شنبه 27 فروردین 1384

خاتمي: نياز به استراحت دارم، ايسنا

- تا پايان، بدون سستي و با همان نشاط روزهاي اول كار مي‌كنيم
- اميدوارم دولت به كسي واگذار شود كه كار را با قوت بيشتري دنبال كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس‌جمهور از عسلويه به عنوان منطقه‌اي نام برد كه زماني بياباني برهنه بوده است و امروز جوانه‌هاي صنعت در آن روييده و به قلب پر تپش آينده‌ي اقتصاد ايران درآمده است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي طي سخناني در مراسم افتتاح و بهره‌برداري رسمي از مراحل 4 و 5 طرح توسعه‌ي ميدان گازي پارس جنوبي با تشكر از شركت‌هاي داخلي و شركت‌هاي خارجي كشورهاي دوست كه در پيشبرد طرح‌هاي منطقه‌ي عسلويه كمك كرده‌اند، خاطرنشان كرد كه بيش از آن‌چه در منطقه‌ي عسلويه انجام شده، عزم، تلاش، توانايي و اراده‌اي ارزش دارد كه اين كار را به انجام رسانده است.

وي انتقال دانش و تكنولوژي، تربيت نيرو و مديريت برخوردار از روش‌هاي جديد را نيز در اين راستا موثر دانست و كارآفريني را بهترين حاصل تلاش اين سال‌ها برشمرد.

رييس‌جمهور يادآور شد: در ابتدا 20 طرح براي بهره‌برداري از منبع بزرگ مشترك پارس جنوبي در نظر گرفته شده و در مورد فازهاي 1 و 2 پيش از اين دولت صحبت شده بود، ولي پي‌گيري‌ها در مورد قراردادهاي فازهاي بالاتر در اين دولت انجام گرفت و حاصل تلاش همكاران شايسته‌ام در اين 7 سال بوده است. امسال 5 فاز از 20 فاز يعني در اصل 25 فاز استاندارد به انجام رسيده است و فازهاي ديگر نيز در دست اجراست.

وي با اشاره به اين كه امروز از فازهاي 6 ،‌7 و 8 هم بازديد كرده است، ابراز اميدواري كرد كه در آينده‌اي نزديك دولت بتوانند تكليف 20 طرح پارس جنوبي را مشخص كند به نحوي كه دولت آينده مشكل و دغدغه‌ي قرارداد نداشته باشد.

خاتمي از گاز به عنوان يك گنجينه‌ي خدادادي ياد كرد و با بيان اين كه در مقابل ملت و نسل‌هاي آينده مسووليم، تاكيد كرد كه بايد اين گنج را در مسير توسعه و پيشرفت كشور قرار دهيم.

رييس‌جمهور اهميت كار انجام شده در عسلويه را درخور توجه دانست و گفت: با توجه به بالا رفتن سطح زندگي مردم، نياز بيشتر به مصرف گاز و نيز برنامه‌ي توسعه‌اي كشور و باتوجه به اينكه در بحراني‌ترين نقطه‌ي عالم قرار داريم، اما به عنوان باثبات‌ترين كشور منطقه تا حدي توانسته‌ايم چشم‌انداز 20 ساله‌ي كشور را تهيه و تدوين كنيم، برنامه‌ي چهارم را هم تصويب كرده‌ايم كه اميدوارم بتوانيم برنامه‌هاي 5 ساله را دور از توهم و احساسات و با توجه به برنامه‌ريزي‌ها به اجرا بگذاريم تا به اهداف چشم‌انداز 20 ساله برسيم.

رييس‌جمهور هم‌چنين با بيان اين كه بسياري از منابع نفتي ايران نيمي از عمر خود را طي كرده‌ و نياز به بازسازي دارند، يكي از راه‌هاي بازسازي را تزريق گاز به چاه‌هاي نفت دانست.

وي با اشاره به اين كه بازارهاي جهاني امروز به شدت نيازمند گاز هستند، خاطرنشان كرد كه كشور ما داراي يكي از منابع عظيم جهاني است و اين يك نقطه‌ي ارتباط ما با دنياست كه مي‌تواند سبب فعال‌تر شدن اقتصاد كشور شود. به اين لحاظ از ابتدا به گاز توجه كرديم، هرچند كه قبلا در منطقه‌ي كنگان استخراج گاز را داشته‌ايم.

وي به ميزان برداشت از 5 طرح اجرا شده و نيز 20 طرح آينده‌ي پارس جنوبي اشاره كرد و اين امر را موجب افتخار دانست كه فازهاي 4 و 5 شش ماه زودتر به بهره‌برداري مي‌رسند و از اين بابت از تمام دست‌اندركاران، ‌مهندسان، ‌متخصصان، كارگران و نيز شركت‌هاي داخلي و خارجي تقدير و تشكر كرد.

رييس‌جمهور به توانايي‌هاي كشور در خصوص صادرات و خدمات فني و مهندسي و به كارهاي انجام شده در بخش نيرو و انرژي كشور اشاره كرد و گفت: امروز شركت‌هاي توليد انرژي ما توانايي حضور در بازارهاي خارجي را دارند و با شركتهاي خارجي رقابت مي‌كنند.

وي در اين راستا توسعه‌ و توانايي‌هاي ماشين‌سازي اراك را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين شركت در طرح‌هاي توسعه‌ي پارس جنوبي حضور جدي دارد و روز به روز هم بر فعاليت‌هاي آن افزوده مي‌شود. در آينده نيز مي‌تواند در منطقه و دنيا حضور داشته باشد، مانند شركت پتروپارس كه ايجاد شد و امروز حضور خوب و شايسته‌اي در منطقه‌ دارد و در عرصه‌ي نفت و گاز افتخار آفريني مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس‌جمهور به دست‌اندركاران طرح توسعه‌ي پارس جنوبي و همچنين وزير نفت توصيه كرد كه در مدت باقي‌ مانده از دولت با همان پشتكار قبل به فعاليت پرداخته و فازهاي در دست اجرا را عملياتي و فازهاي در دست بررسي را با توان به انجام برسانند.

خاتمي به ضعف‌هايي كه ممكن است دولتها در پايان عمر خود داشته باشند، اشاره كرد و گفت: از سال قبل تذكر و توصيه‌هايي مي‌شد، ولي خدا اين افتخار را به من داده است كه نه تنها سستي در بين همكارانم ايجاد نشد، بلكه اين روزها به همان نشاط روزهاي اول كار مي‌كنند و نشاني از واگذاري كار به ديگر عزيزان وجود ندارد.

خاتمي با اظهار اميدواري نسبت به اين كه اين دولت به كسي واگذار شود كه كار را با نشاط و قوت بيشتري دنبال كند، اظهار داشت كه فكر مي‌كنم براي مدتي نياز به استراحت دارم.

وي بار ديگر از تمام دست‌اندركاران پارس جنوبي تشكر كرد و هم‌چنين با تشكر از خبرنگاران اظهار اميدواري كرد: قدر آنها (خبرنگاران) را بيشتر بدانيم و از سوال و انتقاد استقبال كنيم. با مسووليت خبرنگاران كه كشف و انتقاد است بر آشفته نشويد، آنها نقش بسيار مهمي در ارتباط بين دولت و مردم دارند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، پيش از سخنان رييس‌جمهور بيژن نامدار زنگنه وزير نفت، سيدمهدي حسيني قائم مقام شركت ملي نفت ايران، جمالي نماينده‌ي شركت‌هاي ايران در فازهاي 4 و 5 و نيز نمايندگان شركتهاي ايتاليايي و كره‌ي جنوبي طي سخنان كوتاهي به ارائه‌ي عملكرد و اقدامات انجام شده پرداختند.

همچنين به مديران و دست‌اندركاران مراحل 4 و 5 طرح توسعه‌ي ميدان گازي پارس جنوبي لوح‌هاي سپاس اهدا شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21121

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: نياز به استراحت دارم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016