شنبه 28 آذر 1383

از سوي کانون مدافعان حقوق بشر وضعيت حقوق‌‏ بشر در ايران در سه ماهه اخير مورد بررسي قرار گرفت، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

كانون مدافعان حقوق بشر با صدور گزارشي وضعيت حقوق بشر را در ايران را در سه ماهه فصل پاييز سال 83 مورد بررسي قرار داد .
به گزارش خبرنگار "ايلنا" ، دراين گزارش ضمن بررسي وضعيت حقوق بشر در زمينه‌‏هاي حقوقي ، سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي نسبت به روند تحقيق و بازداشت روزنامه‌‏نگاران و وبلاگ‌‏نويس‌‏ها تداوم بازداشت متهمان ملي-مذهبي ؛ رضا عليجاني , تقي رحماني , هدي صابر ، عليرغم صدور قرار قبولي وثيقه نگهداري برخي از متهمان سياسي و مطبوعاتي در بازداشت انفرادي ، نحوه برخورد با جرايم مطبوعاتي و عدم تشكيل دادگاه مطبوعات با حضور هيأت منصفه ، ممنوعيت خروج تعدادي از فعالان سياسي نظير اعظم طالقاني ، عمادالدين باقي ، محمد سيف‌‏زاده ، محمدعلي دادخواه ، عيسي سحرخيز و امير معماريان اعتراض شده است.
همچنين در بخش ديگري از اين گزارش ضمن اعتراض به عدم پيشرفت تقنيني يا اجرايي در حقوق زنان و كودكان و صدور حكم اعدام براي اطفال زير 18 سال آمده است : عليرغم وجود مصرحات قانوني ، مسوولين از جمع‌‏آوري و اسكان زنان و كودكان بي‌‏سرپرست و متكديان از خيابان‌‏هاي تهران خودداري نموده تا جايي‌‏كه در هواي بسيار سرد پاييزي بر حسب آمار رسمي تا به حال حدود 50 نفر جان مي‌‏سپارند . اظهار نظرهاي اساتيد اقتصادي حاكي از تبعيض شديد اقتصادي در بين طبقات مختلف مردم ايران داشته و اين اظهارنظرها حكايت از آن دارد كه بيش از 80 درصد مردم ايران در زير خط فقر زندگي مي‌‏نمايند . اعتياد به مواد مخدر و الكل ، رواج فحشا و ازدياد آمار طلاق و كودك آزاري ، صاحب نظران اجتماعي و روانشناسي را نگران نموده تا جايي كه سن اعتياد به اين دو بلاي خانمان‌‏سوز پايين آمده و مشاهده گرديده كه اطفال حدود 12 سال ، مبتلا به آن دو شده‌‏اند . چندي پيش زمزمه صدور دختران به كشورهاي حاشيه خليج فارس به گوش رسيد با آن كه مقامات رسمي آن را تكذيب نمودند ، اما واقعيت تكان دهنده صدور و يا اعزام و يا مسافرت دختران جوان به كشورهاي فوق جهت كسب درآمد نامشروع ناشي از فحشا به لحاظ فقر يا زياده‌‏طلبي ، جاي هيچ ترديدي به جاي نمي‌‏گذارد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گزارش مي افزايد : از لحاظ آمار تصادفات منجر به جرح و قتل و عوامل موثر در آن از جمله جاده‌‏هاي غير ايمن و بدون روشنايي كه بيش از 90 درصد جاده‌‏هاي ايران را تشكيل مي‌‏دهد ، توليد خودروهاي غير استاندارد و عدم نظارت بر اجراي صحيح قوانين توسط مأمورين و سهل‌‏انگاري كه در دادن گواهي‌‏نامه به افرادي كه فاقد فرهنگ رانندگي بوده و يا نسبت به آن آشنايي نداشته و خودداري از كار فرهنگي گسترده عميق و طولاني در اين امر ، همه از عوامل موثر در ايجاد تصادف‌‏هايي كه منجر به فوت و جرح و خسارت بوده كه ايران از لحاظ ميزان تصادفات بر طبق آمار منتشره ، رتبه نخستين را كسب كرده است . آلودگي هوا در كلان شهرها نيز بر طبق اظهار نظر كارشناسان موجب مرگ و بيماري‌‏هاي بسيار شده و مسوولين ناتوان از برنامه‌‏ريزي صحيح در جهت كاهش اين آلودگي‌‏ها باشند .
اين گزارش مي‌‏افزايد : مراتب فوق نه تنها در اعلاميه جهاني حقوق بشر مطرح و مورد توجه قرار گرفته ، بلكه در قانون اساسي و بسياري از قوانين موضوعه به آن تصريح شده ، اما از اجراي آنها و بهبود اوضاع اقتصادي , فرهنگي , اجتماعي , بهداشتي , عمراني و... آثاري مشهود نيست .
در بخش پاياني اين گزارش با اعتراض نسبت به نقض حقوق بشر در عراق و افغانستان آمده است : نقض مكرر حقوق بشر توسط طرفين در عراق و بمباران‌‏هاي كور و هدف نقاط مسكوني در شهر فلوجه و ترور و كشتار مردم بيگناه توسط گروه‌‏هاي مسلح عراق و شكنجه اسراي عراقي و افغاني توسط نظاميان آمريكا ، سبب نگراني شديد مجامع حقوق بشري جهان مي‌‏باشد .
كانون مدافعان حقوق بشر در اين گزارش خواستار نظارت نهادهاي مردمي و حقوق بشر بر زندان‌‏ها شدند .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15671

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'از سوي کانون مدافعان حقوق بشر وضعيت حقوق‌‏ بشر در ايران در سه ماهه اخير مورد بررسي قرار گرفت، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016