پنجشنبه 5 آذر 1383

متن كامل بيانيه‌ي البرادعي در شوراي حكام: تمام تجهيزات ضروري سانتريفيوژها در ايران مهر و موم شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي

البرادعي در نطقش در برابر اعضاي شوراي حكام ادعا كرد: آژانس بين المللي انرژي اتمي هنوز در موقعيتي نيست كه به اين نتيجه برسد كه مواد هسته‌يي يا فعاليت اعلام نشده در ايران وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به وين، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي امروز (پنجشنبه) در اولين نشست شوراي حكام در بخشي از اظهاراتش كه مربوط به اجراي توافقنامه‌ي پادماني NPT در جمهوري اسلامي ايران بود اظهار داشت: گزارش جامع آژانس درباره‌ي تلاشهايش جهت راستي‌آزمايي پادمانها درباره‌ي جمهوري اسلامي ايران پيش رويتان است، اين گزارش شامل پايبندي ايران به الزامات پادماني NPT و تعليق داوطلبانه‌ي فعاليتهاي غني سازي و فرآوري است.
وي افزود: همانگونه از گزارش در مي‌آيد:‌ آژانس به درك وسيعي از برنامه‌ي هسته‌يي پيشين اعلام نشده ايران رسيده است، اين كار آساني نبوده به ويژه در مراحل اوليه‌اي كه كار راستي‌آزمايي آژانس متحمل سياست پنهان كاري، اطلاعات اشتباه و تاخيرهايي در دسترسي به مواد و تاسيسات هسته‌يي از سوي ايران بود.
البرادعي ادامه داد: از دسامبر 2003 ايران به صورت منظم دسترسي آژانس تحت موافقنامه‌ي پادماني و پروتكل الحاقي به مواد و تاسيسات هسته‌يي را همچنين به اماكني در اين كشور تسهيل كرد و به آژانس اجازه داد تا بر اساس درخواستش نمونه گيري محيطي انجام دهد.
مديركل آژانس ابراز داشت: دو موضوع مهم در خصوص برنامه‌ي اعلام نشده‌ي گذشته‌ي ايران باقي مي‌ماند كه به توان آژانس براي ارائه‌ي تضمين اين كه هيچ فعاليت اعلام نشده‌ي غني سازي در ايران وجود ندارد مربوط مي‌شود: منشاء اورانيوم كم و زياد غني شده كه ذرات آلوده‌اي در اماكن مختلفي در ايران كشف شده است و همچنين گستردگي تلاش ايران براي وارد كردن، ساختن، و استفاده از سانتريفيوژ‌هاي P1 و P2 كه در خصوص هر دوي اين موضوعات پيشرفت حاصل كرده‌ايم.
البرادعي ادامه داد: آژانس در خصوص منشاء اين آلودگي خواسته‌ است تا اجازه داشته باشد نمونه‌هايي را از سانتريفيوژها و قطعات سانتريفيوژ و مكانهاي مربوطه در اين كشور نمونه برداري كند كه به اين ترتيب آژانس قادر شده است به صورت مستقل به تجزيه و تحليل اين نمونه‌ها بپردازد؛ چنين نمونه برداري و تحليل مستقلي آژانس را قادر مي سازد تا منشاء حقيقي آلودگي و صحيح بودن بيانيه‌ي دفاع نامه‌ي تهران را تاييد كند.
وي ادامه داد: بايد خاطر نشان كنم كه ما اخيرا به توافقي با اين كشور در خصوص پايه‌ي چنين نمونه برداري برسيم.
مديركل آژانس در ادامه اظهار داشت: در خصوص موضوع دوم تحقيقات بيشتري درباره‌ي تامينهايي كه شبكه‌ي مخفي انجام داده است نياز است تا آژانس قادر باشد اطلاعاتي را كه ايران فراهم آورده اثبات كند و از ارزيابي گسترده‌ي برنامه‌ي غني سازي سانتريفيوژ ايران نتيجه گيري كند.
مديركل آژانس ادامه داد: همان گونه كه در گزارش آمده است، ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه تمام مواد هسته‌اي در ايران مورد محاسبه قرار گرفتند و بنابراين اين مواد در فعاليتهاي ممنوعه مورد استفاده قرار نگرفته‌اند؛ اما در عين حال آژانس هنوز در موقعيتي نيست كه به اين نتيجه برسد كه هيچ مواد يا فعاليت اعلام نشده‌اي در ايران وجود ندارد.
البرادعي افزود: روند رسيدن به چنين نتيجه‌اي پس از آن كه پروتكل الحاقي به اجرا درآيد، طبيعتا زمان بر خواهد بود، اگر چه با نگاهي به ماهيت و گسترده‌ي برنامه‌ي پيشين ايران و مدل پنهان كاري‌اش اين گونه به نظر مي‌رسد كه رسيدن به نتيجه را طولاني‌تر از آنچه كه در شرايط عادي ممكن است حاصل شود به نتيجه برساند.
مديركل آژانس ابراز عقيده كرد: كمبود اعتمادي ايجاد شده و نياز است كه اعتمادزايي شود. بنابراين همكاري فعالانه و شفافيت كامل ايران ضروري است.
وي همچنين گفت: همان‌گونه كه در گزارش آمده است، ايران در نامه‌اي در تاريخ 14 نوامبر 2004 به آژانس خاطر نشان كرد كه تصميم گرفته است تعليق داوطلبانه‌اش را ادامه دهد و آن را شامل تمام فعاليتهاي غني سازي و فراوري كند.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه اظهار داشت: با استثنايي كه به زودي آن را خاطر نشان مي‌كنم، آژانس قادر بوده است تا راستي‌آزمايي‌اش درباره‌ي تعليق غني سازي اورانيوم در ايران را تكميل كند. اين شامل درخواست آژانس در خصوص اقدامات نظارتي در اقدامات مربوط به روند توليد UF6 راستي‌آزمايي ما درباره‌ي تعليق توليد قطعات سانتريفيوژ در مكانهاي توليدي اعلام شده و استقرار تجهيزات مربوطه لازم تحت اقدامات نظارتي بوده است.
وي افزود: ايران در نامه‌ي 14 نوامبرش به آژانس اطلاع داد كه تاسيسات UCF در همكاري با آژانس به وضعيتي امن، ايمن و پايا منتقل خواهد شد كه فراتر از اورانيوم UF4 نخواهد بود.
البرادعي ادامه داد: مادامي كه مواد هسته‌اي طي عمليات پاكسازي ايران در دسترس خواهند بود مورد راستي آزمايي قرار مي‌گيرند و آژانس آنها را مهرو موم خواهد كرد، انتظار مي‌رود اين روند يك ماه به طول بينجامد و از طريق راستي آزمايي فيزيكي ادامه داده خواهد شد. بايد خاطر نشان كنم كه از زمان آخرين جلسه‌ي شورا تا زمان تصميم ايران براي تعليق كامل سه و نيم تن UF6 توليد شده و تعدادي روتور سانتريفيوژ جديد سرهم شده است. ماده UF6 تحت نظارت آژانس قرار داده شده است.
مديركل آژانس تصريح كرد: در خصوص نظارت آژانس در تجهيزات سانتريفيوژ ايران در نامه‌هاي مورخ 21 و 24 نوامبر سال2004 اعلام داشت كه «تمام تجهيزات ضروري سانتريفيوژها آن گونه كه آژانس تعريف كرده است، تا پيش از 24 نوامبر 3004 مهر و موم خواهد شد» اين امر انجام شد.
مدير كل آژانس ادامه داد: اگر چه ايران اعلام كرد كه « تا 20 عدد از قطعات مربوط به سانتريفيوژ را براي مقاصد تحقيقاتي استفاده خواهد كرد و به آژانس امكان دسترسي به آنها را در صورتي كه بخواهد خواهد داد، آژانس شماره‌ي شناسنامه‌ي اين قطعات را در اختيار خواهد داشت».
مديركل آژانس ادامه داد: ايران همچنين اظهار داشت كه « سازمان انرژي اتمي ايران قصد ندارد مواد هسته‌اي را در هيچ يك از آزمايشهاي مربوط به فعاليتهاي تحقيقاتي‌اش استفاده كند»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

البرادعي ابراز داشت: دبيرخانه هنوز در حال مذاكره با مقامات ايراني درباره‌ي اين استثنا است و من به شما درباره‌ي پيشرفتهايي كه حاصل شود اطلاعاتي ارائه خواهم كرد.
البرادعي در بخش پاياني اظهاراتش در برابر شوراي حكام درباره‌ي ايران گفت: من به ارائه‌ي گزارشم به صورت مقتضي به شوراي حكام درباره‌ي اجراي الزامات پادماني ايران و تعليق داوطلبانه‌ي غني سازي و فراوري به صورت مقتضي ادامه خواهم داد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14855

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل بيانيه‌ي البرادعي در شوراي حكام: تمام تجهيزات ضروري سانتريفيوژها در ايران مهر و موم شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016