پنجشنبه 24 دی 1383

روحاني در ديدار معاون ارشد وزير خارجه ژاپن: ايران در آينده نزديك غني سازي اورانيوم را آغاز خواهد كرد، خبرگزاري فارس

دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار معاون ارشد وزير خارجه ژاپن گفت: ايران در آينده نزديك غني سازي اورانيوم را با نظارت آژانس و در چارچوب تعهدات بين‌المللي آغاز خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي شورايعالي امنيت ملي حسن روحاني در اين ديدار افزود: ايران اجازه نخواهد داد كه كشورهايي به دنبال لغو غني سازي‌اش باشند.
روحاني گفت: ايران براي هر گونه اعتماد سازي در مورد عدم انحراف غني سازي ايران به سمت ساخت سلاح آمادگي همكاري كامل دارد. اگر قدرتهاي بزرگ امروز بتوانند ايران را از غني سازي محروم كنند، فردا نوبت ساير كشورهاي جهان و منجمله ژاپن خواهد بود تا همه را از استقلال و خودكفايي محروم كنند.
وي گفت: ايران جزو اولين كشورهايي است كه معاهده NPT و موافقتنامه پادمان را امضاء كرده است و در يكسال گذشته آژانس بيش از 800 نفر روز بازرسي در ايران انجام داده است. همكاري ايران با آژانس در اين زمينه، نشانگر حسن نيت ايران براي صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته‌اي‌اش مي‌باشد. ايران به همكاريهاي خود با آژانس ادامه خواهد داد.
دبير شوراي عالي انيت ملي با اشاره به اين كه همكاري گسترده ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و اجراي پروتكل الحاقي براي ايجاد اعتماد با جامعه بين‌الملل كافي است، افزود: تعليق غني سازي براي ايجاد حداكثر اعتماد با جامعه بين‌الملل كافي است.
وي سلاح‌هاي كشتار جمعي را براي جامعه جهاني خطرناك دانست و ايران و ژاپن را به عنوان قربانيان سلاح‌هاي كشتار جمعي، صاحب صلاحيت در مورد مقابله با سلاحهاي كشتار جمعي تلقي نمود و گفت: كشورهايي كه سلاحهاي كشتار جمعي را به كار برده و جنايت بزرگ بشري آفريده‌اند، صلاحيت اظهار نظر در اين مورد را ندارند.
روحاني، مبارزه تمام عيار با توليد، انباشت و به كارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي همراه با همكاري جامع در زمينه تكنولوژي صلح‌آميز در چارچوب معاهدات، راهبرد اسلامي براي خلع سلاح جهاني دانست و غني سازي اورانيوم براي توليد سوخت نيروگاه هسته‌اي را حق مسلم تمام كشورهاي عضو NPT خواند.
وي در ادامه با اشاره به توسعه روابط دو كشور در چند سال اخير، همكاريهاي تهران - توكيو در زمينه انرژي را بخشي از روابط استراتژيك اقتصادي خواند.
وي ثبات بازار انرژي را از جمله سياستهاي تهران ذكر نمود و ايران را مكان مناسب براي سرمايه گذاري در غرب آسيا براي ژاپن دانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روحاني همكاري سياسي - امنيتي - اقتصادي، فرهنگي و توريستي دو كشور را در راستاي منافع ملي هر دو كشور خواند و آمادگي تهران براي بهره برداري از پتانسيل‌هاي موجود را اعلام داشت.
دبير شورايعالي امنيت ملي برگزاري انتخابات سالم و آزاد در عراق، روي كارآمدن دولت ملي، بازگشت ثبات و امنيت كامل و بازسازي عراق را محورهاي مهم براي اوضاع كنوني عراق دانست و آمادگي تهران براي همكاري با توكيو و جامعه بين‌المللي را اعلام نمود.
آيساوا معاون ارشد وزير خارجه ژاپن نيز با اشاره به اهميت روابط توكيو با تهران خواستار همكاريهاي دو كشور در زمينه‌هاي صلح و امنيت منطقه و بين‌المللي شد.
وي با اشاره به تاريخ، فرهنگ و تمدن بزرگ ايران و علاقمندي فراوان مردم ژاپن به اين تمدن، آن را زمينه مهمي براي توسعه روابط همه جانبه دو كشور دانست.
وي گفت: ژاپن مصمم است پروژه آزادگان را با موفقيت به اتمام رساند.
معاون وزير خارجه ژاپن به استقبال كشورش از مذاكرات و تفاهمات ايران و سه كشور اروپايي اشاره كرد و گفت: ايران با اجراي صميمانه خواسته‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌تواند اعتماد بين المللي در مورد صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته‌اي‌اش را جلب كند. اعتماد مقابل جامعه بين‌المللي و ايران بزرگ در اين منطقه حساس براي صلح و ثبات و امنيت جهاني كليدي است.
آيساوا معاون وزير خارجه ژاپن در پايان خواستار همكاريهاي تهران با توكيو در مورد عراق و افغانستان شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16841

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحاني در ديدار معاون ارشد وزير خارجه ژاپن: ايران در آينده نزديك غني سازي اورانيوم را آغاز خواهد كرد، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016