جمعه 13 آذر 1383

اروپا و انگليس با ارسال نامه به وزارت‌‏امورخارجه از وضع حقوق‌‏بشر در ايران ابراز نگراني کردند، ايلنا

تهران- خبرگزاري کار ايران

اتحاديه اروپا در اقدامي غير منتظره و مداخله‌‏جويانه، با ارسال نامه‌‏اي به وزرات‌‏امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، ضمن ابراز نگراني از وضع حقوق‌‏بشر در کشورمان، به آنچه آزار برخي از شهروندان ايراني خواند "واکنش سياسي" نشان داد.

اين در حالي است که دور جديد مذاکرات ايران با اتحاديه اروپا در حوزه‌‏هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي، بازرگاني و هسته‌‏اي از هفته آينده آغاز مي‌‏شود.
به گزارش سرويس ديپلماتيک خبرگزاري کار ايران ( ايلنا )، در بيانيه‌‏اي که از سوي نماينده رئيس دوره‌‏اي اتحاديه اروپا در تهران صادر شده است، با اشاره به اينکه اين نامه در تاريخ چهارم آذرماه جاري از سوي " نماينده سفير هلند در تهران" و ريچارد دالتون "سفير انگليس" به وزارت امورخارجه ارسال شده اعلام کرد: اين نامه، پيامي حاوي واکنشي سياسي و ابراز نگراني از آينده برخي از روزنامه‌‏نگاران، تکنيسين‌‏ها، فعالان سازمان‌‏هاي غير دولتي و اعضاي اقليت‌‏هاي مذهبي است که اخيراً دستگير شده و يا تحت آزار قرار گرفته‌‏اند.
در اين نامه که همزمان با عادي‌‏شدن پرونده هسته‌‏اي ايران در شوراي حکام آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و مقارن اعتراضات مردمي به عملکرد اتحاديه اروپا و برپايي تجمعات متعدد در برابر سفارت انگليس در تهران، به دولت ايران ابلاغ شده، آمده است: اتحاديه اروپا در مجموع به دستگيري و آزار روزنامه‌‏نگاران، تکنيسن‌‏هاي اينترنت و فعالان سازمان‌‏هاي غير دولتي به‌‏ويژه افراد ذيل، به دليل ابراز عقايد خود اعتراض کرده و دولت ايران را به آزادي فوري اين افراد که برخي از آنان در اماکن نامشخص هستند، تشويق مي‌‏کند.
اين نامه در ادامه با برشماري اسامي تعدادي از فعالان فرهنگي و سياسي، به جزئيات زمان و مکان بازداشت اين افراد به اين شرح اشاره کرده است:
1- "محبوبه عباسقلي‌‏زاده"، سردبير مجله حقوق زنان فرزانه و از فعالان سازمان‌‏هاي غير دولتي که در آبان‌‏ماه سال جاري پس از شرکت در کنفرانس اجتماعي اروپا که در لندن برگزار شده بود، دستگير شد.
2- "فرشته قاضي"، روزنامه‌‏نگار روزنامه اعتماد که مطالبي نيز در اينترنت منتشر کرده و در تاريخ 7 آبان دستگير شد.
3- " اميد معماريان"، نويسنده اينترنتي و سازمان‌‏هاي غير دولتي که 19 مهر ماه سال جاري دستگير شدند.
4- "روزبه ميرابراهيمي"، سردبير سابق بخش خارجي روزنامه اعتماد و نويسنده اينترنتي که در تاريخ 6 مهر ماه 1383 دستگير شد.
5- " امير مجري"، نويسنده اينترنتي که در تاريخ 18 شهريور شال جاري دستگير شد.
"حنيف مزروعي"، "بابک غفوري‌‏آذر"، "مهدي درايتي" و "مسعود قريشي"، "رضا وطن‌‏خواه"، "سعيد مطلبي" و "جواد غلام‌‏تميمي" بين ماه‌‏هاي شهريور تا آبان سال جاري دستگير و سپس آزاد شدند.
اين نامه مي‌‏افزايد: برخي از فعالان سازمان‌‏هاي غير دولتي و روزنامه‌‏نگاران نيز ممنوع‌‏الخروج شده‌‏اند که "عمادالدين باقي"، "محمد ملکي"، " اعظم طالقاني" و "محمدعلي دادخواه" از آن جمله‌‏اند.
اتحاديه‌‏اروپا در ادامه نامه خود به وزارت‌‏امورخارجه کشورمان، ضمن ابراز نگراني شديد از آنچه عدم پيروي از روند صحيح قانوني در موارد فوق خوانده، به محکوميت "عمادالدين باقي"، ممنوع‌‏الخروج شدن و حبس تعريزي يک ساله وي اشاره کرده و افزوده است: اتحاديه اروپا همچنين در مورد دستگيري اخير "محمدرضا آقاپور" يکي از روزنامه‌‏نگاران آذري و سردبير مجله توقيف‌‏شده "آسان" و "انصافعلي هدايت" روزنامه‌‏نگاري که در ارديبهشت سال جاري به 18 ماه زندان محکوم شد، ابراز نگراني کرده است.
‏اروپا در ادامه اين نامه، به موضوع "اقليت‌‏هاي مذهبي در ايران" اشاره کرده و افزوده است: اتحاديه اروپا به دستگيري مسيحيان به‌‏ويژه کشيشان مسيحي به‌‏عنوان نقض آزادي مذهبي و عقيدتي معترض است و دولت ايران را به آزادي "حميدپور"، کشيش مسيحيي که در بازداشت به سرمي‌‏برد تشويق کرده است.
اروپا همچنين مدعي است: شخصي با نام "پورمند" که روز 19 شهريور 1383 دستگير شده، اخيراً به يک زندان نظامي منتقل شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اتحاديه اروپا همچنين در ادامه اين نامه از فرقه ضاله بهاييت حمايت کرده است.
اين اتحاديه همچنين در ادامه نامه خود به ايران با بيان اينکه پارلمان اروپا اخيراً از وضعيت حقوق‌‏بشر در ايران ابراز نگراني کرده، آورده است: تمامي 25 کشور عضو اتحاديه اروپا، از صدور قطعنامه حقوق‌‏بشر عليه ايران حمايت کردند که اين قطعنامه روز 27 آبان‌‏ماه سال جاري از سوي کميته سوم مجمع عمومي سازمان‌‏ملل‌‏متحد مورد تصويب قرار گرفت.
اين نخستين اقدام اروپا بر ضد جمهوري اسلامي ايران پس از عادي‌‏شدن پرونده هسته‌‏اي در آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي سازمان‌‏ملل‌‏متحد به شمار مي‌‏رود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15195

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اروپا و انگليس با ارسال نامه به وزارت‌‏امورخارجه از وضع حقوق‌‏بشر در ايران ابراز نگراني کردند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016