شنبه 5 شهریور 1384

ترقي: دیدگاه های زواره ای به عنوان "دایره المعارف جریان شناسی دشمنان نظام" حجت بود، مهر

حمیدرضا ترقی تاکید کرد: دیدگاه های زواره ای در خصوص دشمنان جمهوری اسلامی به عنوان "دایره المعارف جریان شناسی دشمنان نظام"، برای نیروهای انقلاب حجت بود.

ترقی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی "مهر"، درگذشت سیدرضا زواره ای قائم مقام سابق شورای نگهبان و از فعالان سیاسی را تسلیت گفت و افزود : زواره ای از همرزمان و همفکران شهید آیت و از جمله کسانی بود که در کنار شهید مظلوم بهشتی در حزب جمهوری اسلامی فعالیت داشت.

وی که با آن فقید از دوران حضور در حزب جمهوری اسلامی آشنا شده بود، تصریح کرد : زواره ای از اطلاعات وسیع و خوبی درباره سوابق و کارنامه نهضت مقاومت ملی و جریانات سیاسی قبل از انقلاب برخوردار بود و مانند آقای آیت که دایره المعارف سیاسی بود، افراد مرتبط با بیگانگان و در راس آنان سازمان جاسوسی آمریکا (c.i.a) را به خوبی می شناخت.

سردبیر نشریه "شما" ادامه داد : هنگامی که انقلاب اسلامی پیروز شد و مرحوم زواره ای مسوولیت وزارت کشور را پذیرفت، با قاطعیت در مهار برخی از شورش ها در مناطق مرزی و تحرکات گروهک ها علیه نظام انقلاب اسلامی برخورد کرد و توانمندی خود را در وزارت کشور نمایاند.

ترقی با اشاره به ویژگی های فردی و شخصیتی "زواره ای" اظهار داشت : زواره ای از جمله افرادی بود که سفارش پذیر نبود و در رسیدگی و برخورد با تخلفات و مبارزه با فساد به ویژه مفاسد مالی و اخلاقی و سیاسی حساسیت بالایی از خود نشان می داد و برای هیچ کس استثنا قائل نمی شد.

وی اضافه کرد: مرحوم زواره ای با استفاده از اطلاعات خود در تجزیه و تحلیل های سیاسی، باندهای قدرت را در درون دولت و دستگاه های دولتی شناسایی و با آنها برخورد می کرد و حتی در زمان ریاست بر سازمان ثبت اسناد و املاک به باندهای مافیایی اجازه نداد که بیت المال را حیف و میل و مصادره به مطلوب کنند.

این عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی با بیان این که "زواره ای منتقد صریح بسیاری از افراد بود و طرح بدون اغماض و رو در بایستی انتقادات باعث اجماع جریانات سیاسی علیه او شد تا اجازه ندهند توانمندی های خود را در حوزه دولت نشان دهد" ، گفت : هراس مدیریت کلان کشور از روحیه قاطعانه و کارکرد جسورانه زواره ای ، مانع از استفاده بهینه از تجربیات و توانایی های او در سیستم اجرایی و دستمایه ابراز گلایه های مستمر آن مرحوم بود.

ترقی در ادامه زواره ای را فردی مومن، متقی و مقید به انجام فرایض دینی که حقیقت را با شهامت می گفت، معرفی کرد و افزود: مرحوم زواره ای احکام صادره از سوی امام راحل (ره) درباره پیگیری امور جاری کشور خطاب به خود را دلیل صلاحیت دائم خود قلمداد می کرد و این مساله سبب کسب خودباوری توسط او شده بود.

خبرنگار "مهر" از رییس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی در خصوص آثار فقدان زواره ای سوال کرد.

ترقی پاسخ داد: انقلاب اسلامی رویش های فراوانی دارد که خلاء نیروهای انسانی در فرآیند آن تا آنجا که فرد مورد نظر از قدرت اثر گذاری بالایی در مجموعه نظام برخوردار نباشد، مشهود نیست ، اما تنها پیامد ناخوشایند درگذشت آقای زواره ای عدم انتقال اطلاعات ارزشمند ایشان در زمینه دشمن شناسی به نسل امروز و بهره نبردن از این اطلاعات است.

گفتنی است، مرحوم سید رضا زواره ای که روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت، از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود و پیش از آن که به عنوان قائم مقام شورای نگهبان قانون اساسی انتخاب شود، در شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی عضویت داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016