پنجشنبه 13 اسفند 1383

گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريکا: وضع بد حقوق بشر در جمهوري اسلامي بدتر از بد شده است، راديو فردا

روز گذشته وزارت امور خارجه آمريکا گزارش سالانه خود را درباره نقض حقوق بشر در قريب به 200 کشور جهان منتشر کرد. در اين گزارش آمده است که رکورد وضع بد حقوق بشر جمهوري اسلامي در سال گذشته بدتر از بد شده است. رهبر مذهبي غير منتخب جمهوري اسلامي ايران در سه بخش اصلي قدرت که عبارت است از بخش هاي قانونگذاري، اجرايي و قضايي تسلط دارد. وي همچنين مستقيما بر نيروهاي مسلح کنترل دارد. جمهوري اسلامي همچنان به نقض حقوق شهروندان خود به طور جدي ادامه مي دهد. حقوق مردم براي تصميم گيري درباره تغيير دولت خويش به طور قابل ملاحظه اي ممنوع است. موارد نقض حقوق بشر در ايران عبارت است از شکنجه و انواع مختلف رفتارهاي تحقيرکننده، مجازات هاي سخت بدني از جمله قطع اعضاي بدن و شلاق زدن، شرايط سخت و بد در زندان ها، بازداشت و زنداني کردن مردم بدون دليل موجه، فقدان حکم احضار به دادگاه يا دسترسي به وکيل مدافع و زنداني شدن بدون ارتباط با دنياي خارج.
پريچهر فرزام
----------------------

تارا عاطفي (راديو فردا): روز گذشته وزارت امور خارجه آمريکا گزارش سالانه خود را درباره نقض حقوق بشر در قريب به 200 کشور جهان منتشر کرد.
پريچهر فرزام (راديو فردا): وزارت امور خارجه آمريکا همه ساله گزارشي دارد درباره نقض حقوق بشر در جهان. دولت آمريکا در برابر پيکره قانونگذاري اين کشور مسئوليت بزرگي را در اين زمينه بر عهده دارد. قانونگذاران آمريکايي مي خواهند بدانند پيکره اجرايي کشور در زمينه حمايت از حقوق بشر و دموکراسي در جهان طي يک سال چه کارهايي را انجام داده است.

در گزارش سال گذشته وزارت امور خارجه ايالات متحده، ايران همچنان يکي از کشورهايي است که در صدر قرار گرفته است. در اين گزارش آمده است رهبر مذهبي غير منتخب جمهوري اسلامي ايران، آيت الله علي خامنه اي در سه بخش اصلي قدرت که عبارت است از بخش هاي قانونگذاري، اجرايي و قضايي تسلط دارد. آيت الله خامنه اي همچنين مستقيما بر نيروهاي مسلح کنترل دارد و به طور غير مستقيم نيز نيروهاي امنيتي داخلي، قوه قضاييه و ساير نهادهاي بنياني کشور را کنترل مي کند.

مقامات غير نظامي دولتي بر نيروهاي امنيتي کنترل کامل ندارند و در برخي از موارد همين نيروها به طور مستقل از دولت عمل مي کنند. گزارش ها نشان مي دهد نيروهاي عادي و همچنين نيروهاي شبه نظامي امنيتي در ايران به تعداد فروان و به طور جدي حقوق مردم را نقض کرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رکورد وضع بد حقوق بشر دولت ايران در سال گذشته بدتر از بد شده است. جمهوري اسلامي ايران همچنان به نقض حقوق شهروندان خود به طور جدي ادامه مي دهد. حقوق مردم براي تصميم گيري درباره تغيير دولت خويش به طور قابل ملاحظه اي ممنوع است. موارد نقض حقوق بشر در ايران که به گونه اي بسيار جدي انجام مي شود عبارت است از شکنجه و انواع مختلف رفتارهاي تحقيرکننده، مجازات هاي سخت بدني از جمله قطع اعضاي بدن و شلاق زدن، شرايط سخت و بد در زندان ها، بازداشت و زنداني کردن مردم بدون دليل موجه، فقدان حکم احضار به دادگاه يا دسترسي به وکيل مدافع و زنداني شدن بدون ارتباط با دنياي خارج.

علاوه بر آن دولت حقوق فردي شهروندان خود را زير پاي مي گذارد و آزادي بيان، مطبوعات و اجتماعات و گردهمايي هاي صنفي و مذهبي را ممنوع مي کند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا به موارد نقض حقوق زنان به طور گسترده اي اشاره مي شود. مساله فروش زنان و کودکان به ويژه دختران که قاچاق انسان ناميده مي شود نيز بخشي را به خود اختصاص داده است. جمهوري اسلامي ايران همچنين فعاليت گروه هاي طرفدار حقوق بشر را ممنوع کرده است. خشونت و تبعيض هاي انساني رايج در جامعه که عليه زنان صورت مي گيرد، مشکلاتي را ايجاد کرده است. تبعيض هايي که از سوي خود دولت عليه اقليت ها صورت مي گيرد.

در جمهوري اسلامي ايران آزادي تشکيل انجمن ها و جمع شدن هاي گروهي به طور شديدي ممنوع است. در ايران کودکان را به کار مي گيرند. گروه هايي که مراقب مردم هستند و رابطه قدرتمند با برخي از اعضاي حکومت دارند، مي توانند برداشت خود را از رفتارهاي مناسب اجتماعي با خشونت و تهديد مردم اعمال کنند. در اين گزارش همچنين آمده است درباره خريد و فروش انسان نيز اخبار مفصلي در دست است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18918

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريکا: وضع بد حقوق بشر در جمهوري اسلامي بدتر از بد شده است، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016