سه شنبه 4 اسفند 1383

زلزله شديدي شهر زرند كرمان را لرزاند، خبرگزاري هاي ايران

[خبرهاي تازه تر را در انتهاي اين صفحه ببينيد]

زلزله زرند را لرزاند

تهران- خبرگزاري كار ايران

زلزله شديدي صبح امروز، شهر زرند كرمان را لرزاند.
به گزارش ايلنا، مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، بزرگي اين زلزله را 4/6 درجه در مقياس ريشتر اعلام كرد.
شدت زلزله كه در ساعت 5 و 55 دقيقه و24 ثانيه صبح امروز رخ داد، به‌‏حدي بود كه ساكنان استان يزد نيز آن را احساس كردند.
گزارش‌‏هاي دريافتي تا اين لحظه حاكي است بيشترين حجم خسارات، مربوط به روستاهاي اطراف زرند بوده است.
در پي وقوع اين زلزله، ستاد حوادث غيرمترقبه وزارت كشور، تشكيل جلسه فوري داد.
ستاد حوادث غير مترقبه استان كرمان نيز در نخستين دقايق پس از وقوع حادثه تشكيل شد. بر اساس تصميمات اين ستاد تمامي بيمارستان‌‏هاي شهرهاي همجوار زرند از جمله شهر كرمان به حالت آماده‌‏باش درآمده‌‏اند.
گزارش‌‏هاي اوليه از مجروحيت ده‌‏ها تن و تخريب ده‌‏ها واحد مسكوني روستايي در اين زلزله حكايت دارد.
تا كنون بيش از ده‌‏ها بالگرد و آمبولانس براي سنجش حجم بحران به منطقه‌‏ زلزله‌‏زده اعزام شده است.
-----------------

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي کرمان در گفت و گو با ايلنا:
تيم‌‏هاي پزشكي از تمام شهرستان‌‏هاي مجاور كرمان به منطقه زلزله‌‏زده اعزام شده‌‏اند

نيروهاي متخصص در حال بررسي وضعيت و شرايط بهداشتي منطقه هستند


تهران- خبرگزاري كار ايران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كرمان، اعلام كرد: تيم‌‏هاي پزشكي از تمام شهرستان‌‏هاي اطراف كرمان به منطقه زرند، اعزام شده‌‏اند.
محمد افلاطونيان, معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كرمان، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, گفت: از لحظات اوليه وقوع زلزله، نيروها و تيم‌‏هاي پزشكي همراه با گروه‌‏هاي امداد و نجات براي كمك به زلزله‌‏زدگان اعزام شده‌‏اند.
وي افزود: يك تيم پزشكي, جراحان و يك آمبولانس از دانشگاه علوم پزشكي كرمان به منطقه اعزام شده‌‏اند تا خدمات لازم را ارائه دهند.
به گفته افلاطونيان, نيروهاي متخصص در حال بررسي وضعيت بهداشتي منطقه هستند تا بتوانند خدمات خود را ارائه دهند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر، كار امداد و نجات ادامه دارد و بحث ارائه خدمات بهداشتي پس از اين كار آغاز مي‌‏شود.
-----------------------

مشاور رييس سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با ايلنا:
خون‌‏رساني به مردم زلزله‌‏زده زرند توسط پايگاه‌‏هاي انتقال خون استان انجام مي‌‏شود
مردم براي اهداي خون به پايگاه‌‏هاي انتقال خون مراجعه كنند


تهران- خبرگزاري كار ايران

مشاور رييس سازمان انتقال خون كشور, اعلام كرد: خون‌‏رساني به مردم زلزله زده زرند كرمان، توسط پايگاه‌‏هاي انتقال خون استان كرمان صورت گرفته است.

بابك يكتاپرست, مشاور رييس سازمان انتقال خون كشور، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, گفت: خوشبختانه در حال حاضر از نظر خون‌‏رساني به مردم زلزله زده با مشكلي مواجه نيستيم و از اين نظر، كمبودي وجود ندارد.
وي افزود: پايگاه‌‏هاي انتقال خون مستقر در استان، به گونه‌‏اي عمل مي‌‏كنند كه ذخيره خوني داشته باشند و در اين حادثه نيز از ذخاير خوني استفاده كرده اند.
به گفته يكتاپرست, تاكنون بحث خون‌‏رساني با مشكل خاصي مواجه نشده، ولي در صورت نياز از شهرستان‌‏هاي اطراف كرمان، اين نياز تامين مي‌‏شود.
وي تصريح كرد: اما از مردم مي‌‏خواهيم كه به پايگاه‌‏هاي انتقال خون مراجعه كنند تا بانك خوني سازمان تامين باشد.
---------------------------

رييس اورژانس کشور در گفت و گو با ايلنا:
تعداد كشته شدگان زلزله زرند به 100 نفر رسيد

تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس مركز اورژانس كشور اعلام كرد: در حال حاضر(لحظه مخابره خبر) تعداد كشته‌‏شدگان زلزله زرند به يك صد نفر رسيده است.
شهرام علمداري, رييس مركز اورژانس كشور، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, گفت: آمار مجروحان اين زلزله 600 نفر و تعداد كشته‌‏ها به يك صد نفر رسيده است.

وي افزود: شهر زرند سالم است و بيشتر خسارت به روستاهاي اطراف وارد شده است.
به گفته علمداري, اورژانس تاكنون 12 دستگاه آمبولانس به منطقه اعزام كرده و 50 دستگاه ديگر نيز در حال اعزام است.
وي تصريح كرد: امداد هوايي براي تسهيل روند امداد و نجات آغاز شده است.
----------------------


مرکز زمين‌‏شناسي استراسبورگ اعلام کرد؛
بزرگي زلزله زرند 5/7 ريشتر بوده است

تهران- خبرگزاري كار ايران

مركز زمين‌‏شناسي استراسبورگ لحظاتي پيش، اعلام كرد: قدرت زمين‌‏لرزه زرند 5/7 ريشتر بوده است.

به گزارش ايلنا، به نقل از روزنامه البيان، اين مركز كه در شرق فرانسه قرار دارد و از جمله مراكز معتبر زمين‌‏شناسي جهان به شمار مي‌‏رود، در اطلاعيه‌‏اي اعلام كرد: بزرگي زلزله صبح امروز در زرند كرمان، 5/7 درجه در مقياس ريشتر بوده است.
اين در حالي است كه موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران پيش از اين، بزرگي اين زمين‌‏لرزه را 4/6 اعلام كرده بود.
-----------------------

رييس اطلاع رساني نيروي انتظامي کرمان در گفت و گو با ايلنا:
اكيپ‌‏هاي امدادي ناجا به شهرستان زرند اعزام شدند
شهروندان از عزيمت به شهرستان زرند خودداري كنند


تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس اطلاع رساني نيروي انتظامي كرمان، گفت: نيروي انتظامي اكيپ‌‏هاي امدادي خود را به شهرستان زرند اعزام كرده و اين نيروها در حال ساماندهي شهر و روستاهاي اطراف هستند.
سلطاني، رييس اطلاع رساني نيروي انتظامي كرمان، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: شهرستان زرند چندان تخريب نشده است؛ اما بيش از 35 درصد روستاهاي اطراف زرند خسارت جدي ديده‌‏اند.
وي، با اشاره به انتقال مصدومان زلزله به بيمارستان‌‏هاي شهرهاي اطراف، افزود: از شهروندان تقاضا مي‌‏شود كه تا حد امكان از عزيمت به زرند خودداري كنند تا در كار امدادرساني مشكلي وارد نشود.
سلطاني تصريح كرد: در حال حاضر، مشكل خاص امنيتي در سطح شهر و روستاها وجود ندارد و نيروي انتظامي مراقبت لازم را از شهر انجام مي‌‏دهد.
---------------------

معاون توسعه و مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کرمان در گفت و گو با ايلنا:
بر اثر زلزله؛
بيش از دو هزار نفر در روستاهاي اطراف زرند زخمي شده‌‏اند


تهران- خبرگزاري كار ايران

معاون توسعه و مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمان، گفت: بيش از دو هزار نفر از جمعيت روستاهاي شهرستان زرند بر اثر زلزله اخير مجروح و زخمي شده‌‏اند.
روح الله دراني، معاون توسعه و مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمان، در گفت و گو با ايلنا، افزود: بررسي گزارش‌‏هاي اوليه از زلزله اخير شهرستان زرند حاكي است كه دو تا سه هزار نفر از جمعيت روستاهاي شهرستان زرند (خانوك, فتح آباد و هوتكن) زخمي و مجروح شده‌‏اند.
وي تصريح كرد: بر اساس گزارش‌‏هاي موجود، زلزله اخير مشكل خاصي در شهرستان زرند به وجود نياورده است و عمدتا تخريب حصارهاي منازل و باغات شهرستان، گزارش شده است.
معاون توسعه و مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمان، خاطر نشان كرد: اين در حالي است كه عمده خسارت‌‏هاي ناشي از زلزله در روستاهاي اين شهرستان صورت گرفته است؛ بنابراين ماموران استانداري كرمان، به همراه رييس سازمان ميراث فرهنگي و تعدادي از ماموران سازمان جهت امداد رساني و ارائه گزارش خسارت‌‏هاي احتمالي به منطقه زلزله زده اعزام شده‌‏اند.
دراني، خاطر نشان كرد: همچنين با توجه به اين كه شهرستان كرمان در چهل و پنج كيلومتري محل وقوع زلزله قرار داشته است، تكان‌‏هاي شديد زلزله كاملا احساس شده، البته گزارش‌‏هاي موجود حاكي از اين مطلب است كه آسيب جدي به اين شهر وارد نشده است.
وي گفت: همچنين به روستاهاي مطهرآباد, بهاباد واقع در شهرستان زرند آسيب‌‏هاي جدي وارد نشده، البته با توجه به وجود بناهاي خشتي در روستاهاي اين شهرستان و عدم مقاومت آنها در برابر زلزله، پيش‌‏بيني مي‌‏شود كه تعداد زخمي‌‏هاي موجود تا حوالي ظهر بيشتر از تعداد زخمي‌‏هاي صبح گزارش شود.
اين مقام مسوول با بيان اينكه منطقه كوه بنان يكي از مناطق تاريخي شهرستان و داراي ابنيه تاريخي متعلق به قرن هشتم هجري تا دوران قاجار است، گفت: با توجه به اينكه منطقه كوه بنان فاصله زيادي با مركز استان دارد، احتمال وقوع خسارت در اين منطقه بسيار ضعيف است؛ اما به دليل بارندگي‌‏هاي اخير در جاده‌‏هاي اين منطقه، تردد خودروها را با مشكل مواجه است.
-----------------------

مسوول روابط عمومي استانداري کرمان در گفت و گو با ايلنا:
در اثر زلزله زرند؛
يك هزار نفر مجروح شده‌‏اند
راه ارتباطي روستاي هوتكن به دليل ريزش كوه مسدود شده است

تهران- خبرگزاري كار ايران

مسوول روابط عمومي استانداري كرمان، گفت: به دنبال زلزله شهرستان زرند تاكنون حدود هزار نفر مجروح شده‌‏اند كه اين آمار رو به افزايش است.
مصطفي سلطاني, مسوول روابط عمومي استانداري كرمان، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: آمار كشته شدگان زلزله زرند به صد نفر نزديك شده‌‏ و اين در حالي است كه تعداد كشته‌‏شدگان و مجروحان، رو به افزايش است.
وي، با اشاره به تخريب تعدادي از روستاهاي اطراف اين شهرستان، افزود: راه ارتباطي روستاي هوتكن به دليل ريزش كوه مسدود است كه نيروهاي امدادي در حال بازگشايي اين محور هستند.
سلطاني گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، روستاهاي هوتكن و راهويه به طور كامل تخريب شده‌‏اند.
وي خاطر نشان كرد: مجروحان زلزله زرند با قطار يا هلي‌‏كوپتر به بيمارستان شهرستان كرمان منتقل مي‌‏شوند، زيرا ظرفيت بيمارستان‌‏هاي زرند تكميل شده است و گنجايش پذيرش مجروحان بيشتر را ندارد.
سلطاني، از مردم خواست كه به شهرستان زرند سفر نكنند، زيرا نيروهاي امدادي هلال احمر و ستاد حوادث غيرمترقبه ناجا و هوانيروز در حال امداد رساني به مردم هستند.
-----------------------

مسوول روابط عمومي دانشگاه کرمان در گفت و گو با ايلنا:
دانشگاه‌‏هاي كرمان در زلزله صبح امروز آسيب نديده‌‏اند


تهران- خبرگزاري كار ايران

مسوول روابط عمومي دانشگاه كرمان، گفت: دانشگاه كرمان در حادثه زلزله آسيبي نديده‌‏اند و بيشتر روستاهاي زرند حادثه ديده‌‏اند.
عسگري، مسوول روابط عمومي دانشگاه كرمان، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، افزود: در حال حاضر وضعيت دانشگاه‌‏هاي كرمان در حالت عادي است و كلاس‌‏هاي اين دانشگاه تشكيل شده است.
--------------------------------------

شمار كشته‌شدگان زلزله كرمان به 130 تن افزايش يافت

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: حوادث

فرماندار زرند شمار كشته‌شدگان زلزله 4/6 ريشتري صبح امروز كرمان را تا كنون 130 تن اعلام كرد.

سيد جواد رشيدي در گفت‌و‌گو با خبرنگار «حوادث» ايسنا از احتمال افزايش شمار كشته‌شدگان به 500 تن خبر داد.

به گفته وي 6 روستاي زرند بيش از 90 درصد خسارت ديده‌اند.

فرماندار كرمان نيز اعلام كرد: در جريان زلزله 7 تن در منطقه «چترود» كرمان كشته شدند.

دعاگويي در گفت‌و‌گو با خبرنگار «حوادث» ايسنا افزود: روستاهاي قوام‌آباد، تيكدر، و گوچويه از بخش چترود، دچار خسارت فراواني شده‌اند.

وي تعداد مجروحان اين منطقه را نيز فراوان اعلام و تصريح كرد: مجروحان توسط نيروهاي اورژانس به بيمارستان‌هاي كرمان منتقل شدند.

فرماندار كرمان به تخريب منازل مسكوني در روستاي قوام آباد و تيكدر اشاره كرد و افزود: سقف منازل اين روستاها به علت بافت خشت و گلي فرو ريخته و خسارت فراواني به روستاييان وارد كرده است.

دعاگويي همچنين با بيان اين كه تعدادي از مدارس نيز در جريان اين زلزله دچار تخريب شده‌اند تاكيد كرد: با توجه به پس لرزه‌هاي كه از صبح امروز در اين مناطق به وقوع پيوسته تمام مدارس تعطيل و دانش‌آموزان از از خروج از منزل واهمه دارند .

وي نيازهاي اوليه زلزله‌زدگان را چادر، پتو، چراغ والور، و آذوقه ، عنوان كرد و گفت: حداقل به 100 تخته چادر جهت اسكان موقت روستاييان زلزله‌زده نياز است.

فرماندار استان كرمان همچنين افزود: در حال حاضر زلزله‌زدگان به سوخت نفت سفيد نيازمندند.

دعاگويي با بيان اين كه برق روستاهاي تيكدر ، قوام‌آباد و گوچويه قطع است ، خاطر نشان كرد: از ابتداي صبح امروز عمليات خارج كردن مصدومان از زير آوار آغاز و تا كنون تمام مصدومان به بيمارستان انتقال داده شدند.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر هيچ مصدومي در زير آوار نمانده است.

دكتر فدايي، معاون عمراني استانداري كرمان نيز اعلام كرد: 5 فروند بالگرد از سوي پايگاه هوانيروز كرمان و انتظامي به مناطق آسيب‌ديده اعزام شده‌اند.
---------------------------

دبير ستاد حوادث غير مترقبه كرمان:
شمار مجروحان زلزله كرمان به يكهزار تن رسيد
نخستين گروه زخميان از طريق فرودگاه كرمان به بيمارستانها منتقل شدند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: حوادث


دبير ستاد حوادث غيرمترقبه كرمان گفت: زلزله 4/6 ريشتري صبح امروز زرند كرمان تا كنون 80 كشته و بيش از يكهزار زخمي بر جاي گذاشته است.

صالحي در گفت‌و‌گو با خبرنگار «حوادث» ايسنا افزود: مناطق آسيب‌ديده تا كنون 15 تا 70 درصد خسارات مالي ديده‌اند.

گزارش ديگري نيز حاكيست نخستين گروه از حادثه‌ديدگان زلزله جهت اعزام به بيمارستانها به فرودگاه كرمان منتقل شدند.

همچنين اكيپهاي امدادي اورژانس نيز در سطح استان در آماده‌باش كامل به سر مي‌برند.

دكتر شريفي رييس دانشگاه علوم پزشكي كرمان نيز با اعلام اين كه پراكندگي روستاها و نامساعد بودن هوا امدادرساني به مناطق زلزله‌زده كرمان را با مشكل مواجه كرده است، برآورد كرد كه شمار كشته‌شدگان اين حادثه به 100 تن افزايش يابد.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» ايسنا افزود: روستاهاي اسلام آباد، مطهرآباد، هودكن، داووديه ، عبدل‌آباد تا 30 درصد تخريب شده‌اند و هنوز در روستاي هودكن به دليل ريزش كوه، امدادرساني صورت نگرفته است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي كرمان ادامه داد: تاكنون 400 مجروح و زخمي به بيمارستان «زرند» سينا و تامين اجتماعي و حدود 40 مجروح بد حال نيز به بيمارستان شهيد باهنر كرمان اعزام شده است.

دكتر شريفي افزود: همچنين يك كاميون و يك بالگرد حامل دارو و ملزومات بهداشتي ضروري نظير سرم، بتادين، گاز و باند به منطقه اعزام شده است.

وي با اشاره به اين كه كليه بيمارستان‌هاي استان در حالت آماده‌باش هستند، گفت: بيمارستان‌هاي استان‌هاي مجاور نيز آمادگي خود را براي پذيرش بيماران و مجروحان اعلام كرده‌اند.

---------------------

رييس اورژانس کشور در گفت و گو با ايلنا:

12 روستاي شهرستان زرند در زلزله امروز تخريب شده است
تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس اورژانس كشور, اعلام كرد: 12 روستاي زرند در اثر زلزله تخريب شده‌‏ است.

شهرام علمداري, رييس اورژانس كشور، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: تمام زخمي‌‏هاي زلزله توسط يك قطار عبوري و هلي‌‏كوپترهاي امدادي به استان كرمان منتقل شده‌‏اند.
وي افزود: استان‌‏هاي سيستان و بلوچستان, اصفهان, يزد, خراسان جنوبي و فارس براي ارائه خدمات به منطقه اعزام شده‌‏اند.
به گفته علمداري, 4 دستگاه آمبولانس از شهرستان‌‏هاي اطراف به منطقه اعزام شده‌‏اند، اما خوشبختانه حادثه وسعت زيادي نداشته است.
وي تصريح كرد: تاكنون در سطح ملي اعلام نيازي نشده و تمام امكانات توسط استان كرمان و شهرستان‌‏هاي مجاور تامين شده است.
----------------------

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي کرمان در گفت و گو با ايلنا:
داروهاي مورد نياز منطقه زلزله زده توسط استان كرمان تامين مي‌‏شود
تمام بيمارستان‌‏هاي كرمان در حال آماده‌‏باش هستند

تهران- خبرگزاري كار ايران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي كرمان, اعلام كرد: داروهاي مورد نياز منطقه زلزله زده زرند، توسط استان كرمان تامين مي‌‏شود.
عباس شريفي, معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي كرمان، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, گفت: از نظر دارو و درمان مشكل خاصي وجود ندارد و تمام تيم‌‏هاي مورد نياز به منطقه اعزام شده‌‏اند.
وي افزود: تمام بيمارستان‌‏هاي كرمان در حال آماده باش هستند و براي پذيرش حادثه ديدگان مشكلي وجود ندارد.
به گفته شريفي, وضعيت دارو و درمان منطقه مناسب است و تاكنون مشكلي از اين نظر به وجود نيامده است.
وي تصريح كرد: استان كرمان آمادگي دارد كه تمام نيازهاي دارويي منطقه را تامين كند و در اين زمينه، تمام اقدامات صورت گرفته است.
--------------------

نماينده زرند در مجلس هفتم:
مردم منطقه در وضعيت نامطلوبي به سر مي‌‏برند
مجروحين و كشته شدگان زلزله، اكثرا از روستاها و حاشيه جنوب شرقي استان بوده‌‏اند

تهران- خبرگزاري كار ايران

نماينده شهرستان زرند در مجلس شوراي اسلامي گفت: عمق فاجعه زلزله صبح امروز در روستاها و حاشيه شهرستان زرند مي باشد.

حسين اميري خامكاني در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا" وضعيت مردم مناطق زلزله زده شهرستان زرند را نامطلوب توصيف كرد و گفت: مردم از ترس وقوع مجدد زلزله در خيابانها به سر مي‌‏برند اما اين امر به دليل ريزش باران، سبب آشفتگي و پريشاني آنها شده است.
وي افزود: مجروحين و كشته شدگان زلزله ساعت 5:55 صبح امروز زرند، اكثرا از روستاها و حاشيه جنوب شرقي استان بوده‌‏اند و تلفات اين حادثه در شهر بسيار كم بوده است اما در نهايت تمامي مناطق مسكوني و تجاري حتي در مركز شهرستان نيز خسارت ديده اند.
نماينده شهرستان زرند در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: گاز و تلفن هاي منطقه قطع مي باشد و اين امر سبب كاهش امداد رساني شده است اما اميدواريم با مديريت بحران مسوولين، تلفات افزايش پيدا نكند.
----------------

مسوول امور اعضاي خانه کارگر کرمان در گفت وگو با ايلنا:
به دليل ريزش كوه؛ مسيرهاي منتهي به بيمارستان‌‏ها مسدود است

تهران- خبرگزاري كار ايران

مسوول امور اعضاي خانه كارگر كرمان, اعلام كرد: در زلزله زرند كرمان، ريزش كوه راه‌‏هاي منتهي به بيمارستان‌‏ها را بسته است.
فرامرز سعيدي, مسوول امور اعضاي خانه كارگر كرمان، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, گفت: در شهر زرند تنها آمبولانس‌‏ها تردد مي‌‏كنند و ريزش كوه، باعث بسته شدن شاهراه‌‏هاي ارتباطي شده است.
وي افزود: برق نيروگاه زرند در زمان وقوع حادثه قطع شد، اما در حال حاضر اين مشكل برطرف شده است.
به گفته سعيدي, روستاي "راهويه" به صورت كامل تخريب شده و حدود 102 نفر در اين روستا آسيب ديده‌‏اند.
وي تصريح كرد: در سال 56 نيز چنين زلزله‌‏اي در زرند كرمان اتفاق افتاد و چنين خساراتي را وارد كرد.
مسوول امور اعضاي خانه كارگر كرمان، با اشاره به عدم وجود مشكل خاص در منطقه, گفت: در حال حاضر، مشكل حادي كه نياز به كمك ملي داشته باشد، در منطقه وجود ندارد و تمام نيروها نيز فعاليت خود را ادامه مي‌‏دهند.
----------------------

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگار خبرگزاری "مهر " از زرند گزارش می دهد :
اجساد کشته شدگان در کارخانه واگن سازی زرند در حال آماده سازی برای کفن و دفن است

اجساد کشته شدگان زلزله زرند که از زیر آوار بیرون کشیده شده اند ، در کارخانه واگن سازی زرند انباشته شده و در حال کفن شدن است .
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهراز زرند مردم مضطرب و نگران از دقایق اولیه صبح امروز در مقابل فرمانداری شهر تجمع کرده و درخواست کمکهای اولیه نظیرچادر برای اسکان موقت خانواده های خود هستند .

این گزارش می افزاید : هنوز آمار دقیقی از قربانیان زلزله بامداد امروز که 11 ثانیه زمین را تکان داده است ، در دست نیست و به دلیل مسدود شدن راههای ارتباطی برخی روستاها مانند " هوتکن " به دلیل ریزش کوه امکان امدادرسانی زمینی میسر نیست و شرایط نامساعد جوی نیز کار امداد رسانی هوایی را مختل کرده است .

به گزارش خبرنگار "مهر " از منطقه روستای " هوتکن " که در زلزله بامداد امروز 100 درصد تخریب شده ، دارای 600 خانوار است و با توجه به خشت و گلی بودن اکثر منازل مسکونی پیش بینی می شود تعداد قربانیان از مرز هزاران نفر بگذرد .
-----------------------------

استاندار کرمان در گفت و گو با ايلنا:
جمعيتي حدود30 هزار نفر تحت‌‏تاثير زلزله صبح امروز زرند قرار گرفتند
امشب اسكان اضطراري زلزله‌‏زدگان به پايان مي‌‏رسد
تا پيش از غروب تمامي اجساد را به قبرستان‌‏ها منتقل مي‌‏كنيم

تهران- خبرگزاري كار ايران

استاندار كرمان، گفت: جمعيتي حدود 30 هزار نفر تحت تاثير زلزله صبح امروز شهرستان زرند قرار گرفتند و بيش از 40 روستاي كوچك و بزرگ در محدوده اين شهرستان آسيب ديده‌‏اند.

كريمي، استاندار كرمان، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: تخريب روستاهاي اطراف شهرستان زرند از 20 تا 90 درصد بوده است و برخي از روستاها مانند روستاي "راهويه" با 829 نفر جمعيت، به طور كامل تخريب شده است.
وي افزود: روستاي " گچكويه" با 208 نفر جمعيت 90 درصد, "ريحان‌‏شهر" با 10 هزار نفر جمعيت 30 درصد, "خانوك" با 2 هزار و 888 نفر جمعيت 45 درصد, "حتكن" با يك هزار و 700 نفر جمعيت 90 درصد و منطقه "سربنان" با 3 هزار و 50 نفر جمعيت 45 درصد، تخريب شده‌‏اند.
كريمي تصريح كرد: تاكنون آمار كشته‌‏شدگان زلزله به270 نفر رسيده و تعداد مجروحان 509 نفر است كه 200 نفر آنها در بيمارستان‌‏هاي كرمان و بقيه آنها در زرند بستري شده‌‏اند.
به گفته وي، 216 نفر از مجروحان نيز به صورت سرپايي مداوا شده‌‏اند.
استاندار كرمان، با اشاره به امدادرساني سريع نيروهاي امدادي، گفت: از صبح امروز براي مديريت در امدادرساني به هر يك از روستاها، يكي از مديران استانداري اعزام شده و تخليه مجروحان و ايجاد سيستم توزيع مناسب امدادي از اولويت برنامه آنها بوده است.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيازي به كمك ديگر استان‌‏ها نداريم ؛ اما از مردم مي‌‏خواهيم كه براي اهداي كمك‌‏هاي خود آمادگي لازم را داشته باشند.
وي, به مردم توصيه كرد تا كمك‌‏هاي آنان به صورت نقدي باشد.
استاندار كرمان افزود: تا پيش از غروب، كار تخليه مجروحان به اتمام مي‌‏رسد و اجساد را به قبرستان‌‏ها منتقل مي‌‏كنيم و تنها بايد با فراهم كردن چادر و وسايل گرم‌‏كننده، زمينه اسكان زلزله‌‏زدگان را فراهم كنيم.
كريمي خاطرنشان كرد: زلزله‌‏زدگان تا حدالامكان در محل حادثه اسكان داده مي‌‏شوند و در صورتي كه امكان اسكان تعدادي از آنها، وجود نداشته باشد، زمينه انتقال زلزله‌‏زدگان به شهرستان‌‏هاي كرمان, زرند و اطراف آن فراهم شده است.
به گفته وي, قطعا تا پايان امشب كار انتقال زلزله‌‏زدگان به شهرستان‌‏هاي اطراف و اسكان اضطراري به پايان مي‌‏رسد.
----------------------

رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور در گفتگو با " مهر " تاکید کرد :
اهالی منطقه از تردد در اطراف ساختمانهای آسیب دیده خودداری کنند // پس لرزه های بالای 5 ریشتر تا چند ماه آینده در زرند ادامه خواهد داشت
رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور با تاکید بر اینکه اهالی آسیب دیده روستاهای اطراف منطقه زرند از تردد در اطراف ساختمانها و منازل مسکونی آسیب دیده به دلیل خطر سقوط احتمالی آنها جدا خودداری کنند ، گفت : به دلیل بزرگی این زمین لرزه و قرارداشتن منطقه بر روی گسل های فراوان انتظار پس لرزه های بالای 5 ریشتر 4 تا 5 ماه آینده همچنان در منطقه ادامه خواهد داشت .
دکتر محمود فاطمی عقدا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر با بیان این مطلب افزود : خوشبختانه این زلزله در عمق 42 کیلومتری از سطح زمین به وقوع پیوسته در صورتی که اگر کانون زلزله در اعماق کمتری اتفاق می افتاد مطمئنا این حادثه تلفات شدید جانی به همراه داشت .

وی با اشاره به پیشینه تاریخی وقوع زمین لرزه در محدوده منطقه زرند ، اظهار داشت : زمین لرزه ساعت 5 و 55 دقیقه بامداد امروز به بزرگی 4/6 دهم ریشتر شوک بزرگی به منطقه بود اما تاریخچه لرزه خیزی منطقه ، وجود گسل ها و بزرگی شدت این زلزله به حدی است که احتمال خطر همچنان تا ماهها ادامه خواهد داشت .

فاطمی عقدا ادامه داد : وقوع دو زلزله تاریخی در همین منطقه در سالهای 1890 و 1860 که تلفات جانی و خسارات بسیاری به همراه داشت بیانگر این امر است که وقوع زلزله در این منطقه چندان هم دور از انتظار نبوده و اهالی باید همواره خود را برای خطرات احتمالی ناشی از وقوع زلزله آماده کنند .

وی تاکید کرد : فعلا تا چند روز اول این حادثه اعزام کارشناسان و نیروهای علمی برای بررسی وضعیت جغرافیایی منطقه به دلیل احتمال دست و پاگیر شدن و دشوار کردن شرایط امداد رسانی ، به صلاح نیست اما به تدریج با آرام تر شدن وضعیت ، نیروهای تخصیص و علمی به محل اعزام خواهند شد .
-----------------------

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان :
20 روستا در اثر وقوع زلزله به طور کلی تخریب شده است

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: در زلزله ای که صبح امروز در شهرستان زرند استان کرمان 40 روستا اسیب دیده است که از این تعداد 20 روستا کاملا تخریب شده است .
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر ، دکتر ابناء با بیان این مطلب که بیشترین خسارات وارده متعلق به روستاهای همجوار می باشد افزود: بیشترین آثار تخریب مربوط به مناطق حاشیه ای و قدیمی شهرستان زرند است بطوریکه تا کنون بیش از 300 نفر جان خود را از دست داده و بیش از 500 نفر نیز زخمی شده اند.

براساس این گزارش ، توسط یک فروند هواپیمای هوانیروز ارتش 5 قلم کالای امدادی آماده ارسال به زرند شد ، همچنین مقدار محموله متعلق به جمعیت هلال احمر کشور شامل 795 تخته چادر ، 800 تخته پتو، 100 عدد برانکارد و 594 بسته نان از فرودگاه مهرآباد تهران بعد از بارگیری آماده پرواز به زرند کرمان شد.
-----------------------------

مدیر کل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی در گفتگو با "مهر "
40 کودک در بیمارستانهای زرند بستری شدند

مدیر کل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی با بیان اینکه بر اساس گزارشهای رسیده از سوی نیروهای اعزامی سازمان بهزیستی به منطقه زرند تا کنون 40 کودک در بیمارستانهای این منطقه بستری و تحت مداوا قرار گرفته اند ، تاکید کرد : هنوز نمی توان آمار مشخصی از تعداد کودکان زخمی و یا متوفی ارائه داد .اما با توجه به خسارات جدی که به تعدادی از روستاهای منطقه وارد آمده احتمال می رود تعداد قابل توجهی از زخمی ها و یا کشته شدگان ، کودک باشند که متاسفانه پیش بینی می شود هر لحظه تعداد آنها افزایش یابد .
نبی الله عشقی ثانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر با بیان این مطلب افزود : صبح امروز نخستین گروه مددکاران از کرمان به منظور بررسی وضعیت خانواده ها ، زنان و به خصوص کودکان به منطقه زلزله زده زرند اعزام شد، خوشبختانه یک مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست که در شهرستان زرند دایر بود آسیبی ندیده و در صورت نیاز کودکان بی سرپرست ویا کودکانی که وضعیت آنها مشخص نیست تا زمان روشن شدن تکلیفشان در این مرکز نگهداری خواهند شد .
------------------------

تعداد جان باختگان زلزله زرند به 387 تن رسيد

خبرگزاري فارس: بر اساس اعلام رسمي پزشكي قانوني تاكنون 387 جسد از جان باختگان زلزله استان كرمان به پزشكي قانوني تحويل شده است.

مسعود قادي پاشا، مدير كل پزشكي قانوني استان كرمان با اعلام اين خبر به خبرنگار اجتماعي فارس گفت:‌ 380 تن از اين اجساد متعلق به جان باختگان زلزله امروز در شهر زرند و روستاهاي آطراف آن است و 7 تن ديگر نيز تاكنون بر اثر حادثه زلزله در بيمارستانهاي شهر كرمان جان باخته اند كه به پزشكي قانوني تحويل شده اند.
وي ادامه داد: از ميان اجساد تحويل شده 200 تن تاكنون شناسايي شده اند و اقدامات لازم براي شناسايي ساير اجساد ادامه دارد.
غدير زاده گفت: با توجه به حجم بالاي خسارتهاي زلزله و نيز بازگشايي اخير راه دو روستاي ديگر در حوالي شهر زرند به طور حتم آمار جان باختگان اين حادثه افزايش خواهد يافت. ضمن اينكه تعدادي از اجساد نيز در آمبولانسها يا خودروهاي شخصي است و هنوز به پزشكي قانوني تحويل نشده است.
وي افزود: آمار دقيق كشته شدگان با ذكر اسامي آنان طي روزهاي آينده اعلام مي‌شود.
-------------------------

تمامي مجروحان و كشته‌شدگان زلزله كرمان تا غروب آفتاب از زير آوار خارج مي‌شوند

بارندگي شديد در مناطق روستايي برپايي چادرهاي اسكان موقت را با مشكل مواجه كرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: حوادث

استاندار كرمان اعلام كرد: كار تخليه مجروحان و كشته‌شدگان احتمالي از زير آوار زلزله صبح امروز كرمان تا قبل از غروب آفتاب بطور كامل انجام مي‌شود.

كريمي در گفت‌و‌گو با خبرنگار «حوادث» ايسنا تصريح كرد: امدادرساني در برخي مناطق كوهستاني به دليل شرايط جوي نامساعد، بارندگي و صعب‌العبور بودن راه‌ها همچنان با مشكل مواجه است.

وي با اشاره به وقوع زلزله در بيش از 40 روستاي كوچك و بزرگ استان خاطرنشان كرد: جمعيتي بالغ بر 30 هزار تن در محدوده زلزله قرار داشتند.

استاندار كرمان با بيان اين كه روستاي داهوئيه با 829 نفر جمعيت دچار صددرصد تخريب شده است، افزود: روستاي حتكن ، دچار 90 درصد تخريب ، روستاي سربنان با 3 هزار نفر جمعيت دچار 45 درصد تخريب و كتگوئيه با 200 نفر جمعيت دچار 90 درصد تخريب، دهستان وحدت با 11 هزارو 700 نفر دچار 45 درصد تخريب ، روستاي ريحان دشت با 10 هزار جمعيت دچار 30 درصد تخريب، روستاي خانوك با دو هزار و 880 نفر جمعيت دچار 45 درصد تخريب شده‌اند.

استاندار كرمان با اشاره به اين كه كمك‌رساني همچنان ادامه دارد، به ايسنا گفت: كار تخليه مجروحان از زير آوار در مناطق روستايي كوچك پايان يافته است.

كريمي با بيان اين كه به علت حضور خانواده‌ها براي خارج كردن مجروحان زير آوار تاكنون هيچ گونه چادري جهت اسكان موقت زلزله‌زدگان برپا نشده است، گفت: بارندگي شديد در مناطق روستايي و آسيب‌ديدگي جدي برخي از آنها امكان برپايي چادرهاي امدادي را سلب كرده است.

به گفته وي افراد زلزله‌زده جهت اسكان به منطقه زرند و كرمان منتقل مي‌شوند.
--------------------------

پس لرزهاى پى در پى ۶۷ بار شهرستان زرند را لرزانده است

کرمان ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۰۴ / ۱۲ / ۸۳
رييس پايگاه پژوهشى لرزه نگارى دانشگاه شهيد باهنر کرمان گفت : از زمان
وقوع زمين لرزه ۴ / ۶ ريشترى شهرستان زرند تا عصر امروز،۶۷ پس لرزه در اين
پايگاه به ثبت رسيده است .
سيد "جليل الدين فاطمى" روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : پيش -
بينى مىشود اين تعداد پس لرزه تا۲۴ ساعت بعد از اين زمين لرزه به بيش از
يکصد پس لرزه برسد.
وى گفت : اين در حالى است که در روزهاى عادى دو يا سه پس لرزه ثبت
مىشود.
فاطمى افزود : با روند کنونى فعاليت گسل زرند پيش بينى مىشود همانند
شهرستان بم تا ماهها بعد، وقوع پس لرزه ها در زرند ادامه يابد.
رييس پايگاه پژوهشى لرزه نگارى دانشگاه شهيد باهنر کرمان کانون زمين
لرزه امروز شهرستان زرند را عمق ۱۰ کيلومترى و محل آن را در فاصله ۷۰
کيلومترى شهر کرمان اعلام کرد.
--------------------

شمار كشته‌شدگان زلزله صبح امروز كرمان به 546 تن افزايش يافت

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: حوادث

شمار كشته‌شدگان زلزله صبح امروز كرمان تا لحظه مخابره اين خبر به 546 تن رسيد.

شريفي، رييس دانشگاه علوم پزشكي كرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اعلام كرد: تا كنون 300 فوتي در بيمارستانهاي زيرمجموعه علوم پزشكي كرمان به دنبال وقوع اين حادثه گزارش شده است.

وي گفت: اين افراد مجروحاني بودند كه در بيمارستانها و يا در حين انتقال فوت كرده‌اند.

دكتر قادي‌پاشا، رييس پزشكي قانوني كرمان هم به ايسنا گفت: تا ساعت 18 روز سه‌شنبه 246 جسد تحويل شده است كه 18 جسد مجهول‌الهويه بوده و مابقي اجساد شناسايي شده است.

وي افزود: اين اجساد صرفا به پزشكي قانوني كرمان كه در منطقه زرند مستقر است تحول شده و جدا از آمار دانشگاه علوم پزشكي كرمان است.

رييس پزشكي قانوني كرمان تصريح كرد: از ساعت 18 هيچ جسدي تحويل نشده و كار تحويل اجساد فردا صبح از سر گرفته مي‌شود.

به گفته وي اجسادي كه از اين ساعت به بعد كشف شده باشند در سوله‌اي نگهداري و روز چهارشنبه تحويل پزشكي قانوني كرمان مي‌شوند.


دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18594

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زلزله شديدي شهر زرند كرمان را لرزاند، خبرگزاري هاي ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016