شنبه 19 شهریور 1384

عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم: اراده الهي در امر ولايت به كسي جز نبي و امام تعلق نمي‌‏گيرد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم گفت: محدوده اختيارات ولي فقيه تفاوت اساسي با اختيارات ائمه و پيامبران دارد، به اين معنا كه ائمه و پيامبران علاوه بر داشتن مسووليت اجرايي، مفسر وحي هستند اما اختيارات حاكمي كه از سوي مردم انتخاب مي‌‏شود، تابع اختيارات تفويض‌‏شده از سوي مردم است.

محمدعلي ايازي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با تاكيد بر اينكه نظام‌‏هاي ديني هم مبتني بر آراي مردم است، گفت: آنچه مي‌‏تواند بر آراي مردم ازجايگاه ديني بودن نظام تاثير بگذارد، اين است كه شرايط رهبري در اين تعريف‌‏شده باشد كه اين مساله نيز جنبه عقلايي دارد و به عنوان مثال شروط عالم و متخصص بودن رهبر، ملاك‌‏هايي عقلايي براي تعيين رهبري است.
وي با بيان اين مطلب كه قرار گرفتن اراده خدا بر شخصي غير از ائمه و پيامبران معنا ندارد، تصريح كرد: طبق آنچه در نصوص دين آمده است، ويژگي‌‏هايي براي رهبري مشخص شده است تا مردم هنگام انتخاب رهبري به آن ويژگي‌‏ها توجه كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم تاكيد كرد: سرمنشا تعيين‌‏كننده محدوده اختيارات ولي فقيه، آراي مردم است و اين اختيارات در 10 بند در قانون اساسي بيان شده است كه "ولي" در اداره جامعه نبايد از اين محدوده خارج شود، به عبارت ديگر اين اختيارات يازدهم ندارند.

Copyright: gooya.com 2016