سه شنبه 24 آذر 1383

حاتم قادري: مقايسه طرح رفراندوم با حركت "هخا" مقايسه نادرستي است، ايلنا

اگر مردم ايران دموكراسي مي‌‏خواهند بايد‌‏آماده پرداختن هزينه‌‏هاي آن باشند

تهران- خبرگزاري كار ايران

استاد دانشگاه تربيت‌‏مدرس ، گفت : جنبش دانشجويي جنبش پاكي است و حركت‌‏هاي آن نبايد با بحث‌‏هاي بدون ريشه‌‏اي مانند حركت "هخا" مقايسه شود چرا كه دفتر تحكيم وحدت اتحادية‌ ريشه‌‏داري است .

حاتم قادري در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" ، گفت : عدم توجه به خاستگاه طرح رفراندوم ما را به اشتباه خطرناكي دچار مي‌‏كند ، چرا كه اين طرح از نوعي حس در قفس ماندگي مطرح كنندگان آن نشأت گرفته است كه احزابي مانند جبهه مشاركت در بوجود آمدن آن حس موثر بوده‌‏اند .
وي افزود : زماني كه دوستان در دفتر تحكيم وحدت با اين مساله مواجه مي‌‏شوند كه بايد از ميان كروبي ، هاشمي‌‏رفسنجاني ، هادي خامنه‌‏اي و .... كسي را براي رياست جمهوري انتخاب كنند ، در حالي‌‏كه از سوي ديگر شاهد مشكلاتي نظير فقر ، فعاليت حزب‌‏گونه نهادهايي مانند حق قضاييه و موارد مشابه آن هستند ، طبيعي است كه دچار نوعي حس "در قفس ماندگي" مي‌‏شوند .
قادري تصريح كرد : جبهه مشاركت و ساير احزاب حكومتي بايد به سهم خود در مورد ايجاد اين حس "در قفس ماندگي" پاسخگو باشند ، نه اينكه طرح مسائلي نظير رفراندوم كه ناشي از اين حس است را با حركت هخا مقايسه كنند و سعي كنند اين حركت‌‏ها را در نقطه خفه كنند .
استاد دانشگاه تربيت مدرس در بخشي از سخنان خود با اشاره به طرح بحث رفراندوم تحت نظارت نهادهاي بين‌‏المللي ، گفت : نوعي نگاه نظري در جامعه ايراني وجود دارد كه بر اساس اين نگاه ؛ اينگونه حركت‌‏ها با نگاه به نهادهاي خارجي يا بين‌‏المللي , حركت‌‏هايي وطن‌‏فروشانه و مزدورانه تلقي مي‌‏شوند . اين در حالي است كه دولت‌‏هايي كه قدرت خود را از همين طريق به دست آورده‌‏اند ، سعي مي‌‏كنند ديگران را از آن محروم كنند.
وي در ادامه با اشاره به امكان‌‏پذير بودن استمداد بيروني در برخي مسائل ، گفت : در مورد بعضي مفاهيم مانند ؛ عدالت طلبي ، فشار و سركوب مي‌‏توان به شكلي سنجيده به هر محفل جهاني رجوع كرد و اينگونه مسائل را نبايد صرفاً داخلي دانست ، اما مسائلي نظير دموكراسي اگر مورد نظر باشد و مردم دموكراسي بخواهند بايد آن را بر اساس نيروهاي خود سازماندهي كنند .
قادري افزود : مقايسه‌‏اي بين عراق و اوكراين اين تفاوت را به خوبي نشان مي‌‏دهد . مردم كشوري در قهوه‌‏خانه مي‌‏نشينند و انتظار دارند آمريكايي‌‏ها بيايند و به جاي آنها بجنگند ، اما در كشور ديگر مردم خودشان به صحنه مي‌‏آيند ، مردم ايران هم اگر دموكراسي مي‌‏خواهند بايد آماده پرداخت هزينه‌‏هاي آن باشند.
استاد دانشگاه تربيت مدرس همچنين در خصوص اظهارات "عيسي سحرخيز" در مورد طرح رفراندوم قانون اساسي از سوي برخي فعالان سياسي ، گفت : كساني مثل ايشان كه خود در ايجاد حس "در قفس ماندگي" طراحان بحث رفراندوم سهيم هستند ، بايد حداقل ادبيات مناسبي براي انتقاد از خود و ديگران به كار گيرند و بايد دقت كنند كه تعابيري كه استفاده مي‌‏كنند در خدمت چه جريان‌‏ها و منافعي است كه فضاي سياسي آشفته ايران را آشفته‌‏تر مي‌‏كند.
وي تأكيد كرد : بايد دقت شود كه واژگاني استفاده مي‌‏شود در خدمت چه بيعت و غرضي است ، البته خود من هم انتقادات تئوريكي به طرح رفراندوم دارم ، اما با جملات و واژگان ناشايستي كه بعضاً به كار گرفته مي‌‏شود ، موافق نيستم ، بلكه بايد از واژگان مناسب‌‏تري استفاده كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قادري افزود : چرا آقايان به جاي پرداختن به انتقادهاي اينگونه به اين مساله كه قانون از كجا آمده است و يا اينكه درآمدهاي كلان برخي از كجا مي‌‏آيد ، نمي‌‏پردازند ، چرا اصلاح‌‏طلبان به اينگونه مباحث نمي‌‏پردازد با توجه به اينكه پرداختن به اين مسائل بخشي از مقوله دموكراسي است.
وي در پايان تأكيد كرد : در حاليكه در جامعه‌‏اي تب‌‏آلود مانند ايران با وجود بيش از يك ميليون دانشجو دچار مشكلاتي نظير فقير هستيم ، پرداختن به اين مسائل بسيار جدي‌‏تر به نظر مي‌‏رسد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15516

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاتم قادري: مقايسه طرح رفراندوم با حركت "هخا" مقايسه نادرستي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016