چهارشنبه 7 اردیبهشت 1384

سیروس ناصری: تولید سوخت را با تفاهم انجام دهیم و اگر با تفاهم هم نشد باید پای هزینه هائی که دارد بایستیم تا آن را داشته باشیم، مهر

سیروس ناصری رئیس کمیته هسته ای مذاکرات ایران و اروپا در گفتگو با شبکه ماهواره ای جام جم اعلام کرد که اروپا می داند که ایران برنامه غنی سازی را متوقف نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از این شبکه، مجری برنامه در ابتدا با مقدمه ای اظهار داشت که در چند روز گذشته پیرامون توان هسته ای ایران و مذاکرات خبر مهم و چیز جدیدی وجود نداشت و با واکنش رسمی کاخ سفید هم مواجه نشد تنها یک خبر داشتیم که توسط خبرگزاری فرانسه از وین نقل شد که آن هم تائید نشده بود و آن اینکه آمریکا و اسرائیل با ساخت راکتور هسته ای ایران مخالفت کردند راکتوری که به هر حال قرار است تا چند ماه دیگر به بهره برداری برسد و موضع گیری آنهاهم با واکنش آژانس روبرو شد و آژانس اعلام کرد که نیروگاه بوشهر از حد اکثر ایمنی برخوردار است و حمایت خود را از ساخت این نیروگاه اعلام کرد . رئیس جمهور روسیه هم اعلام کرد که همکاریهای هسته ای ایران و روسیه ادامه پیدا خواهد کرد.

ما سعی می کنیم که در برنامه امروز مطالب و اطلاعات دست اولی را از آنچه در مورد پرونده هسته ای ایران در جریان است به اطلاع شما برسانیم.

این میز گرد با حضور دکتر سیروس ناصری رئیس کمیته هسته ای مذاکرات ایران و اروپا در شبکه جام جم ایران برگزار گردید.

ناصری که در برنامه کنکاش گفتگو می کرد در ابتدای صحبت خود از اهمیت مذاکرات هسته ای سخن گفت و اعلام کرد که این یکی از بزرگترین وقایعی است که دردهه های اخیر در صحنه سیاسی کشور اتفاق افتاده است بحث اساسا پیرامون برنامه های هسته ای است و موضوعی که ما با آن روبرو هستیم صرفاً موضوع مربوط به ایران نیست یعنی شاید از دهه1960 به بعد حداقل جهان غرب ، کشورهای توسعه یافته و صنعتی و آنچه که به عنوان OESD مطرح است، دیدگاه و نظری دارند مبنی بر اینکه توانائی تولید


موضوعی که ما با آن روبرو هستیم صرفاً موضوع مربوط به ایران نیست یعنی شاید از دهه1960 به بعد حداقل جهان غرب کشورهای توسعه یافته و صنعتی و آنچه که به عنوان OESD مطرح است، دیدگاه و نظری دارند مبنی بر اینکه توانائی تولید سوخت هسته ای باید در انحصار آنها باقی بماند



سوخت هسته ای باید در انحصار آنها باقی بماند و این را در این قالب توجیه می کنند که تولید سوخت هسته ای حاوی یک سلسله خصلتهایی است و امکان تهدید و انحراف به تسلیحات ، وجود دارد اما در عین حال خودشان می دانند که این موضوع مهمی است و بالاخره انرژی مساله مهم ، بزرگ و استراتژیکی است و به نظر می رسد که حداقل بخشی از ذهنیت جهان صنعتی این است که اگر در صحنه نفت و گاز به کشورهای در حال توسعه وابستگی داشته و دارند ، در مورد انر‍ژی های جدید بخصوص هسته ای این وضعیت و انحصار برعکس شود و در اختیار خودشان بماند و این تقابل را از سالها پیش شروع کردند و واقعیت این است که کشورهای کمی بودند که این جرات و شجاعت را داشته باشند تا بیایند و روی حق خود بایستند و بخواهند آنها را به منصه ظهور برسانند.

مجری: خیلی ها معتقدند که این تقابل بین جهان توسعه نیافته و یا در حال توسعه و جهان غرب در مقوله انر‍ژی هسته ای با ورود ایران به صحنه تولید سوخت هسته ای به حساس ترین نقطه خود رسیده است.

ناصری: ببینید درگیری را ما شروع نکردیم یک تهاجم را غرب شروع کرد شامل اروپا ، آمریکا و بقیه کشورهای غربی چه از نظر حقوقی ، چه از نظر سیاسی و چه از نظر تبلیغاتی مقدمات را برای این تهاجم آماده کرده و صحنه را طوری آرایش کرده بودند که با یک تهاجم سنگین و وسیع برنامه ای را که ایران شروع کرده بود متوقف کرده و بشکنند تا مثل اغلب موارد دیگر که کشورها، کوتاه آمده بودند این هم آخرین نمونه بشود و در واقع بعد از آن بتوانند محدودیت و منع تولید سوخت را، جهانی کنند. خوب این یک کار حساس و صحنه سنگین و وضعیت خیلی پیچیده را ایجاد کرد و نیاز به فرصت، زمان، حوصله ، تدبیر ، شجاعت همراه با درایت زیادی را بوجود آورد تا این مسیر بتدریج تغییر جهت دهد.

مجری: به نظر می رسد که همه هزینه را ما پرداخت می کنیم بهر حال جهان در حال توسعه هم باید نگران باشد چون اگر از مانع ایران رد بشوند دسترسی به بقیه موانع خیلی سخت نیست ولی ما در این معرکه تنها هستیم.

ناصری: درست است و این یک واقعیت است . ببینید شاید اتفاقاتی هم که در این مدت افتاد خیلی کمکی نمی کرد حالا ما یک نمونه لیبی را داشتیم که البته این کشور آنچه که بدنبال آن بود امکانات برای ساخت تسلیحات بود نه سوخت ولی خوب به هرحال در همان قدم اول همه چیز را واگذار کرد و دو مورد دیگر هم که بصورت محدود داشتیم یکی از آنها کره جنوبی و یکی مصر بود که هردو پذیرفتند که عقب نشینی کنند و دیگر برنامه های مشابهی را به هیچ وجه دنبال نکنند حال با این تصمیم ما خودمان باید با پذیرش و وقوف به این واقعیت کار و برنامه خود را دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر ، ناصری افزود : همانطور که می دانید برنامه هسته ای ایران قبل از انقلاب تدوین و شروع شد و از همان زمان متخصصین و کارشناسان ایرانی معتقد بودند که جهت گیری جهان به سمتی است که تکیه کامل و انحصاری به نفت و گاز به مصلحت نیست و مسیر دنیا به سمتی می رود که می بایستی توانائی استفاده از انر‍ژی های جایگزین و آلترناتیو را ایجاد کرد و بعد از انقلاب خیلی تلاش شد تا بتوانند همین تولید سوخت را داشته باشند ولی آمریکائیها و بخصوص اروپائی ها به شدت مخالفت و مقاومت کردند . البته برای اروپائی ها به باور خود قبولانده بودند که این تولید سوخت باید انحصاری شود و خود آنها روی این موضوع سرمایه گذاری و تقسیم بندی کردند و در واقع بین سه کشورهلند، انگلستان و آلمان یک مجموعه مشترکی را تشکیل دادند و تمام توانائی خود را برای تقویت این سه کشور گذاشتند که این سه کشوربه نمایندگی از کل اروپا تولید سوخت را نه تنها در سراسر اروپا بلکه در صحنه کل دنیا بر عهده بگیرند کمی مثل ایرباس و بوئینگ و یا بحث هائی از این قبیل است و حالا که آنها این کار را کردند و همه چیز جا افتاده ، بر این عقیده هستند که تنها خودشان در عرصه، یکه تاز هستند . درست است که روسها سوخت دارند و چینی ها و آمریکائیها هم برای خودشان دارند و می گویند که تنها مائیم که می توانیم هم برای اروپا سوخت تولید کنیم و هم صادر کنیم و اخیراً روسیه را هم بتدریج به عنوان یک صادر کننده سوخت می پذیرند ولی می خواهند تا طرف دیگری وارد این صحنه نشود.

وی در ادامه گفت : تنها ایران و برزیل در این صحنه هستند . برزیل هم چالشهای خود را خواهد داشت و شاید به خاطر اینکه ایران جلوصحنه است این کشور دور مانده ولی برنامه برزیل هم به حال با مشکل روبروخواهد شد. ایران در وضعیتی وارد این چالش شد که تمام این فن آوری را کامل کرده بود . ببینید قبل از انقلاب تلاش کردند و با مشاهده بن بست بودن مسیر بالاخره تسلیم شدند و به یک مقدار تحقیقات جزئی و کوچک اکتفا کردند و در نهایت هم گفتند از تولید سوخت صرفنظر می کنیم اما آنچه که الان اروپا و غرب را دچار حیرت و نگرانی کرده این است که یکباره با وضعیتی مواجه شدند مبنی بر اینکه ایرانی که اصلاً تصورش را هم نمی کردند که بتواند چنین توانائی را خلق و ایجاد کند ، توانائی مزبور را در اختیار گرفته و بنابراین تمام تلاش خود را انجام می دهند تا این توانائی را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری مهرناصری گفت:ما چهار مرحله را گذراندیم ضمن اینکه زمان زیادی را به اروپائی ها نمی دهیم . ما یک دوره کنترل بحران داشتیم در ابتدا برای اینکه وقتی تهاجم اولیه شروع شد واقعاً ما آماده مقابله نبودیم و باید این را مهار می کردیم و دوره ای طول کشید تا این مهار شود و بعد از این ما دوره ای برای تثبیت وضعیت خود هم در صحنه سیاسی و هم از نظر فنی داشتیم.

از نظر سیاسی: یعنی اوضاع طوری آرام شود که ما بتوانیم مذاکراتی را در این مورد شروع کنیم و از نظر فنی هم ما مواجه شدیم که بوش رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که هرکشوری که تابحال این امکانات را دارد، داشته باشد و کشورهائی که ندارند باید منع و محدود شوند.

در این مرحله ما در تثبیت وضعیت فنی خود به سرعت اقدام و به تکمیل حلقه های باقی مانده پرداختیم مانند تولید گاز uf6 در اصفهان و بقیه قطعات و سانتریفوژهائی که بطور حد اقل بتوانیم کار را هر زمان که اراده کردیم به سمت تولید سوخت برویم و مراحل آن را یک به یک طی کنیم .

وقتی اینها را داشتیم رسیدیم به مرحله سوم یعنی جائی که گفتیم خیلی خوب حالا آتش بس، ما این وضعیت را فعلاً در حالت تعلیق نگه می داریم شما هم چالشی را که توی شورای حکام و آژانس انر‍ژی اتمی دنبال می کنید آرام کنید تا در فضای آرام با هم مذاکره کنیم.

برای اینکه مذاکرات پیش رود برای ما یک ملاک و یک هدف وجود دارد هدف این است که هر دو طرف گفتیم می خواهیم روابط را ارتقاء بدهیم و برای این منظور در زمینه مسائل مختلفی که فیمابین داریم و بالاتر از بحث هسته ای است و در قبال مجموعه مسائل ما بین ما و اروپا موجود است باید یک سلسله تضمینهائی را با یکدیگر در مجموعه سیاسی، اقتصادی ، فن آوری و بخش هسته ای مبادله کنیم. پس هدف ارتقاء روابط است که در حال حاضر بالاتر از بحث هسته ای است و روش هم این است که یک سلسله تضمینهائی را تعریف کنیم و با هم مبادله کنیم . ابن همان چیزی است که در پاریس توافق شد و ما از زمان توافق اعلام کردیم که این دوره آرامش، دوره کوتاهی است ، نه زمان به روز است نه به ساعت و نه به هفته و زمان قطعی مشخص نکردیم و ملاک ما این بود که گفتیم مذاکرات را با هم بطور فشرده شروع می کنیم و نباید فواصل زیادی بین مذاکرات بیافتد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصری افزود : برنامه مستمر و منظم داریم که بین آنها صحبت و گفتکو خواهیم داشت. همان چیزی که پیش بینی شده هرجا که ببینیم رو به راه حل دراز مدت در حرکت هستیم می توانیم کار را ادامه دهیم و هر لحظه احساس کردیم که وقت کشی صورت می گیرد و یا اینکه پیشرفت ملموسی صورت نگرفته است دیگر نیازی به مذاکرات نداریم و این هم به آن معنا نیست که مذاکره نخواهیم کرد بلکه مبنائی که برای مذاکرات و آرامش گذاشتیم ، یعنی تعلیق ، دیگر ملاک نیست و وضعیت خود را در حالت سکون نگه نمی داریم و یک قدم جلو حرکت می کنیم.

یکی از بینندگان طی تماس تلفنی اعلام کرد که کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر ایران پروتکل الحاقی را زود امضاء نمی کرد توقعات از ایران بالا نمی رفت ، اوائل بحثی از توقف غنی سازی نبود آیا در این مذاکرات ما آنقدر کوتاه آمدیم که باعث افزایش توقع آنها شده است و چنین خواسته ای را مطرح کردند ، با توجه به اینکه ما پروتکل الحاقی را امضاء کردیم آیا این امکان وجود دارد که از طرف سازمان بین المللی انر‍ژی اتمی برای در تنگنا قرار دادن ایران جلسه گذاشته و بخواهند تبصره ای به این پروتکل اضافه کنند مبنی بر اینکه هر کس این پروتکل را امضاء کرده غنی سازی را باید متوقف کند آیا چنین چیزی ممکن است؟

ناصری گفت: اینها از روز اول تهاجم خود را مانند موارد دیگرآغاز کردند و هدف و برنامه آنها این بود که ایران را وادار به توقف غنی سازی اورانیوم کنند و چنین هم اظهار می کردند و وزیرامور خارجه سه کشور(فرانسه، المان و انگلیس) تاکید داشتند که ابتدا روی اصل توقف به توافق برسیم بعد مباحث دیگر را شروع کنیم.منتهی این موضوع چرخید . بعد از آن این همیشه به عنوان نظر یا فکر برای اروپائیها باقی ماند و هرچه مرحله به مرحله جلورفتیم این مساله تحت الشعاع قرار گرفت و کم رنگ تر شد . اینکه ما در سوم فروردین در زمانی که کمیته راهبری جلسه ای داشت ضرب الاجلی به اروپائی ها دادیم و مبانی و ابعاد این توافق دراز مدت را تعریف کردیم و ممکن است روی جزئیات و مراحل اجرائی نیز بحثی وجود داشته باشد که دارد ، محدوده آن تعریف شده و بخشی مربوط به تضمینهای عینی باقی مانده است اینجا دیگر نقطه ای است که یا باید خداحافظی کرد و یا اینکه ادامه دهیم.

خداحافظی در صورتی است که گفته شود این تضمینهای قطعی در زمینه سیاسی و اقتصادی محدوده اش معلوم شده است و اگر دید آنها هنوز این است که ما باید برنامه های خود را متوقف کنیم مذاکرات خاتمه یافته است اما اگر اینکه آنها آمادگی دارند که راه حل مورد پذیرش دو طرف همانگونه که در توافقنامه پاریس آمده با هم تفاهم کنیم، چون ما بدنبال تسلیحات نیستیم وهدف ما سوخت است که به آن نیاز داریم برای اینکه به هیچ وجه آمادگی وابستگی به خارج را در این زمینه نداریم که نه منطقی ودرست است و به عنوان موضعی واحد و ملی تلقی می شود که نظر قالب در تمام مردم نسبت به آن مشترک است و این خواست همه است.

الان گروهی تحت عنوانMNA تشکیل شده تا ببینند برای سوخت دنیا در زمینه هسته ای چه باید کرد و یکی از بحثها این بود که

الان گروهی تحت عنوانMNA تشکیل شده تا ببینند برای سوخت دنیا در زمینه هسته ای چه باید کرد و یکی از بحثها این بود که چه کشورهائی از چنین امکاناتی برخوردار هستند و شناسائی اینکه چه کشورهائی از این امکانات برخوردار هستند مساله مجادله و مناقشه برانگیزی است چون در اینجاست که تعریف می شود و محدوده بسته می شود

چه کشورهائی از چنین امکاناتی برخوردار هستند و شناسائی اینکه چه کشورهائی از این امکانات برخوردار هستند مساله مجادله و مناقشه برانگیزی است چون در اینجاست که تعریف می شود و محدوده بسته می شود ما همین برنامه ای که طی کردیم و به دلیل همین نگرانی که داشتیم برنامه ای را از سپتامبر گذشته شروع کرده و تکنولوژی خود را تکمیل کردیم و ما در بین هفت کشوری هستیم که توانائی و تاسیسات و امکانات تولید سوخت داریم بنابراین از این حیث مورد شناسائی قرار گرفتیم . از این بعد کاری که می کنیم این است که آیا با تفاهم می توانیم این کار را انجام دهیم یا آنها می خواهند حرف خود را بزنند و هر اقدامی که می خواهند انجام دهند و ما هم باید مسیر خود را برویم . بنا براین آنچه که در راستای ایجاد اطمینان صورت گرفته امضاء پروتکل بود لیکن از روز اول دعوای صفر و یک بود آنها می گفتند نداشته باشید و ما می گفتیم که انجام می دهیم.

وی در خصوص اضافه کردن بندی به پروتکل برای ایجاد مانعی برای دیگران گفت که کشورهای صنعتی با رهبری آمریکا چنین علاقه و جاذبه ای دارند تا این محدودیت را در دنیا قانونمند نمایند و اینکه آیا آنها از چنین توان و امکانی برخوردار هستند خیر و جهشی را هم در این خصوص کردند ، بتدریج در حال عقب نشینی هستند.

ببینید این طور نیست که تصور شود که مذاکرات بیشتر یک سلسله مذاکرات شعاری و مجادله ای است و ما هرکدام حرف خود را می زنیم ،خیر، این نبردی سیاسی است و دو طرف که دو موضع کاملاً مغایر با هم داشتند یک به یک در حال آوردن توانائی های خود به صحنه هستند تا قدم به قدم بتوانند حرف خود را به پیش ببرند ما این مراحل نبرد را بتدریج طی کردیم طوری که من فکر می کنم آنچه که بعنوان موضع قطعی از طرف اروپا بود یعنی توقف غنی سازی اورانیوم ، در حال تبدیل شدن به رویاست در آخرین بحثهائی که آنها با ما داشتند گفتند خیلی خوب حالا

آنچه که بعنوان موضع قطعی از طرف اروپا بود یعنی توقف غنی سازی اورانیوم ، در حال تبدیل شدن به رویاست در آخرین بحثهائی که آنها با ما داشتند گفتند خیلی خوب حالا ما در حال صحبت پیرامون راه حل هستیم شما می خواهید سوخت داشته باشید اما اجازه را بدهید ما حداقل این دید را برای خودمان داشته باشیم این را بطور کامل منتفی نکنید اروپائیها از موضعی که می گفتند موضع قطعی آنهاست به این مرحله رسیدیم که می گویند خواهش می کنیم اجازه بدهید در مورد این توقف فکر کنیم و حرف بزنیم که ما حتی آن را هم اجازه نمی دهیم.

ما در حال صحبت پیرامون راه حل هستیم شما می خواهید سوخت داشته باشید اما اجازه را بدهید ما حداقل این دید را برای خودمان داشته باشیم این را بطور کامل منتفی نکنید اروپائیها از موضعی که می گفتند موضع قطعی آنهاست به این مرحله رسیدیم که می گویند خواهش می کنیم اجازه بدهید در مورد این توقف فکر کنیم و حرف بزنیم که ما حتی آن را هم اجازه نمی دهیم.

ما مسیر بحث را طوری پیش بردیم که هم برای اروپا و غرب و هم برای مردم خودمان این مساله روشن باشد که آنچه که در یک مسیر منطقی برای اینکه بتوانیم با دنیا در مورد این مساله به تفاهم برسیم لازم بوده انجام داده ایم در نتیجه در یک دوره طولانی وضعیت را به جائی رساندیم که یک سلسله مبانی و یک چهارچوب خیلی منطقی و خیلی متوازن و معقول را روی میز مذاکرات بگذاریم و الان آن است که روی میز مذاکرات قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهرناصری گفت : موضع ما این است که ما نیازی به تفاهم اروپا و غرب برای برنامه تولید سوخت خود نداریم این مساله و تصمیم بر مبنای نیازها و ضرورتهای داخلی است و بر اساس منافع خود کشور تصمیم می گیریم و چهارچوب قانونی موجود در دنیا را هم رعایت می کنیم اما دو طرف انگیزه ای برای این تفاهم دارند . به نظر من اروپائیها واقعاً در این موضع راسخند که می خواهند با ما به یک روابط تمام عیار برسند و این را هم مدام تاکید دارند و حالا که این تهدید و بحران شروع شد این عقیده وجود دارد که شاید این یک فرصت هم هست و اگر ما بتوانیم این را به یک طریقی حل کنیم که مرضی الطرفین باشد عملاً به گشایش در روابط هم منجر می شود و این وظیفه است که تلاش کنیم تا به تفاهم برسیم اگر چاره ای نبود خوب ما مسیر خود را طی می کنیم و ممکن است به تقابل هم منتهی شود.

موضع ما این است که نیازی به راضی کردن اروپا نداریم ما کار خود را انجام می دهیم اما چون پذیرفتیم که تلاش کنیم تا به تفاهمی برسیم آنها تضمینهای قطعی خود را که بخشی از این چهار چوب است در سه ماه گذشته مطرح کردند و روی میز گذاشتند و ما آنها را نقد کرده سبک و سنگین کردیم و حدود آن را تعریف کردیم و طبیعی است که اگر در مورد تضمینهای عینی پیشنهادی ارائه شود و نقطه نظراتی مطرح گردد ما برای این عجله ای نداریم و می خواهیم روشن شود و زمانی که این را مطرح می کنیم این دیگر حرف آخر است ولی به این معنا نیست که همه جزئیات آنچیزی است که ما مطرح می کنیم ولی ما چهارچوبی روی میز می گذاریم این بر اساس مذاکراتی است که تاکنون انجام شده است، نقطه نظراتی که در مورد تضمینهای قطعی دریافت کردیم در مقابل تضمینهای عینی را متناسب با آن در مقابل آنها می گذاریم حال روی این مساله باید مذاکره کنیم.

موضع ما این است که نیازی به راضی کردن اروپا نداریم ما کار خود را انجام می دهیم اما چون می خواهیم به تفاهمی برسیم تضمینهای قطعی آنها را سبک و سنگین کردیم و حدود آن را تعریف کردیم .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از این شبکه جام جم ، ناصری اعلام کرد در سوم فروردین اروپائیها این را پذیرفتند که ما فقط روی همین مذاکره کنیم و در جلسه هسته ای اخیری که ما داشتیم گروه سیاسی و اقتصادی تشکیل نشد به دلیل اینکه دیگر نیازی نبود اگر نیاز باشد در قالب همین چهارچوب در آینده راجع به آن صحبت می کنیم یعنی اگر چهارچوب هسته ای جلو برود چون یک بخشی از آن سیاسی و اقتصادی است که قبلاً تعریف شده بود نیاز به یک بازبینی مجدد است جزئیات باید روشن شود که ممکن است بررسی کنیم ولی الان باید با توجه به اینکه در بحث هسته ای تضمینهای عینی تازه ای مطرح شده اینها را با هم بحث کنیم که مربوط به بخش هسته ای است، یعنی ما تضمینهای عینی را بدهیم و آنها تضمینهای قطعی را بدهند.

بحث جلسه هسته ای که دو روز طول کشید بحث پیرامون ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی خیلی جزئی و ریز بود و این طبیعی است و ما این میزان را هم منصفانه می دانیم که اروپائیها بایستی فرصت داشته باشند که جزئیات و ابعاد این مساله را برای خود روشن کنند و تا حدود زیادی روشن هم شد و ما روی این مساله جلسه ای غیر رسمی خواهیم داشت شاید بعد از آن جلسه رسمی هم داشته باشیم که در واقع این چهارچوب را به تدریج به یک نقطه روشنی برسانیم و اگر احساس کنیم یعنی اگر شواهد و قرائنی را ببینیم که اروپا می خواهد بازی کنند و کش بدهد هنوز هم وضعیت این است که در واقع این ساعت شمار با برنامه در حال جلورفتن است و اگر چهارچوب در حال پیشرفت است خوب این ساعت قطع نخواهد شد


اگر احساس کنیم یعنی اگر شواهد و قرائنی را ببینیم که اروپا می خواهد بازی کنند و کش بدهد و احساس کنیم که دوباره به نقطه اولیه برمی گردیم خوب وضعیت تفاوت خواهد کرد.



بلکه ادامه خواهد داد ولی اگر این پیشرفت محسوس نباشد و احساس کنیم که دوباره به نقطه اولیه برمی گردیم خوب وضعیت تفاوت خواهد کرد و کشورتصمیم دیگری را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر این دیپلمات ایرانی در ادامه از اظهار نظر در خصوص جزئیات به خاطر مسائلی و پیامدهائی که می تواند گفتگوها در پی داشته باشد خود داری کرد و و اعلام نمود که موضع وباور اروپائی توقف بود و آنها هم خیلی دوست ندارند که ما این مساله را باز کنیم و اگر هر صحبتی کنیم، طرف مذاکره کننده ما ممکن است تعبیری داشته باشد که جهت گیری ما روی این مساله چیست و به نفع مذاکرات نیست و حرکت اروپائیها از موضع توقف که موضع آمریکا و بعضی از کشورهای اروپائی و غربی بود و جهت گیری این حرکت به سمت یک موضع قابل پذیرش دو طرف ، حرکت ساده ای نیست و آنها هم نمی خواهند تا ما این مساله را باز کنیم .

وی همچنین بحثهای مطرح در جلسه هسته ای اخیر را معقول توصیف کرد و اعلام نمود که در این جلسه ما با سؤالات و نکاتی مواجه نشدیم مبنی بر اینکه اروپائیها می خواهند اساس را بهم بزنند درست است که همه موضع مذاکراتی، دارند لیکن می خواهند چانه زنی کنند و این چیز معقولی است بخصوص اینکه ما تازه، وارد راه حل شدیم و تاکنون در حال چالش همدیگر بودیم تا به این مرحله برسیم تازه مذاکرات شروع شده است و در شرایط بسیار متعادل بدون دعوی و درگیری ادامه پیدا خواهد کرد یا ممکن است از این به بعد بیش از گذشته ما در صحنه هائی به تقابل برسیم و هر کسی مسیر خود را برود لیکن فکر می کنم در نهایت به مذاکره برگردند. این مساله یا در مسیری آرام ظرف چند ماه حل خواهد شد یا اینکه با چالش و تقابل در طول مدت طولانی حل خواهد شد و این انتخاب هم بیشتر با اروپاست برای اینکه ما آمادگی حل منطقی مساله را داریم و تازه چون در باره راه حل صحبت می کنیم به مرحله واقعی مذاکرات رسیدیم قبل از این همدیگر را چالش می کردیم تا موضع همدیگر را تشخیص دهیم و الان رو به سوی یک نقطه تعادل هستیم بنابراین حساس و سخت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر این گفتگو کننده ایرانی در ادامه گفت: اینکه اخبار پراکنده ای در مورد مثلا تعداد سانتریفو‍ژها مطرح می شود ممکن است به بخشهای از طرح ایران اشاره کند ولی اساس طرح این است که ما یک برنامه سوخت داریم و روی آن کارشناسی شده است و بعد از آن مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرده و میزان سوخت هسته ای مورد نیاز ما در 20 سال آینده را مشخص و معین کرده است که میزان آن 20 هزار مگاوات می باشد و ما باید این برنامه را اجرا کنیم و بخشی از آن نیز این است که تا آنجا که می توانیم سوخت خود را در داخل تامین کنیم.

بحث دیگری که در اینجا وجود دارد این است که دنیا در دهه آتی به سمت نیاز بیشتر به سوخت هسته ای پیش خواهد رفت و اینجاست که برای ما این بسیار استرات‍ژیک است و نیاز به سوخت بسیار وسعت پیدا خواهد کرد ما باید پتانسیل صدور را داشته باشیم و لو اینکه در داخل استفاده نکنیم حتی برای مصرف


ما باید پتانسیل صدور را داشته باشیم و لو اینکه در داخل استفاده نکنیم حتی برای مصرف داخلی اگر هم وارد کنیم باید قدرت صدور را داشته باشیم و در زمره مجموعه صادرکنندگان قرار بگیریم، این همان هدف اصلی کشور است



داخلی اگر هم وارد کنیم باید قدرت صدور را داشته باشیم و در زمره مجموعه صادر کنندگان قرار بگیریم ، این همان هدف اصلی کشور است و من فکر می کنیم یکی از فوائد این مذاکرات این بوده که تمام کشور و حتی همه مردم روی این موضع، مشترکند و نظری واحد دارند.

ممکن است اختلاف نظرهای محدود بویژه در روش وجود داشته باشد ولی ما باید به این نقطه برسیم که 10 الی 15 سال آینده باید توانائی صدور داشته باشیم و در زمره کشورهائی که می توانند سوخت هسته ای صادر کنند قرار بگیریم و بعد آنوقت ایران کشوری خواهد شد که نفت صادر می کند، گاز صادر می کند مهمتراز همه اینکه قابلیت صدورانر‍ژی را که انرژی جایگزین هم هست دارد.

مسلماً جایگاه کشور در سطح منطقه ای و بین المللی جایگاه ممتازی خواهد شد برای رسیدن به هدف باید بدون خستگی و با حوصله ، تدبیر و با پذیرش ریسک و خطرجلو ببریم و درست به قاعده بنشانیم و طرحی که ما داریم این است که هر کجا ما زمان و امکان مانور داریم اجازه ندهیم تولید سوخت ما خدشه دار شود چون برنامه، 20 ساله است به ما فرصت و زمینه هائی می دهد که برای ایجاد ارتباط و تفاهمی که هدف بالاتری دارد بتوانیم به روشی برسیم که به طرف مقابل فرصت دهیم ، من در این حد می توانم عرض کنم که برنامه ما همان برنامه تولید سوختمان است جاهائی که می توانیم با هم مصاحبه کنیم و فضاهائی که می توانیم با همدیگر انعطاف داشته باشیم انجام می دهیم تا اینکه این برنامه در قدمهای مختلف از نظر زمانی جلوبرود.

ناصری در پاسخ به سؤال یک شنونده که گفت آیا فکر می کنید در صورتیکه به توافق نرسید تقابلی با آمریکا خواهید داشت؟ آیا در صورتیکه در آینده کسی بخواهد به ایران حمله کند اروپا که آمریکا از آن برتر است در مقابل آن خواهد ایستاد؟ و آیا اگر کشوری از این موهبت برخوردار است نباید دیگران از آن بهره مند شوند؟

گفت: البته این بسیار منطقی است که اگر کسی آن را دارد دیگران هم داشته باشند در درجه اول برای منافع خودمان می خواهیم این را داشته باشیم و من شخصاً و بطور قطع بر این باورم که ما روی این مساله ایستادگی کنیم و تولید سوخت را انجام دهیم یا با تفاهم و یا حتی اگر با تفاهم هم نشد اگر هزینه هائی داشته باشد باید پای این مساله بایستیم تا آن را داشته باشیم برای اینکه در دراز مدت تعیین کننده است که این توان را داشته باشیم و این متعلق به آیندگان است و معتقدم هر کشوری که ضوابط و مقررات بین المللی مربوط به تولید این نوع سوخت را بپذیرد باید آن را داشته باشد و حق چنین کاری را هم دارد و باید کمکهائی هم به آن صورت گیرد لیکن اگر کشوری می خواهد دنبال تسلیحات برود ما مخالف این قضیه هستیم ما با آنها که تسلیحات دارند مخالفیم باید حذف کنند و کسی هم در صدد رسیدن به آن باشد مخالفیم خودمان هم نمی خواهیم دنبال آن برویم.

ناصری: من شخصاً و بطور قطع بر این باورم که ما روی این مساله ایستادگی کنیم و تولید سوخت را انجام دهیم یا با تفاهم و یا حتی اگر با تفاهم هم نشد اگر هزینه هائی داشته باشد باید پای این مساله بایستیم تا آن را داشته باشیم



ناصری گفت: اما اینکه در روابط بین اروپا و آمریکا این آمریکاست که تسلط دارد این مساله تا حدی درست و تاحدودی هم اشتباه است روابط بین اروپا و آمریکا و روابط بین کشورهای اروپائی کاملاً یکدست نیست و اینها رقابت هائی با هم دارند این که اگر ما با اروپائیها به تفاهم برسیم هنوز خطری از جانب آمریکا هست من نمی گویم که صدر صد منتفی خواهد شد مثلاً ممکن است آمریکا بی عقلی کند ولی فکر می کنم تهدید به حد اقل ممکن می رسد.

اگر ما با اروپا به تفاهم برسیم دو حالت دارد یا اینکه اروپا یا آمریکا مخالفت نمی کند که من بعید می دانم بپذیرد چون راه حل ما تولید سوخت است یا آمریکا مخالفت نمی کند و سکوت اختیار می کند یا ممکن است هنوز بخواهد مقابله کند ولی مقابله کردن با یک تفاهم برای آن خیلی سخت خواهد شد لیکن اگر با اروپا به تفاهم نرسیم ممکن است به شرایط تقابل برسیم و اروپائیها دوباره به آن سمت حرکت کنند البته آنها از این مساله بسیار نگران و متوحش هستند و یکی از دلائل آنها این است و اینقدر هم در مذاکرات بر آن پافشاری می کنند و تلاش زیادی می کنند که آرام آرام به نتیجه ای برسیم که اگر مهار و کنترل این موضوع از دست آنها خارج شود و دوباره دست آمریکائی ها بیافتد آمریکائیها به سان راننده اتومبیلی می مانند که خیلی بی احتیاط حرکت می کنند و به هر در و دیواری می زند و زود می خواهد خیز بردارند که دولت فعلی آمریکا چنین حسی را دارد و اروپائیها نیز از این مساله اطلاع دارند بنابراین به همین دلیل که فکر می کنیم در حال تلاش هستند تا به یک نتیجه ای برسیم و در نهایت هم به نظرم اگر به نتیجه ای برسیم آمریکا تقریباً برای حرکت بعدی خلع سلاح خواهد شد.

مجری: وزیر امور خارجه آمریکا تابستان امسال را آخرین فرصت برای حل مساله ایران خواند اگر چه به نظر می رسد در این چهار پنج ماه فشار محسوسی از سوی آمریکا بر ما واردنشد یعنی اگر قرار است که آنها فشار سیاسی بیشتری روی ما بگذارند به اندازه ما اروپا هم از این فشار باید رنج ببرد چون آنها هم حیثیت خود را در این قضیه گروه گذاشته اند آیا برای تابستان امسال اتفاق خاصی را پیش بینی می کنید؟

ناصری: من فکر می کنم که این تا بحال دهمین ضرب الاجلی است که آمریکا بطور قاطع تاکنون اعلام کرده است یعنی از سپتامبر

تا بحال دهمین ضرب الاجلی است که آمریکا بطور قاطع تاکنون اعلام کرده است ولی این مائیم که ضرب الاجل تعیین می کنیم اظهارات آمریکا در این خصوص اهمیتی ندارد.

2003 تا هر مقطع 2 الی سه ماهه اعلام کرده است که جلسه بعدی دفعه آخر است و دیگر اینکه ایران به آنچه که آنها می خواهند تن می دهد یا اینکه آماده مقابله با ایران می شوند و همانطور که شما الان اشاره کردید تناوب این ضرب الاجلها کم شده است لحن خیلی سست تر شده چون آنها هم کمی در مواضع داخلی خود مشکل دارند و آنقدر این بحث را قوی ، جدی و داغ معرفی و دنبال کردند آن را تبدیل به یک موضوع تمام عیار کردند و کنگره و افکار عمومی را نسبت به اینکه ایران می بایستی به خواسته آنها تن دهد، بسیج کردند.

حال که می بینند صحنه در حال تغییر است حتی اگر در سطوح سیاسی بخش تصمیم گیرنده بخواهد تغییری در این موضع ایجاد کند با مشکلاتی مواجه خواهد شد فکر می کنم اگر درست بخواهیم قضاوت کنیم مجموعه اظهارات در چند ماه اخیر بخصوص از اسفند ماه ، آمریکائی ها بتدریج سعی کرده اند که موضع خود را آرام تر کنند نه اینکه ما روی این مساله حساب می کنیم، خوش خیال هم نیستیم و می دانیم که هر لحظه ممکن است دوباره به موضع اولیه خود بازگردد بطور تدریجی تحولی در موضع آمریکائی ها در حال وقوع است اینکه در تابستان اتفاق مهمی بیافتد یا نه ، اصلاً این مائیم که ضرب الاجل تعیین می کنیم اظهارات آمریکا در این خصوص اهمیتی ندارد.

آمریکا می خواهد ضرب الاجل قرار دهد و اینکه پرونده ایران یا به شورای امنیت برود یا نرود و این تعیین کننده نیست و این ما هستیم که می گوئیم چه زمانی به تفاهم می رسیم در غیر اینصورت برنامه خودمان را در هر زمانی که اراده کنیم قانونی دنبال می کنیم و هیچ اتفاق بزرگی هم در دنیا اتفاق نخواهد افتاد ، و این زمان را ما تصمیم می گیریم نه آمریکا و نه اروپا و برنامه هم داریم یعنی تمام این مراحلی که از ابتدا در مذاکرات طی شده با برنامه و پیش بینی بوده و الان هم در همه وضعیتها و جلسات برنامه داریم و این برای ما روشن است که در چه مقطعی ، چه شرایطی اگر احراز نشود، ما شروع می کنیم به اینکه مسیر خود را ادامه دهیم و لو اینکه به تقابل برسیم .

وی می گوید: هدف تقابل نیست تفاهم است ولی برای تمام وضعیت های احتمالی برنامه خود را داریم و پیش بینی های خود را هم کردیم که اگر به تقابل برسیم تقابل چگونه باید باشد چه آمادگی هائی برای آن باید داشته باشیم امیدواریم که نرسیم ولی آماده آن وضعیت هستیم ، هدف تفاهم است و فکر هم می کنیم که اروپائیها عملاً در این مسیر گام بر می دارند اگر از این پس بازی دربیاورند دیگر بازی های مذاکراتی و چانه زنی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه می گوید بحث هسته ای مساله یک فرد نیست کشور یک توانائی ایجاد کرده و این توانائی بالائی است که باید حالا هر کس که این مذاکرات را اداره می کند آن را حفظ کند. آنچه که مهم است این است که مذاکرات در سطوح مختلف سیاسی، عملیاتی ،اقتصادی، تقابل و همه اینها را باید در زیر مجموعه خود داشته باشد و در این سطح اداره می شود که تمام امکانات کشور برای وضعیت های محتمل، بسیج می شود این همان نقطه اصلی اتکا مذاکره کنندگان است و مابقی مسائل فنی و ثانویه است که نباید زیاد هم بزرگ شود.

ناصری در ژاسخ به این سؤال تلفنی که غرب اگر با کشور ضعیفی روبرو شود حمله می کند ایران باید به قدرت نظامی دست یابد و اینها حرف زور می فهمند ؟

ناصری گفت: اینکه بنای جهان به قدرت است و ما باید برنامه تقویت نظامی خود را دنبال کنیم درست است و برنامه نظامی خود را داریم و جهان نیز به آن آگاه است اما نکته این است که تنها قدرت نظامی مهم نیست الان آن چیزی که مهم است قدرت سیاسی است یکی از چیزهائی که خیلی مؤثر است و ما پیش بینی می کردیم، این بود که از زمانی که این بحران شروع شد تا دوره ای که ما طی خواهیم کرد تا شاید در مذاکرات به تفاهم برسیم وضعیت توی منطقه وضعیت سیاسی و قدرت به نفع ما تغییر خواهد کرد روزی که ما شروع کردیم آمریکا تازه حملات خود را علیه عراق شروع کرده بود و توقع آن کشور این بود که عراق را ظرف دو سه ماه جمع خواهد کرد بعد هم شاید به سراغ ایران بیاید حال می بینید بعد از صدها میلیارد دلاری که آمریکا هزینه کرده و کشته ، و همچنین کشته هم داده شما شاهد نفوذ عمیق و دوستانه و همراه با تفاهم ما در کشورهای منطقه هستید و روابط ما را با نظام جدیدی که در عراق در حال شکل گیری هست ، ببینید روابط آمریکا را هم ببینید.

وضعیت ما در لبنان هم به همین نحو است و با این تظاهراتی که حزب الله انجام داد و اقبال وسیع عمومی که نشان داده شد صحنه کاملاً برگشت در لبنان الان می بینیم واقعاً ایران است که تعیین کننده است و اگر فکر می کردند سوریه است الان متوجه شدند که ایران است و توی عراق و افغانستان هم وضعیت به همین منوال است و دولتی که در اینجا مستقر شده خیلی نزدیکتر به ماست تا به خود آمریکائیها ولی اصولاً وضعیت ایران بطور مستمر در حال ارتقاع است و این قدرت است.

یکی دیگر از بینندگان در سؤالی پرسید گفتگو در این باره بی مورد است و اگر شما گفتگو می کنید نشانگر این است که می خواهید حرفهای آنها را قبول کنید و به نظر می رسد که اینها می خواهند گفتگوها را طول بدهند و اینکه آیا شما ضرب الجلی هم برای گفتگوها تعیین کردید؟

این دیپلمات ایرانی گفت: در مورد اینکه اصلاً چرا ما باید مذاکره کنیم اینکه ما بگوئیم در دنیا صرفاً فقط حرف خود را می زنیم و کار خودمان را انجام می دهیم و به کسی هم کاری نداریم این یک روش است ولی روش معقول و مدبرانه برای کشوری که به بلوغ سیاسی رسیده نیست ،نه، ما مذاکره می کنیم و این مذاکرات بر اساس خواسته های منطقی و معقول خودمان است اگر جای تفاهم هم داشته باشد تفاهم می کنیم و اگر لازم باشد از ابزار قدرتی که آنها استفاده می کنند استفاده خواهیم کرد.

در مورد اینکه چرا ما چهارچوب زمانی برای تعلیق نگذاشتیم اساس این مساله این است که ما بر تکنولو‍ژی مسلط شدیم یعنی آنچه که لازمه شروع یک برنامه تولید سوخت هست را الان داریم گاز و مواد اولیه را داریم سانتریفو‍ژهای لازم را برای اینکه مراحل اولیه را طی کنیم داریم تا به اینجارسیدیم که گفتیم کمی فرصت بدهیم بدهیم در این صورت می توانیم با اروپا و غرب به تفاهمی برسیم.

یکی دیگر از ببیندگان سؤال کرد که آیا شما به عنوان یک نماینده می توانید نظرات شخصی خود را اعمال کنید یا نمی توانید؟

ناصری در باره اعمال نظر شخصی گفت که ما نظر شخصی اعمال نمی کنیم لیکن نظر من هم همین است که ما می بایستی حتماً یک تولید کننده سوخت باشیم و سوخت را هم صادر کنیم و در 10 الی 15 سال آتی توانائی صادرات سوخت را داشته باشیم ولی تمام آنچه که در مذاکرات عرضه می شود در داخل ارزیابی می شود نظر همه است و با درنظر گرفتن سناریوها و مکانیزمهائی مذاکراتی لازم برآیند همه بحثهاست .

Copyright: gooya.com 2016