دوشنبه 12 بهمن 1383

سخنان آيت‏اللّه منتظرى در ديدار دبيركل و اعضاى نهضت ‏آزادى ايران در دهمين سالگرد بزرگداشت مهدى بازرگان

بسم اللّه الرحمن الرحيم

بيانات حضرت آيت‏اللّه العظمى منتظرى در ديدار دبيركل و اعضاى نهضت ‏آزادى ايران و گروهى از دوستان و علاقه‏مندان مرحوم مهندس مهدى بازرگان در دهمين سالگرد بزرگداشت آن مرحوم در تاريخ 2/11/1383

در اين ديدار ابتدا گزارش مختصرى از همايش دهمين سالگرد بزرگداشت كه طى دو روز توسط بنياد فرهنگى مهندس بازرگان در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد، ارائه گرديد.

سپس حضرت آيت‏اللّه منتظرى ضمن تبريك عيد قربان و تقدير و تشكر از علاقه‏مندان آن مرحوم كه به پاسداشت ياد و خاطره وى پرداختند با ذكر جمله‏اى از امام على(ع) در خطبه 210 نهج‏البلاغه كه مى‏فرمايد: "و انما الناس مع ‏الملوك والدنيا الا من عصم ‏الله" گفتند: اين جمله بسيار پرمحتوا و جالب است، مولى اميرالمؤمنين مى‏فرمايند: اكثر مردم با پادشاهان و قدرتمندان و اهل دنيا هستند مگر آن كسى كه خدا حفظش كند. نوع انسانها به دنبال آن هستند كه باد به پرچم چه كسى مى‏خورد و چه كسى قدرت را در دست دارد چه حق و چه باطل تا به دنبال آن روند. در همين زمينه امام حسين(ع) فرمودند: "الناس عبيد الدنيا والدين لعق على السنتهم" مردم بندگان دنيايند و دين نزد آنها تنها لقلقه زبانى بيش نيست. "فاذا محّصوا بالبلاء قلّ الديانون" هنگامى كه گرفتار بلا و امتحان شدند دين‏داران كم مى‏شوند. وقتى بلا و امتحان و فشارها زياد شد افراد سعى مى‏كنند برخلاف عقيده خود حرف زده و عمل نمايند و كم‏كم نفاق و دورويى رشد و گسترش پيدا مى‏كند. از اين افراد دو چهره و منافق بايد به خدا پناه برد. در اوايل سوره بقره چهار آيه پيرامون اهل تقوى است، دو آيه درباره كفار و سپس 13 آيه درباره منافقان. بيشترين بلا و گرفتارى كه بر سر اسلام، تاريخ و ملت مى‏آيد از ناحيه افراد دورو و منافق است. افرادى كه ظاهر و باطن آنها يكى نيست.

اين‏جانب با شناختى كه از مرحوم مهندس بازرگان داشتم انسانى بود كه با قدرت‏مندان و ملوك سازش نداشت، بر آنچه اعتقاد داشت بردبار و مستقيم بود، به فهم و دركش كه ناشى از مطالعه و فهم عميق بود عمل مى‏كرد. علت عمده‏اش اين بود كه با قرآن، حديث و معنويات انس داشت. به‏ويژه مطالعات عميق ايشان بر روى قرآن كه به نظر من خميرمايه استوارى و استقامت او از قرآن بود. در قرآن خطاب به پيامبر(ص) مى‏فرمايد: "فاستقم كما امرت و من تاب معك" و مى‏فرمايد: "الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا" متأسفانه ما كمتر اهل استقامت هستيم ولى قرآن روى آن خيلى تأكيد دارد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سعى كنيد چون مرحوم بازرگان اهل مطالعه، تحقيق و به‏ويژه برروى قرآن و حديث باشيد، اگر بر فرض از من آخوند ناراحت هستيد از قرآن و نهج‏البلاغه قهر نكنيد، از تشريفات و تبليغات و فروعات زايد كاسته و به مهمات و واقعيات بپردازيد و از حق و حق‏مدارى حمايت كنيد. در نهج‏البلاغه مى‏خوانيم: "ايهاالناس لا تستوحشوا فى طريق الهدى لقلة اهله" در راه هدايت از خلوت بودن و كمى اهل آن وحشت نكنيد. "فان الناس قداجتمعوا على مائدة شبعها قصير و جوعها طويل" (خطبه 201) زيرا مردم نوعاً بر سر سفره‏اى جمع شده‏اند كه سيرى آن كوتاه و گرسنگى آن طولانى است.

الحمدللّه آقاى دكتر يزدى هم انسانى با سابقه در انقلاب و فعاليت‏هاى اسلامى است به‏ويژه قبل از انقلاب در كشورهاى خارجى. من يادم هست مرحوم آقاى حاج حسين فرشچى - خدا رحمتش كند - به مرحوم آيت‏اللّه خمينى(ره) دسترسى نداشت، آمده بود طبس كه من در آن شهر تبعيد بودم، سوال كرد آقاى يزدى در ايالتهاى آمريكا فعاليت‏هاى مذهبى و دينى گسترده‏اى دارد اجازه مى‏دهيد من قسمتى از وجوهات را در اين راه صرف نمايم؟ من هم اجازه دادم. اين خاطره را هم بارها گفته‏ام در پاريس من خدمت آيت‏اللّه خمينى(ره) رسيدم مطلبى مى‏خواستم بگويم كه آقاى يزدى آنجا بودند ايشان فرمودند: بفرماييد ايشان از خودمان هستند. ولى حالا ايشان و خيلى‏هاى ديگر را غيرخودى مى‏پندارند.

باز هم تأكيد مى‏كنم از مطالعه، تحقيق و يادداشت غافل نباشيد. زيرا يادداشتهاى شما در آينده مورد استفاده خود و ديگران قرار مى‏گيرد. - بر حسب روايتى - روزى امام صادق(ع) به مفضّل گفت: "بنويس و علم خويش را در برادرانت منتشر كن، و هنگام مرگ نوشته‏هايت را براى فرزندانت باقى گذار، زيرا روزى بر مردم مى‏آيد كه زمان هرج و تحير است و آنان به كتابهاى خويش انس مى‏گيرند".

من مجدداً از شما تشكر مى‏كنم. اميدوارم خداوند مرحوم مهندس بازرگان را با اولياى الهى محشور فرمايد.

والسلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته
دفتر حضرت‏آيت‏اللّه العظمى منتظرى

12/11/1383

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17670

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان آيت‏اللّه منتظرى در ديدار دبيركل و اعضاى نهضت ‏آزادى ايران در دهمين سالگرد بزرگداشت مهدى بازرگان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016