جمعه 4 شهریور 1384

مايلي كهن: اگر مافياي رانت‌‏ها را فاش كنم، شهر به هم مي ريزد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

پس از اظهارات حسين فركي يكي از مربيان تيم ملي فوتبال در خصوص مربيان منتقد اين تيم و واكنش مجيد جلالي سرمربي تيم فوتبال صبا باتري، محمد مايلي كهن سرمربي پيشين تيم ملي نيز به اين اظهار نظر فركي و ديگر مسايل حاكم برفدراسيون فوتبال واكنش نشان داد.

محمد مايلي كهن در اين خصوص در گفت وگويي اختصاصي با خبرنگار گروه ورزش ايلنا، به بيان نقطه نظرات خود پرداخت كه متن اظهارات سرمربي پيشين تيم ملي به شرح زير است:

*** آقايان مي دانند چرا برخي مربيان خانه نشين هستند
ابتدا در مورد گفته آقاي فركي مبني بر اينكه زماني كه مربيان تيم ندارند از تيم ملي انتقاد مي كنند، بايد بگويم در اين موضوع شكي نيست زماني كه يك مربي تيم ندارد وقت بيشتري براي ارزيابي و تحليل تيم هاي ديگر از جمله تيم ملي دارد و زماني هم كه صاحب تيم مي شود با وجود مسايل و درگيري هاي تيم وقت كمي براي رسيدن به ساير امور باقي مي ماند و اين حرف غلطي نيست، اما اينكه انتقاد و حرف زدن از تيم ملي با نيت صاحب تيم شدن صورت مي گيرد حرف ديگري است!
كارنامه آقاي جلالي و ديگر مربيان فوتبال ايران به طور كامل مشخص است حال چه عواملي در خانه نشيني برخي مربيان دخيل است را آقايان مي دانند، اما اينكه يك مربي در مقطعي تيم نداشته باشد را نمي توان به حساب عدم موفقيت و ناتواني وي گذاشت به شخصه در صورت نياز اعلام مي كنم چه تيم هايي به طور مستقيم با من براي قبول هدايت آنها مذاكره و درخواست كرده‌‏اند تا در خدمت آنها باشم؛ اما همان طور كه قبلا گفته ام فضاي حاكم بر فوتبال كشور را سالم نمي دانم چرا كه معتقدم بايد رقابت سالم در فوتبال ايران حاكم باشد و نتيجه اين رقابت نيز بايد در زمين مسابقه مشخص شود و چون اين وضعيت وجود ندارد از فعاليت در اين عرصه معذورم.

****چرا همه را نادان فرض مي كنيد؟
از جناب آقاي فركي دوست و همكار عزيزم مي پرسم آقا بله من بيكارم مگر گناه است؟ يا چه اشكالي دارد؟ شما سالهاست كار مي كنيد و حال من بي كارم چه اشكالي دارد حرف هاي من بيكار رانيز بشنويد؟ توقع زيادي است؟ من دو سال پيش در حضور شخصيت حقيقي فدراسيون بحثي با شما داشته ام، خاطرتان هست؟ بياييد با زبان فوتبال با هم صحبت كنيم تا مردم قضاوت كنند. نه شما مرا متهم كن و نه من شما را !
آقاي فركي چرا در جريان مصاف تيم ملي كشورمان با تيم ژاپن، بازيكنان ايران از انجام حتي يك حركت تركيبي و يك- دو عاجز بودند؟ حركتي كه در كوچه و پس كوچه ها و در فوتبال روي زمين هاي خاكي نيز به كرات ديده مي شود! البته همه قبول دارند فوتبال برد و باخت دارد هيچ كس نمي گويد تيم ملي نبايد ببازد اما چرا همه را نادان فرض مي كنيدو ادعا مي كنيد تيم ملي خوب بازي كرده و باخته. اين خطرناك است!

***خالصانه با مردم حرف مي زنم
آقاي برانكو مي گويد يك سري جوان را به مصاف تيم ژاپن فرستاده ام و به همين دليل به آينده تيم اميدوار شده ام؛ آقا مگر با دسته كورها طرف هستيد؟ يا شب بود و يا ما در حبس بوديم و نديديم؟ تركيب اصلي اين تيم همان تيم بوسان است از ميرزاپور گرفته تا خط دفاع تا مبعلي و كاظميان!
مجتبي جباري را هم كه خود من براي اولين بار دعوت كردم، گفتم نگين درخشان آينده فوتبال ايران است و آن داستان حضورش در تيم كه مي توان ازآقاي ملاحي پرسيد! برهاني را هم كه من كشف كردم، واقعا چند نيروي جديد داشتيد؟ خيالات برتان داشته آقا!! فكر مي كنيد چون تيم ملي به جام جهاني رفته شق القمر كرده ايد ديگر تمام است! اما همه مي‌‏دانند اين دوره چقدر با 98 تفاوت داشت!
آن سال از ميان 5 تيم يك تيم صعود مي كرد و اين بار از ميان چهار تيم، دو تيم بالا مي رفتند؛ من با آمار و ارقام و مستند حرف مي زنم، مگر همين برانكو نبود كه پس از تساوي ما با بحرين آن هم با آن بازي مي گفت" قول مي دهم اين بهترين نتيجه سه تيم ديگردر بحرين باشد؛ پيروزي ژاپن و نتيجه كره شمالي كه در خاطرتان هست، آقايان! با مردم صادق باشيد من كسي نيستم اما اگر كمي در نزد مردم ارج و قرب دارم و مورد لطف هميشگي آنها قرار مي گيرم به خاطر ان است كه خالصانه با مردم حرف مي زنم و حرف و عملم دو تانيست و دنبال چيزي نبوده ام.

*** آقايان اشتباهات را نمي پذيرند و ترور شخصيت مي كنند!
برانكو مي گويد تيم خيلي خوب بازي كرد و به آينده اميدوار شدم تنها به ايشان مي گويم آقاي برانكو خودتي!
اقاي فركي در جايي عنوان كرده اند بازيكنان به دليل عدم قرارداد با باشگاه ها استرس داشتند و نتوانستند بازي هميشگي خود را ارائه دهند اين ديگر از آن حرف هاست كه" كر" هم از شنيدنش خنده اش مي گيرد!
مگر چند نفر از اين بازيكنان قرار داد نبسته بودند؟ گل محمدي كه بسته بود، دايي كه نياز به قرار داد ندارد فقط كاظميان كه او هم در تمام طول بازي حضور نداشت. آقايان كم لطفي مي كنند تيم مدت هاست كه خوب بازي نمي كند در اين تيم همدلي وجود ندارد اما آقايان اشتباهات را نمي پذيرند و ترور شخصيت مي كنند!

***اين آقا مرد باشد و مستقيم حرف بزند
فدراسيون هم به عنوان بزرگتر خانواده فوتبال به جاي ميانجيگري در نقش" چماق" عمل مي كند. تا يكي حرف مي زند؛ سخنگو جواب مي دهد ، سايت اطلاعيه صادر مي كند مدير و معاون و رئيس فدراسيون سر و صدا مي كنند،ديگر وقتي نمي ماند به وظايف خود برسند اقايان كار فدراسيون خيلي بزرگتر از اين حرف هاست!
زماني كه آقاي فدراسيون گفت: سقف مربيان داخلي كوتاه است هيچ كس جز من صدايش در نيامد، اما حالا من دردفاع از آقاي جلالي وديگر مربيان حرف مي زنم باز هم تكرار مي كنم سقف مديران ما هم كوتاه است،آنها به دليل وابستگي به ميزهايشان تحمل فشار را ندارند، رياست فدراسيون مسئوليت سنگيني است كه آستانه تحمل بالا مي طلبد كسي كه اين توان را در خود نمي بيند و به ميز رياست مي چسبد و ظلم مي كند همين مي شود كه هر كس با بدترين نوع ادبيات و بد اخلاقي ترور شخصيت مي كند،زمان حضورم در تيم اميد آقاي مميز مرا مورد لطف قرار دادند اما به خاطر حركت و كسوت ايشان به خود اجازه ندادم در جامعه فوتبال و رسانه ها نسبت به ايشان بي احترامي كنم،اما حالا آقايان ناجوانمردانه به ايشان عدم تعامل فكري را نسبت مي دهند. خنده دار است؛ كسي اين حرف را مي زند كه در "پيشينه خانوادگي اش"عدم تعادل فكري ديده مي شود، همه مي دانند كه از چه حرف مي زنم اين آقا شهامت ندارد مرد باشد و مستقيم بگويد تا جوابش را مستقيما بدهم؛ من ناجوانمردانه حرف نمي زنم، گلويم پيش هيچ باندي گير نيست، درهمين انتخابات هم همه چيز مشخص شد تنها من بودم كه بدون دعوت و در نظر گرفتن منافع شخصي تنها به مصلحت مردم و مملكتم انديشدم و انتخاب كردم.

***تمام دنيا شاهد كتك كاري ملي پوشان اين فدراسيون بود
***اگر جاي مصطفوي بود،بلاتر را هم به رسميت نمي شناخت
از رئيس فدراسيون نقل قول كرده اند كه" منتقدان تيم ملي ياا 27 باراخطار گرفته اند و يا تيم ها را به دسته سوم مي فرستند" شك ندارم كه حرف ، حرف خود اوست، اما جسارت ندارد اسم ببرد و مستقيما بگويد بايد بگويم من 2700 بار اخطار گرفته ام و خدا پدرش را بيامرزد كه نگفت 27 بار اخراج شده! اگر مايلي كهن اخراج شد كمتر كسي آن را ديد ولي تمام دنيا شاهد كتك كاري بازيكنان تيم ملي فدراسيون اين آقا بودند!
آيا زد و خورد دو ملي پوش زيباتر و خاطره انگيزتر از اخراج مايلي كهن بوده؟ آيا بي وجداني نيست كه از اخراج مايلي كهن حرف بزنيم اما نگوييم در سخت ترين فشارهاي سياسي و جو سازي هاي آن چناني تيم ملي داخل سالن با مايلي كهن چهارم جهان شد و مهم تر از آن كاپ اخلاق را برديم در مصاحبه مطبوعاتي پيش از بازي با آمريكا من گفتم كه دنيا مردم ما را نمي شناسد كه چقدر همنوع دوست و مهربان و با فرهنگ است يا در سال 96 تيم ملي ايران با مايلي كهن با آن نتايج سوم اسيا شد و در حالي كه ايران و ايراني را تروريست مي ناميدند جام اخلاق را برد و سه بازيكن ايراني به نامهاي دايي، باقري و خداداد در تيم منتخب آسيا قرار گرفتند و خداداد بهترين بازيكن و دايي آقاي گل شد؛ تيم ايران از رتبه 115 به رده 48 ارتقا پيدا كرد اگردر زمان اين آقا تيم ملي، 6 بر 2 كره را شكست مي داد و اگر وي جاي مصطفوي بود ديگر بلاتر را نيز به رسميت نمي شناخت، آن قدر به خود غره مي شد كه در زبان نگنجد.
تيم باخته بود و هم ما هم بچه ها گريه مي كرديم اما نسبت به حريف و تماشاگران رفتار محترمانه اي انجام مي داديم و زماني هم كه با ناداوري به عربستان باختيم رفتار مجموعه تيم همه را بهت زده كرد،كسب جام اخلاق نيز نشانه ان رفتار ها بود حال در زمان اقايان دو ملي پوش كتك كاري مي كنند و بعد مي گويند حق كريمي رادر كسب آقاي گلي خورده اند! يعني نمي دانند ريشه در كجا دارد؟ بله من در زمان بازي اخراج شده ام اما زماني كه مسئول شدم تمام تلاش خود را براي حفظ اعتبار و حيثيت ايران در مجامع بين المللي انجام دادم و همواره به شاگردانم اخلاق مداري را توصيه كرده ام، كارنامه من كه روشن است.

***با قلدري و وقاحت براي رسانه ملي خط مشي تعيين مي كنند
آقايان وقاحت را به حدي رسانده اند كه مي گويند ما تعيين مي كنيم چه كسي در رسانه ملي حضور پيدا كند و حرف بزند، وقتي به طور مثال من و يا آقاي زندي تيم ملي را نقد مي كنيم مي گويند اين بار از دستمان در رفته و ديگر نمي گذاريم اينها را بياورند اين از قلدري فدراسيون است، خنده دار نيست؟آقايان مي گويند يكسال قبل از بازي حرف نزنيد، يكسال بعد از بازي هم حرف نزنيد، دست كم خودتان منصف باشيد و تيم را واقع بينانه نقد كنيد تا كسي حرف نزند، اما قلدرمابانه مي گويند تيم خوب بازي كرده است اين توهين به شعور من مربي است، مي گويند غيبت لژيونرها باعث باخت تيم ملي شد مگر ژاپن از 5 لژيونر خود مثل ناكاتا، اونو و" تاكاهارا" محروم نبود؟ آقايان حرف حساب بزنيد!يكي نيست بگويد تيم ملي در سال هاي قبل با چه امكاناتي اماده و اعزام مي شد؟ بعد ماهنامه كنفدراسيون آسيا در تحليل خود نوشت تيم ملي سال 96 ايران رنسانس فوتبال ايران بود و مرا نيز به عنوان مربي ماه آسيا معرفي كرد، اينها را كه به خاطر ندارند!اين از مسايلي فني، مسايل اخلاقي را هم برويد بپرسيد.

***ملي پوشان به معاون رييس جمهور اجازه حرف زدن ندادند
***بازيكنان من براي مردم جان مي دادند و نه سمند و پرشيا
چند روز پيش براي ديدن دوستان و تماشاي بازي شاگردانم به باشگاه هما رفته بودم، كمك خلبان پرواز تيم ملي به ژاپن مي گفت رفتارزشت و زننده بازيكنان تيم ملي تمام مسافران را كلافه كرده بود،او مي‌‏گفت آنها وقاحت و بي شرمي را به جايي رسانده بودند كه مزاحم همكار مونث كادر پرواز نيز شده بودند! با وجود اختلاف سليقه هاي زيادي كه با دايي دارم از حق نبايد گذشت كه اين دوست از رفتار مودبانه دايي تعريف و تمجيد مي كرد و به طور مثال گفت او خيلي موقر و متين سر در كار خودش داشت اينها فقط مشتي از خروار است اگر مسايل اخلاق را بشكافم كه واويلا مي شود! اگر بگويم در بحرين و اردن چه گذشت. با مدرك و سند ثابت مي كنم كه معاون رئيس جمهوري چگونه در بحرين اجازه حرف زدن پيدا نكرد و برخي آقايان و بازيكنان با بي حرمتي و رفتارهاي آن چناني به وي اجازه حرف زدن ندادند، بازيكنان تيم ملي زمان ما براي مردم و ايران جان مي دادند نه براي سمند و پرشيا!
تاسف آور نيست كه بازيكنان پس از شكست مقابل اردن در تهران و زماني كه دراردن نتيجه گرفتند و قرار شد به جاي سمند به آنها پرايد بدهند اكثريت موضع گرفتند و جار و جنجال كردند از اين دست موارد زياد است تنها بايد تاسف خورد؟
معاونت فرهنگي فدراسيون در پاسخ به اظهارات من جنبه انصاف را رعايت نكرد و بيش از آنكه منصفانه قضاوت كند بنده را مقصر و فدراسيون را موجه جلوه داد، اما من در درجه نخست به لباس ايشان احترام گذاشتم و از سوي ديگر به دليل ارادت قلبي از باز شدن باب گفتمان خوشحال شدم، اما توقع ندارم ايشان اين موارد را ببيند و چشم ببند توقع دارم بگويد چرا در تمام مسافرت ها حضور دارد و در كمتر مسافرتي است كه نام ايشان ديده نمي شود!

***فدراسيون را ذليل كرده اند حال ادعاي استقلال مي كنند
زماني كه سازمان در كار فدراسيون دخالت كرد من كه كارمند سازمان بودم بدون ترس و هيچ ابايي سينه سپر كردم و گفتم سازمان اجازه دخالت ندارد، گفتم پس مهر عليزاده بايد سرمربي و كفاشيان مربي تيم اميد شوند اما فدراسيون با خوش خدمتي هر چه تمام تر قرار داد برانكو را در دفتر سازمان تربيت بدني تمديد كرد! چه طور فدراسيوني كه خود را خوار و ذليل كرده حالا ادعاي استقلال دارد چرا حالا كه منافع خود را در خطر مي بيند از استقلال دو مي زند؟
هر كس در هر پست نقاط مثبت و منفي دارد اما آنچه مهم است اينكه در زمان مسئوليت بايد به ديگران اجازه نقد عملكردمان را بدهيم متاسفانه رئيس فدراسيون با متهم كردن افراد و قلدر بازي مي خواهد صداي منتقدان را خفه كند در حالي كه خود او با همين سلاح به فدراسيون آمد و پست گرفت اتفاقا من سند و مدرك دارم كه او در زمان حضورش در فدراسيون حقوق ماهيانه دريافت مي كرد.

***اگر مافياي رانتها را فاش كنم، شهر به هم مي ريزد
اگر مافياي رانتها را فاش كنم شهر به هم مي ريزد به طور مثال اينكه چه كساني از رانت هاي حواله ورود چاي چه استفاده ها كه نمي‌‏كنند، آقايان! ديگر با گردن كلفتي نگوييد خودمان پول در مي آوريم و هر طور كه دلمان بخواهد خرج مي كنيم،آنها هنوز قبول نكرده اند كه در مملكت انقلاب شده است، مسايل من ادعايي ندارم اما 26 سال است كه كارمند سازمان تربيت بدني بوده ام و وقتي احساس وظيفه كردم ماشين شخصي ام را فروختم تا تيم تنيس روي ميز به مسابقات برون مرزي اعزام شود، آقاي اميري هم شاهد زنده است، حالا هم مي گويم هنوز دير نشده با تمام اختلافاتي كه با دادكان دارم و به دليل بي معرفتي هايش هيچ از او خوشم نمي آيد اما مي گويم چه كسي بهتر از دادكان؟ اما محمد دادكان عاقل، نه دادكاني كه همه را متهم مي كند، نه دادكاني كه پيشينه خود را فراموش مي كند و به ديگران اتهام وارد مي كند هنوز هم فرصت است و دير نشده از همين امروز مي توان از نو شروع كرد به شرطي كه دور و برش را قيچي كند و فقط از كساني استفاده نكند كه دنبال حق و حقوق سر ماه و مسافرت خارجي و قهقهه سردادن هستند! پول گرفتن اصلا بد نيست اما حقوق بگيري كه ايده داشته باشد و مشكلات فدراسيون را كم كند، با كار و تلاش فدراسيون را قانون مند كند نه فدراسيوني كه اشاعه بي قانوني مي كند در همين مساله نفت آبادان و راه آهن يا تيمي خلاف كرده يا نكرده ديگر تجديد بازي را از كجا درآورده ايد سربچه مي توان كلاه
گذاشت اما... .
گفت وگو:رضا عباسي
گروه ورزش ايلنا آمادگي دريافت و انعكاس اظهارات افراد مورد اشاره را دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مايلي كهن: اگر مافياي رانت‌‏ها را فاش كنم، شهر به هم مي ريزد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016