دوشنبه 19 بهمن 1383

بازديد نمايندگان كميسيون حقوق بشر سازمان ملل از بازداشتگاه اوين، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق - حقوق اجتماعي
به منظور ارزيابي وضعيت مددجويان نسوان، گروهي از نمايندگان كميسيون حقوق بشر سازمان ملل از بازداشتگاه اوين بازديد كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در راستاي بررسي شرايط موجود مددجويان نسوان، هيأتي از نمايندگان كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متشكل از خانم‌ها پروفسور ياكين ارتورك، كريستين ساندر و فديركا دوناتي از بازداشتگاه اوين بازديد كردند.

پيش از بازديد اين افراد از اوين جلسه‌اي با شركت هيأت مذكور و مديركل زندان‌هاي استان تهران و مدير بازداشتگاه اوين تشكيل شد.

مديركل زندان‌هاي استان تهران در اين جلسه گفت: مفتخريم از اينكه امروز ميزبان نمايندگان حقوق بشر براي ارزيابي وضعيت مددجويان نسوان زندان‌هاي استان تهران هستيم. در حال حاضر تعداد مددجويان بازداشتگاه اوين 3900 نفر است كه از اين آمار 496 نفر را مددجويان نسوان تشكيل مي‌دهند.

وي افزود: در زندان‌هاي استان تهران تعداد 790 نفر مددجوي زن با جرائم مختلف در 4 مكان مجزا نگهداري مي‌شوند كه عبارتند از: بازداشتگاه اوين، زندان رجايي‌شهر، ندامتگاه ورامين و كانون اصلاح و تربيت، تقريبا سه درصد مددجويان استان تهران را زن‌ها تشكيل مي‌دهند و ميانگين سني آنها بين 20 تا 24 سال است.

سهراب سليماني خاطرنشان كرد: زندان‌بانان جمهوري اسلامي ايران به مددجويان به عنوان يك امانت نگريسته و به اينكه شخص مرتكب چه جرمي شده است، توجهي نمي‌كنند و صرفا پيرامون مهيا كردن شرايط مطلوب حبس با لحاظ كردن اهداف سازمان زندان‌ها كه همانا اصلاح و تربيت است تلاش و انجام وظيفه مي‌كنند.

مديركل زندان‌هاي استان تهران اظهار كرد: امروز ما ادعا مي‌كنيم كه امكانات موجود براي مددجويان نسوان در زندان‌هاي جمهوري اسلامي ايران كمتر از خارج نيست. در همين راستا به مددجويان نسوان سه نوع خدمات آموزشي ارائه مي‌شود كه عبارتند از: 1- آموزش‌هاي مذهبي و ديني، اين آموزش‌ها براي تمامي اديان رسمي مورد تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آزاد است. 2- آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، صنايع دستي و مهارت‌هاي زندگي، اين آموزش‌ها با هماهنگي وزارت كار و امور اجتماعي و مراكز فني و حرفه‌اي كشور براي مددجويان اجرا مي‌شود. از ابتداي سال جاري تاكنون تعداد 32 نفر از مددجويان نسوان بازداشتگاه اوين در اين دوره‌ها شركت كرده‌اند كه 194 نفر از آنها كارت مهارت بين‌المللي دريافت كرده‌اند و در گواهي‌نامه‌هاي صادره نامي از زندان قيد نشده است. 3- آموزش كلاسيك شامل آموزش تحصيلي مقاطع ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و دانشگاهي است. در حال حاضر 128 نفر از مددجويان نسوان بازداشتگاه اوين مشغول ادامه تحصيل در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان هستند. همچنين سازمان زندان‌ها با انعقاد قرارداد همكاري با سه دانشگاه معتبر و رسمي كشور نظير دانشگاه جامع علمي و كاربردي، دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه پيام نور مقدمات ادامه تحصيلات عاليه را نيز فراهم كرده است كه در حال حاضر 34 نفر از مددجويان نسوان بازداشتگاه اوين مشغول ادامه تحصيل در اين مقاطع هستند. آزمون‌هاي مربوطه در داخل زندان‌ها و با نظارت مسؤولان دانشگاه‌ها برگزار مي‌شود و در كارنامه‌هاي تحصيلي آنها به هيچ‌وجه به نام زندان اشاره نمي‌شود.

مديركل زندان‌هاي استان تهران درخصوص تفكيك جرائم و طبقه‌بندي مددجويان نسوان بازداشتگاه اوين، گفت: در حال حاضر 200 نفر از مددجويان با جرائم اختلافي، 95 نفر با جرائم مربوط به مواد مخدر، 47 نفر با جرائم قتل عمد، 43 نفر با جرائم سرقت و مابقي با ساير جرائم طبق سيستم طبقه‌بندي زندان‌ها بر حسب نوع جرم و سن مددجو در 5 سالن مجزا نگهداري مي‌شوند. مددجويان زير 18 سال در كانون اصلاح و تربيت تهران نگهداري مي‌شوند. همچنين كودكان مددجويان مادر تا سن 2 سالگي در اختيار خودشان و پس از آن به مراكز بهزيستي تحويل داده مي‌شود و براي اين گروه يك سالن مجزا با شرايط مطلوب مهيا شده است.

وي پيرامون آمار موجودي مددجويان نسوان بر حسب شغل قبل از ورود به بازداشتگاه، گفت: تعداد 403 نفر مددجويان خانه‌دار 26 نفر شغل آزاد، 18 نفر بيكار، 15 نفر كارمند و مابقي داراي مشاغل ديگر هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مديركل زندان‌هاي استان تهران در پايان جلسه اذعان كرد: ما با معرفي مقام قضايي زنداني را مي‌پذيريم و از زمان پذيرش مسؤول آن هستيم و رابطه مسؤولان زندان‌ها و كاركنان زندان‌ها با مددجويان بسيار حسنه است و هيچ مشكل خاصي با آنها نداريم.

در ادامه هيأت بازديدكننده در سه گروه مجزا از بخش‌هاي مختلف نظير مجتمع آموزشي و كلاس‌هاي صنايع دستي، گل‌سازي، توربافي، عروسك‌سازي، قالي‌بافي، معرق‌كاري، سالن‌هاي اندرزگاه نسوان، سرويس‌هاي بهداشتي، هواخوري و بيمارستان 48 تختخوابي بازديد و از نزديك با مددجويان به گفت‌وگو پرداختند.

تمامي گفت‌وگوهاي نمايندگان كميسيون حقوق بشر سازمان ملل با مددجويان نسوان به صورت خصوصي و بدون حضور مسؤولان زندان‌ها صورت پذيرفت.

در پايان خانم پروفسور ياكين ارتورك درباره‌ي نتيجه‌ي بازديد خود و همكارانش از مجموعه بازداشتگاه اوين، گفت: از همكاري شما جهت مهيا كردن شرايط بازديد از زندان تشكر مي‌كنيم. آنچه را كه من مشاهده كردم راضي‌كننده بود و امكان ملاقات حضوري با مددجويان بسيار مطلوب بود. مددجويان اذعان كردند كه شرايط طي سال‌هاي اخير بسيار بهبود يافته است. از اينكه متوجه اين موضوع شدم خيلي خرسندم. اميدوارم شما در راستاي بهبود و فراهم كردن شرايط محيط افراد تحت بازداشت همچنان اهتمام لازم را داشته باشيد. مسؤولان زندان بايد نسبت به نيازهاي انساني مددجويان حساس باشند و از ادعاي سوء درمان بپرهيزند. اقدامات به عمل آمده بسيار چشمگير بود و در ملاقات‌هاي خصوصي كه با مددجويان داشتيم همگي از شرايط موجود راضي بودند. مددجويان به عنوان يك امانت در اختيار شما هستند و شما يك امانتدار خوب هستيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17997

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازديد نمايندگان كميسيون حقوق بشر سازمان ملل از بازداشتگاه اوين، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016