سه شنبه 20 اردیبهشت 1384

مرتضوي: بخشنامه جديد شاهرودي، از فردا اجرا مي‌شود، ايلنا

دادستان عمومي و انقلاب تهران با اشاره به بخش‌‏نامه اخير رئيس قوه قضائيه گفت: دادسراي تهران از تاريخ بيستم ارديبهشت ماه، اين بخش‌‏نامه را كه منطبق با قانون اساسي، مفاد قانون آئين دادرسي كيفري، قانون مجازات اسلامي و قانون حفظ حقوق شهروندي است، در سراسر نواحي تهران اجرا مي‌‏كند.
به گزارش ايلنا، سعيد مرتضوي در حاشيه ديدارهاي مردمي رئيس دادگستري كل استان تهران، در خصوص اقدامات دادسراي عمومي و انقلاب تهران در مورد تحقق مفاد بخش‌‏نامه اخير رئيس قوه قضاييه گفت: دادسراي تهران پس از ابلاغ اين بخش‌‏نامه، جلساتي با معاونين ستادي تشكيل داد و فردا نيز يك جلسه شوراي معاونين دادسراي تهران در همين زمينه برگزار خواهد كرد و مصمم هستيم كه اين بخش‌‏نامه را در سراسر تهران از بيستم ارديبهشت ماه به مرحله اجرا بگذاريم.
وي تصريح كرد: از شروع اجراي بخش‌‏نامه آيت‌‏الله شاهرودي به هيچ وجه پرونده‌‏ها به طور مستقيم به كلانتري‌‏ها و نيروي انتظامي ارجاع نمي‌‏شود بلكه كليه پرونده‌‏ها از سوي معاون دادستان مستقر در هر ناحيه به شعبه دادياري يا بازپرسي تحقيق ارجاع مي‌‏شود و شاكي بايد در شعبه مربوطه حاضر و توضيحات و دلايل خود را مطرح كند.
مرتضوي افزود: در اين مرحله اگر چنانچه شكايت مستدل و مستند بود، آن قاضي چه بازپرس و چه داديار، در صورت لزوم از سوي كلانتري يا نيروي انتظامي پرونده را احصا مي‌‏كند و با تشكيل بدل، آن را به كلانتري يا پايگاه آگاهي مربوطه مي‌‏فرستد تا تحقيقات لازم انجام شود.
مرتضوي در مورد بازديد هيات‌‏هاي ويژه دادسراي تهران از كلانتري‌‏ها گفت: ما از زمان تشكيلات دادسراها، نظارت بر زندان‌‏ها را به خوبي انجام داده‌‏ايم و در تمام نواحي دادسرا، به يكي از بازپرس‌‏هايمان ابلاغ ويژه‌‏اي داده‌‏ايم كه بر ضابطين نظارت كند، اين بازپرس بايد از تمام كلانتري‌‏ها و پايگاه‌‏هاي آگاهي تهران به صورت مستمر بازديد و در جريان سير پرونده‌‏هاي قضايي، بازداشتگاه‌‏ها و نحوه تكميل تحقيقات مقدماتي قرار گيرد و علاوه بر گزارش تخلفات، آموزش‌‏هاي لازم را نيز به ضابطين قضايي ارائه دهد.
دادستان عمومي و انقلاب تهران ادامه داد: ما موارد ايراد و تخلفات را به سرعت و بدون هيچ‌‏گونه ملاحظه‌‏اي رسيدگي كرده‌‏ايم اما لزومي نمي‌‏ديديم كه اين تخلفات را مطبوعاتي كنيم چون در برخي موارد موضوع تخلف را با صدور بخش‌‏نامه حل كرده‌‏ايم تا مردم زودتر به حقشان برسند، الان نيز لزومي نمي‌‏بينم اگر در مرجعي خلافي صورت گيرد، آن را مطبوعاتي كنيم چون فايده‌‏اي در اين كار نمي‌‏بينم.
مرتضوي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه از پرونده آزمون دستياري سؤال كرده بود، گفت: در اين پرونده اخيراً دو نفر از افرادي كه مسئول برگزاري آزمون بودند و در افشاي سؤالات نيز نقش داشتند، شناسايي شده‌‏اند و به جرم خود اقرار كرده‌اند. همچنين چهار پزشك كه با خريد سؤال و با تقلب در آزمون نمره بالايي آورده بودند، به جرم خود اقرار كردند و قرار مجرميت اين شش نفر صادر شده است و پرونده با صدور كيفرخواست به شعبه ١٠٨٣ به رياست قاضي حسينيان ارجاع شده است كه به نظر مي‌‏رسد در كمتر از ١٥ روز آينده شاهد برگزاري اولين جلسه محاكمه اين متخلفين خواهيم بود.
وي در ادامه به تخلفات در كنكورهاي سراسري دانشگاه‌‏هاي آزاد سراسري و پيام نور اشاره كرد و گفت: در سال گذشته مواردي در خصوص اين سه آزمون، در دادسرا مطرح شد كه سه بازپرس ويژه را براي رسيدگي به اين تخلفات مامور كرديم، اين پرونده تقريبا آماده صدور كيفرخواست است و بخشي از پرونده نيز با صدور قرار مجرميت به دادگاه ارجاع شده است.
به گفته دادستان تهران، شعبه ١٠٠٨ مجتمع قضايي وليعصر مسوول رسيدگي به پرونده‌‏هاي تخلفات كنكور است.
مرتضوي، در خصوص مجتمع ويژه رسيدگي به جرايم اراذل و اوباش گفت: ما ادعاي تشكيل چنين مجتمعي را نكرده‌‏ايم بلكه در طرح‌‏هايي كه در ستاد پيشگيري و مبارزه با جرايم خاص داريم، به صورت مستمر در خصوص مبارزه با جرايم اراذل و اوباش برنامه‌‏هاي مستمري داريم.
مرتضوي افزود: در تمام نواحي دادسراهايمان يكي از شعب بازپرسي را ويژه رسيدگي به جرايم اراذل و اوباش قرار داده‌‏ايم ولي در رابطه با جرايم باندي اين افراد، دادسراي ناحيه ٩ مستقر در فرودگاه را به عنوان دادسراي اختصاصي به جرايم باندي و سازمان‌‏يافته قرار داديم.
دادستان عمومي و انقلاب تهران تصريح كرد: سياست دادسرا برخورد قاطع و بدون ملاحظه با جرايم اراذل و اوباش‌‏گري است و تأكيد ما نيز به مسئولان قضايي دادسرا برخورد قاطع و عبرت‌‏آموز با اين گونه افراد است كه اخلال در نظم و آسايش عمومي مي‌‏كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: خوشبختانه طبق آماري كه از نتايج اقدامات دادسرا در مقابل اينگونه جرايم به دست آمده است، عليرغم برخوردي كه با معتادان داريم و اينكه درصد بالايي از معتادان پس از برخورد قضايي هم دوباره مشتري ما هستند و برمي‌‏گردند اراذل و اوباش زماني كه در دادسرا مورد تحقيق قرار مي‌‏گيرند و مجازات مي‌‏شوند، درصد پاييني از آنها دوباره مرتكب جرم مي‌‏شوند يعني مجازات دادسرا آنقدر شديد و عبرت‌‏آموز است كه اين افراد شرور از اعمال گذشته خود توبه مي‌‏كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22382

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مرتضوي: بخشنامه جديد شاهرودي، از فردا اجرا مي‌شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016