پنجشنبه 3 دی 1383

رفراندوم و کج فهمي ها، پارميس سعدي

شاهزاده رضا پهلوی در یکی از گفتگوهای خود منظور خود از رفراندوم را رفراندوم پس از سرنگونی جمهوری اسلامی عنوان می کند.اکنون عده ای پشتیبانی ایشان از طرح رفراندوم را بر خلاف صحبتهای گذشته ایشان می دانند. همه اینها ناشی از کج فهمیهایی است که عده ای از مفهوم رفراندوم دارند.همانطور که ناصر زرافشان عنوان کرده است، هدف از این رفراندوم کلیک کلیک بنگ بنگ کردن نیست. این فراخوان در ابتدا وسیله ایست برای متحد کردن نیروهایی که هر کدام برای خود سازی می زدند. زمانی که موضوع این رفراندوم پای خود را از خانه های کاربران اینترنتی بیرون بگذارد و به یک خواست عمومی و همه گیر بدل شود، رژیمی که از سوی تمام مردم قانون اجرائیش به چالش کشیده شود ، دیگر ماندگار نخواهد بود.همه مردم باید آگاه شوند که رفراندوم هیچگاه در درون این رژیم برگزار نخواهد شد. و پشتیبانی شاهزاده رضا پهلوی از این فراخوان، هرگز تضادی با گفته های قبلی ایشان ندارد. شعار آخرین آقای رضا پهلوی اتحاد برای رفراندوم بود که کسی آن را درک نکرد. بنابراین اگر بگویم که پیشنهاد کننده اصلی طرح اتحاد برای رفراندوم آقای رضا پهلوی بوده اند بیراه نگفته باشم. این ایده قبل از آقای سازگارا و ناصر زرافشان و مهرانگیز کار و ... از طرف شاهزاده رضا پهلوی مطرح شده بود. در تماسی که من چندین ماه قبل از این طرح رفراندوم با دفتر ایشان گرفتم یکی از کارکنان این دبیرخانه به من گفتند که مردم نه منظور شاهزاده از اتحاد را فهمیدند و نه پیام جدید ایشان که اتحاد برای همه پرسی است. بنابراین ایده اتحاد برای همه پرسی از طرف شاهزاده عنوان شده است نه دیگران،و این گفتار هیچ تناقضی با صحبتهای قبلی ایشان ندارد. بهتر است همیشه واژه ها را با دقت بررسی کنیم و اگر سؤتفاهمی در مورد یک مسئله برای ما پیش می آید قبل از اینکه پیش داروریهای خود را ملاک قرار دهیم ابتدا سؤظن خود را با کسانی که نسبت به آنها بدگمان شده ایم مطرح کنیم بعد اگر قانع نشدیم به جنجال و هیاهو بپردازیم.

مخالفان رفراندوم اکثراً از گروه هوچیان و ندانم کاران سیاسی هستند.

همینطورکه عده ای از روشنفکران سیاسی در مورد رفراندوم کج فهمی دارند، چیز بعیدی نیست که منتظری که به ساده بودن و ابله بودن او هیچ شکی نیست ، این فراخوان را درک نکند و آن را برای مشروعیت بخشیدن به این نظام ضروری بداند. منتظری همان کسی است که در کتاب خاطرات خود می گوید : من خیلی چیزها می دیدم اما به خاطر اینکه جمهوری اسلامی به خطر نیفتد سکوت می کردم. حال اگر شخص نادانی مثل منتظری از این فراخوان حمایت کند(مطمئناً نمی داند عصاره این فراخوان چیست) دلیل بر اشتباه بودن این فراخوان نیست.کسانی که حمایت منتظری از این فراخوان را دلیل بر احمقانه بودن این طرح می دانند ، بدانند که منتظری هم همانند ایشان از رفراندوم هیچ چیز نمی داند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عریضه رفراندوم تا کنون از طرف خیلیها امضا شده است که بعضی از آنها چهره های سرشناسی هستند. اما چیزی که از این فراخوان دستگیر من شد این بود که بسیاری از مردم ایران مغرض هستند. زمانیکه این شعار را آقای رضا پهلوی مطرح کرد کسی آن را درک نکرد یا اگر درک کرد فقط از سر عقده نخواست پاسخ بگوید، اما همینکه از زبان اشخاص دیگری طرح این فراخوان بیرون آمد همه از آن استقبال کردند. ملت ایران راه بسیار درازی به سوی دموکراسی دارد.

در داخل ایران هم کسی به آن صورت که باید و شاید رفراندوم را درک نمی کند. باید بر روی این موضوع کار کرد تا آن را به یک خواست همگانی تبدیل کنیم. داخل ایران هم اندیشه دائی جان ناپلئونی هنوز وجود دارد. می گویند ایران به نمایندگان سازمان ملل هم رشوه می دهد و این کار نشدنی است. کسانی که از این فراخوان حمایت کرده اند و در داخل ایران زندگی می کنند باید برای همه توضیح دهند که اول از همه این رفراندوم وسیله ایست برای اتحاد. همانطور که می بینیم کسانی که این فراخوان را امضا کرده اند از گروههای سیاسی مختلفی هستند و دوم این که طبیعی است این رفراندوم هرگز در درون این رژیم برگزار نخواهد شد.وقتی همه با هم اعلام کنند که باید رفراندوم برقرار شود خود به خود جنبشی خود جوش به وجود می آید که دیگر رژیم توان ایستادگی در برابر آن را نخواهد داشت.اگر به ایران می اندیشیم از این فراخوان حمایت کنیم.

پارمیس سعدی

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15912

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رفراندوم و کج فهمي ها، پارميس سعدي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016