جمعه 16 اردیبهشت 1384

سولانا: اگر ايران ايده‌ي جديدي معادل توقف غني سازي ارايه كند، آن را بررسي خواهيم كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

خبرگزاري فرانسه به نقل از خاوير سولانا گزارش داد كه امكان دارد اتحاديه‌ي اروپا حاضر شود با ايران در خصوص ازسرگيري بخش كوچكي از فعاليت‌هاي حساس هسته‌يي‌اش مصالحه كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري فرانسوي ادامه داد: خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا كه در واشنگتن به سر مي‌برد گفت: آنها تاكنون هيچ چيزي را ارايه نكرده‌اند كه نشانگر همان تضمين‌هايي باشد كه توقف (غني سازي اورانيوم) را ارايه خواهد كرد.

وي ادامه داد: آنها بايد ايده‌هايي را (در اين باره) روي ميز بگذارند.

خبرگزاري فرانسه افزود: اظهارات سولانا ظاهرا با موضع آمريكا كه مي‌گويد ايران بايد غني سازي اورانيوم را به طور كامل متوقف كند در تضاد است. رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا گفت: اگر آنها (ايران) چيزي جديد و بنيادي يك نظر جديد را ارايه دهند ما آن را بررسي خواهيم كرد.

روزنامه‌ي انگليسي فايننشيال تايمز نيز در مطلبي در اين باره نوشت: خاوير سولانا بخش‌هايي از پيشنهاد اخير ايران به اروپا در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي‌اش را فاش كرد.

براساس اين گزارش، سولانا در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت كه نقطه‌ي آغاز خواسته‌هاي اروپا توقف كامل غني سازي اورانيوم و فعاليت‌هاي مربوطه به آن است و راه حلي كه به توقف كامل كاملا نزديك باشد مي‌تواند قابل پذيرش باشد.

فايننشيال تايمز ادامه داد: هرگونه نظريه درباره‌ي مصالحه به سرعت از سوي مقامات حاضر در مذاكرات با ايران رد شد و اظهارات سولانا با بيانات اخير دولت بوش كه توقف كامل و كنار گذاشتن برنامه‌هاي مربوط به غني سازي ايران را خواستار است در تضاد است.

براساس اين گزارش، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا در مذاكرات لندن حاضر نبود، با اين حال گفت كه شنيده است مذاكره كنندگان ايران پيشنهادي غيررسمي را ارايه كرده‌اند كه به ايران اجازه مي‌دهد گاز اورانيوم هگزافلورايد را در تاسيسات اصفهان از سر بگيرد. اين گاز براي غني سازي به منظور تهيه‌ي سوخت از ايران خارج شود و براي استفاده‌ي صلح آميز در راكتورها به اين كشور باز گردد و بنابراين تهران از سانتريفوژهاي خود براي غني سازي استفاده نخواهد كرد.

به نوشته‌ي اين روزنامه سولانا گفت كه وي شخصا با اين پيشنهاد مخالف است و خاطرنشان كرد: امكان دارد مذاكره كنندگان ايراني نمايندگان جناح‌هاي مختلفي در ايران باشند و نمي‌توان گفت معرف يك موضع رسمي هستند.

اين گزارش به نقل از فردي كه وي را يك مقام اروپايي حاضر در مذاكرات ناميد افزود: سولانا اشتباه مي‌كند هيچ بحثي درباره‌ي خروج اورانيوم هگزا فلورايد از ايران به منظور غني سازي انجام مطرح نشده بلكه فقط بحث قرار گرفتن اين فعاليت تحت نظارت بين‌المللي مطرح است.

وي ادامه داد: پيشنهاد ايران معرف پيشرفتي قابل ملاحظه نيست و نمي‌تواند مبنايي براي مذاكرات باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزنامه در پايان به نقل از يك مقام ايراني كه نامي از وي نبرد نوشت: ايران پيشنهاد كرده است توليد گاز UF6 را از سر بگيرد و اجازه‌ي بازرسي بين‌المللي مستمر از تاسيسات مربوطه را به عنوان معياري اعتمادساز در اختيار بازرسان قرار دهد و نيز ديگر فعاليت‌هاي مربوطه را به مدت شش ماه ديگر به حالت تعليق در آورد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22145

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سولانا: اگر ايران ايده‌ي جديدي معادل توقف غني سازي ارايه كند، آن را بررسي خواهيم كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016