از ناتواني آنها در ايجاد امنيت در عراق است كه تمام امنيت را در دنيا براساس اعتقاد خود غربي‌ها از بين برده‌اند، اين اظهارات باعث انزواي بيشتر آمريكا در دنيا خواهد شد.
آصفي تصريح كرد: دنيا تكليفش با ايران روشن است، ما هر كاري را اعلام كنيم انجام مي‌دهيم انجام خواهيم داد و اهل دوگانه عمل كردن مثل خيلي از كشورها نيستيم.
وي افزود: تبليغات آمريكا براي تضعيف توافق ما با اروپا و آژانس است، ما تمام كارها را بر مبناي توافق پاريس و با نظارت آژانس انجام مي‌دهيم و اين تبليغات هم براي تخريب اعتماد به وجود آمده صورت مي‌گيرد. طرف‌هاي مقابل هم مي‌دانند موضوع از چه قرار است، ما متعهد شده‌ايم تعليق را انجام دهيم و از فردا انجام خواهيم داد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص كمك ‌٥/٤ ميليون دلاري ايران به سازمان‌هاي بين‌المللي گفت: اينها را نمي‌توان كمك ناميد، اين‌ها در چارچوب موضوعات بين‌المللي است، اين عرف دنياست كه در قالب حق عضويت يا مشاركت چنين كاري صورت بگيرد.
وي در خصوص پخش يكي برنامه‌ي تلويزيوني از فرستنده‌اي در انگليس كه قرآن را تحريف مي‌كند، گفت: اين موضوع جديدي نيست، از همان موقع تلاش كرديم كه بفهميم از انگليس است يا از آمريكا، هم سفارت ما در انگليس و هم از طريق سفير انگليس در ايران اين مساله را پيگيري كرده‌ايم و آنها به جد مي‌گويند كه اين از انگليس پخش نمي‌شود و شماره تماس و فاكس روي صفحه آن نمادين است، وزارت خارجه حساس است و اعلام كرده‌ايم كه اين غيرقابل قبول است كه فرستنده‌اي به اديان توهين كند.
وي در ادامه تاكيد كرد: اين عملا ايجاد جنگ مذهبي، فرهنگي و نفرت‌انگيزي است و دولت انگليس قول پيگيري داده است.
آصفي با بيان اين كه ما براي منافقين تفكيكي قائل نيستيم، گفت: اين گروه يك موقع نظامي بود و كارهاي تروريستي انجام مي‌داد و حال سرپوش گذاشته‌اند و مي‌گويند بخش سياسي دارند، ما هم با انگليس و هم با هر جا كه اين گروه را قابل تفكيك بداند، اين بحث را دنبال مي‌كنيم.
آصفي در پاسخ به اين كه آيا ايران در مناقصه‌هاي آتي پارس جنوبي شركت‌هاي آمريكايي را مي‌پذيرد؟ گفت: بله. اگر توانايي فني‌شان اجازه دهد و در سطح استانداردهاي قابل قبول باشد، ما مشكلي نداريم تحريم را خود آمريكا كرده و ما مشكلي نداريم.
وي پروژه صادرات آب ايران به كويت را در دستور كار دولت عنوان كرد و گفت: اين هم به لحاظ اقتصادي و هم به لحاظ حوزه‌هاي عميق‌تر مردمي مفيد است و در دست مذاكره تكنيكي و فني است و در برنامه ما و كويت قرار دارد.
آصفي با بيان اين كه مخلص بچه‌هاي بسيج و دانشجويان بسيجي هستيم، گفت: نظر آنها محترم است، اما اخراج سفير (انگليس) سازوكار خود را دارد، اگر بعضي از گروه‌ها از بعضي از سياست‌ها ناراضي‌اند كه حق هم دارند اما براساس احساسات نمي‌توان سفير را اخراج كرد و در دستور كار نيست و اتفاقا حضور سفير در ايران باعث مي‌شود كه ما ديدگاه‌هايمان را بيان كنيم.
آصفي تاكيد كرد: توقف دايمي در دستور كار ما نيست و اين را براي اروپا هم روشن كرده‌ايم و آن چه ما صورت مي‌دهيم تعليق داوطلبانه و موقت است، تصور هم نمي‌كنيم كه اروپا اين را بخواهد چون اين مطابق با تفاهم پاريس نيست. اگر چنين چيزي مطرح شود ما با آن موافقت نمي‌كنيم.
وي در پاسخ به اين كه آيا ايران مي‌خواهد به واشنگتن كمك كند تا از منجلاب عراق خارج شود؟ گفت: از سخنان رييس جمهور چنين چيزي مستفاد نمي‌شود، بعضي از رسانه‌ها تحليل‌ها و تفسيرهاي خودشان را دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: موضوع عراق و هسته‌يي متفاوت است، آن چه آمريكا در عراق كرده يك اشتباه فاحش بوده و خود دولت آمريكا مي‌تواند بهترين كمك را به خودش بكند. ما با اروپا و آژانس همكاري مي‌كنيم تا به يك نتيجه مرضي‌الطرفين برسيم.
وي درباره‌ي اظهارات اخير برنارد بات، وزير امور خارجه‌ي هلند درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران با بيان اين كه نسبت به اجلاس آتي بدبين نيستيم، چون در مسير درستي حركت مي‌كنيم، گفت: همه صحبت‌هاي وزير خارجه هلند اين نبود كه پرونده‌مان به شوراي امنيت ارجاع شود، اما ما حتي همان ادبيات را نمي‌پذيريم.
وي با تاكيد بر اين كه هم‌وطنان‌مان به عراق سفر نكنند تا وضعيت اين كشور مشخص شود، گفت: مسوولين عراق قول داده‌اند كه ايرانيان زنداني در عراق را آزاد كنند و ما شواهدي نداريم كه از ايران كسي براي اقدامات تروريستي آن هم به همراه القاعده كه هيچ سنخيتي با شهروندان ما ندارد، به عراق رفته باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14681

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: تبليغات آمريكا براي تضعيف توافق ايران با اروپا و آژانس است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016