شنبه 12 شهریور 1384

انتقادهای آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران در گزارش البرادعی، آفتاب

در پی انتشار گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیتهای هسته ای ایران، رسانه های جهان از دیدگاه های مختلفی به بررسی این گزارش پرداختند. آسوشیتدپرس به نقل از یک بازرس سابق آژانس ادعا کرد ایران حدود هفت تن گاز لازم برای غنی سازی اورانیوم را از زمان آغاز مجدد فعالیت تاسیسات اصفهان به این مرکز تزریق کرده است.

آسوشیتدپرس، لحن گزارش البرادعی را تند دانست و ادعا کرد بر اساس این گزارش، پرسشها در مورد برنامه هسته ای ایران هنوز بی پاسخ مانده و به همین جهت، آژانس نمی تواند نتیجه گیری کند که هیچ فعالیت هسته ای مخفیانه ای در ایران وجود ندارد.

آسوشیتدپرس به نقل از یک سند محرمانه اضافه کرد:« شفافیت مواضع ایران، ضروری است.»

در این سند همچنین به برخی موارد از کوتاهی ایران اشاره شده و در خواست دستیابی به افراد و اسناد لازم در مورد کارگاهها و سایتهای احتمالی تحقیقات در ایران مطرح شده است.

از میان سوالهای بی پاسخ مانده در این جریان، می توان به خلا در اسناد مربوط به برنامه سانتریفوژ های ایران که در غنی سازی اورانیوم به کار رفته اشاره کرد.

این گزارش در عین حال، حاوی مطالبی در خصوص خارجی بودن منشا آلودگی اورانیوم تسلیحاتی بر روی تجهیزات ایران است که از طریق پاکستان منتقل شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، البرادعی در گزارش خود آورده است: « ایران حدود چهارهزار کیلوگرم اورانیوم هگزا فلوراید تولید کرده که در سانتریفوژها برای غنی سازی اورانیوم به کار می رود.»

آسوشتیدپرس می افزاید: بر اساس این گزارش، ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده که اورانیوم را به تونلهایی در تاسیسات اصفهان منتقل خواهد کرد که برای مقابله با بمبهای سنگرکوب ساخته شده اند.

خبرگزاری کویت نیز با اشاره به گزارش البرادعی نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی نتوانسته وجود برنامه های هسته ای غیرقانونی در ایران را اثبات کند اما آژانس در مورد فعالیتهای هسته ای ایران اطمینان ندارد.

خبرگزاری کویت به نقل از این گزارش نوشت:ایران باید به روش شفافتری با آژانس همکاری کند و به بازرسان اجازه دهد به سایتهای هسته ای دسترسی یافته و اطلاعات بیشتری جمع آوری کنند. این خبرگزاری مدعی می شود که ابعاد بازرسیهای آژانس همچنان محدود باقی مانده است.
خبرگزاری شینهوا نیز می نویسد:آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران به علت عدم همکاری کامل انتقاد کرده است.این گزارش از ایران می خواهد که در مورد برنامه هسته ای خود به طور شفافتر عمل کند.

عدم توجه ایران به درخواست آژانس برای ادامه تعلیق فعالیتهای غنی سازی اصفهان از دیگر مواردی است که مورد انتقاد آژانس قرار گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش 15 صفحه ای محمد البرادعی در حالی منتشر می شود که سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران و نیز آمریکا بار دیگر تهدیداتی را در خصوص ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مطرح کرده اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقادهای آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران در گزارش البرادعی، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016