یکشنبه 25 بهمن 1383

مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا: پرونده ايران شايد در شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل مطرح شود، ايلنا

* ايران بايد برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي خود را متوقف كند

تهران- خبرگزاري كار ايران

"خاوير سولانا" مسؤول سياست‌‏خارجي اتحاديه‌‏اروپا از ايران خواست كه برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي خود را متوقف كند.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، سولانا در حاشيه برگزاري كنفرانس سياست امنيتي در مونيخ آلمان گفت: سلاح هسته‌‏اي در اين منطقه آخرين چيزي است كه تمامي ما خواستار آن هستيم و بايد بر اين مسأله كه توليد سلاح‌‏هاي كشتار جمعي متوقف شود، نظارت كنيم.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه افزود: ايران مي‌‏تواند نقش بسيار مهمي را در ثبات و پيشروي خاورميانه به سوي دموكراسي بازي كند؛ مسلماً ايران حق دسترسي به اهداف صلح‌‏آميز هسته‌‏اي را دارد ولي ما بايد مطمئن شويم كه اين اهداف صرفاً صلح‌‏آميز است.
وي ادامه داد: در گذشته ايران درباره فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي و آزمايش‌‏هاي خود هيچ اطلاعي ارائه نداده بود بنابراين نبايد تعجب كرد كه چرا در دنيا سوءظن عليه ايران وجود دارد و اروپا سعي دارد در مذاكرات خود با ايران به اهداف صلح‌‏آميز برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي ايران دست پيدا كند.
سولانا اظهار داشت: اتحاديه اروپا نمي‌‏خواهد تنها به ماهيت برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي ايران دست يابد بلكه قصد بازسازي روابط با ايران را دارد و اين مسأله مي‌‏تواند بر روي مسائل ديگري كه اروپا با آن برخورد دارد از جمله حقوق‌‏بشر يا موضع ايران در قبال صلح خاورميانه تأثير گذارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سولانا پيچيده‌‏شدن مذاكرات با ايران را مسأله‌‏اي مشكل‌‏آفرين براي اروپا، ايران و خاورميانه دانست و افزود: اين مشكلات با ايران قابل حل است و بهترين راه براي بررسي مسأله برنامه هسته‌‏اي ايران، راه‌‏حل ديپلماتيك است ولي ايران بايد نسبت به عواقبي كه در صورت موفقيت‌‏آميز نبودن اين مذاكرات پيش آيد هوشيار باشد زيرا مسائل زيادي براي هراس و هوشياري وجود دارد و پرونده ايران مي‌‏تواند در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح شود.
وي در ادامه افزود: امنيت در خاورميانه تأثير مستقيمي با امنيت در اروپا دارد و سرنوشت ما و خاورميانه به هم پيوند خورده است مثلاً تلاش‌‏هاي اخير براي دستيابي به آتش‌‏بس بين فلسطين و اسرائيل مي‌‏تواند شرايط مساعدي را براي منطقه و اروپا ايجاد كند همچنان كه برگزاري انتخابات سراسري عراق نيز صفحات جديدي را منطقه گشوده است؛ اتحاديه‌‏اروپا از باز سازي در خاورميانه حمايت مي‌‏كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18277

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا: پرونده ايران شايد در شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل مطرح شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016