پنجشنبه 3 دی 1383

بي‌اطلاعي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا از ادعاي موسويان، بازتاب

سخنگوي‌ وزارت خارجه آمريکا، روز چهارشنبه گفت: واشنگتن به دنبال شرکت در مذاکرات اروپا يا انجام گفت‌وگوي‌ مستقيم با ايران نيست.
به گزارش ايرنا، «ريچارد بوچر» که در نشست خبري‌ روزانه خود، به پرسشي‌ درباره اظهارات روز سه‌شنبه رئيس کميسيون کميته سياست خارجي‌ شوراي‌ عالي‌ امنيت ملي‌ ايران مبني‌ بر احتمال مشارکت آمريکابا اروپا در گفت‌وگو با ايران پاسخ مي‌داد، اظهار داشت: از هيچ موردي‌ که به چنين نتيجه‌گيري‌ منتهي‌ شود، آگاهي‌ ندارم.
او افزود: ما نگراني‌ خود را نسبت به رفتار ايران روشن کرده‌ايم. حمايت خود از تلاشهاي‌ اتحاديه اروپا را براي‌ متقاعد کردن ايران به تعليق و توقف برنامه‌هاي‌ هسته‌اي‌ و فعاليتهاي‌ غني‌سازي‌ مشخص نموده‌ايم و دلمشغولي‌ خود را نسبت به تلاش ايران براي‌ توسعه سلاح اتمي‌ نيز اعلام کرده‌ايم.
حسين موسويان، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ايرنا گفته بود: اروپايي‌ها تلاش وسيع و گسترده‌اي‌ مي‌کنند که آمريکا را هم وارد پروسه مذاکرات هسته‌اي‌ کنند، ما هم مخالفتي‌ با اين نداريم که آمريکايي‌ها در اين پروسه همراه اروپايي‌ها باشند.
او گفت: احتمال مذاکره هسته‌اي‌ ايران با آمريکا را منتفي‌ نمي‌دانم اما آينده را هم نمي‌توانم پيش‌بيني‌ کنم. آنچه که الان درک مي‌کنم، اين است که ما در اين مقطع به مذاکره مستقيم با آمريکا در زمينه هسته‌اي‌ احتياج نداريم.
رئيس کميسيون سياست خارجي‌ شوراي‌ عالي‌ امنيت ملي‌ اظهار داشت: فکر مي‌کنم آمريکايي‌ها به دنبال مذاکره هسته‌اي‌ با ايران نيستند. آمريکا به دنبال مذاکره با ايران است، قطعا واسطه هم در اين مذاکره نمي‌خواهد و نمي‌پسندد که يک واسطه‌اي‌ وجود داشته باشد حتي‌ اگر اروپا بخواهد واسطه باشد، منتهي‌ يک مذاکرات جامع و فراگير شامل همه موضوعات مورد اختلاف دو طرف را مي‌خواهد.
آن چيزي‌ که مدنظر آمريکاست اين است، نه مذاکره موردي‌ درباره يک مسئله هسته‌اي‌. به خاطر اين فکر مي‌کنم وضعيت براي‌ مذاکره در شرايط فعلي‌ آماده نيست و نبايد روي‌ آن متمرکز شد.
سخنگوي‌ وزارت خارجه آمريکا در نشست خبري‌ خود در واشنگتن در زمينه تمايل احتمالي‌ اين کشور براي‌ داشتن نقش فعالتر در مذاکرات اروپا با ايران اظهار داشت: ما به دنبال چيزي‌ جز مشاهده آن نيستيم که ايرانيان برنامه تسليحات هسته‌اي‌، تلاش براي‌ اخلال در روند صلح (خاورميانه) و نيز نقض حقوق بشر را متوقف کنند.
بوچر خاطرنشان کرد که نقش بيشتر احتمالي‌ آمريکا در مذاکرات اروپا با ايران، بر تصميم‌گيري‌هاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ تأثيري‌ نخواهد داشت.
او در اين زمينه گفت: ايرانيان در هر زمان که بخواهند مي‌توانند آن رفتارها را متوقف کنند. متأسفانه ايرانيان چه در زماني‌ که با آنها گفت‌وگو داشته و يا در شرايطي‌ که گفت‌وگو نداشته باشيم، به رفتار خود ادامه مي‌دهند. تصميم‌گيري‌ آنها در اين موارد، در اختيار ما نيست.
سخنگوي‌ وزارت خارجه آمريکا اظهار داشت: ما در انتظار اقدام از سوي‌ ايران هستيم. ضروري‌ نيست که بر يک مسئله خاص تکيه شود که آيا ما مذاکره مي‌کنيم يا خير. فرصتهاي‌ فراواني‌ وجود دارد که ايران مي‌تواند در آن زمينه‌ها عمل کند و ما در انتظار مشاهده عمل از سوي‌ ايران هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بوچر گفت: ما از تلاشهاي‌ کشورهاي‌ اروپايي‌ پشتيباني‌ کرديم، زيرا اساس آن کوششها براي‌ متقاعد کردن ايران به توافق با تعليق فعاليتهاي‌ غني‌سازي‌ و در نهايت متوقف کردن آنها بود. اين چيزي‌ است که ما از آن حمايت مي‌کنيم.
به اعتقاد ما، تضمين ايران به جامعه بين‌الملل براي‌ دنبال نکردن برنامه تسليحات هسته‌اي‌ به سود آن کشور خواهد بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15928

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بي‌اطلاعي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا از ادعاي موسويان، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016