سه شنبه 29 شهریور 1384

هرميداس باوند: ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در كوتاه مدت امكان‌‏پذير نيست، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك كارشناس روابط بين‌‏‌‏الملل، گفت: مباني حقوقي لازم براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد و به همين دليل اين كار در مدت زمان كوتاه امكان‌‏پذير نيست.

داود هرميداس باوند در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران"ايلنا", با اشاره به پيش‌‏نويس قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي به شوراي حكام، گفت: غرب هم‌‏اكنون براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت بر دو نكته متكي است: اول توافق‌‏هاي سياسي سعدآباد و پاريس كه به گفته آنها ايران اين تفاهمات را نقض كرده است و ديگري روش دولت جديد كه زمينه هرگونه ديالوگ مثبتي را از بين برد.
وي با اشاره به خواسته البرادعي مبني بر احياي مذاكرات ايران و اروپا، گفت: در نشست جاري شوراي حكام يك فرصت زماني به ايران ارائه مي‌‏شود كه بار ديگر به مذاكرات بازگردد.
اين استاد دانشگاه با تأكيد بر اينكه سياست نگرش به شرق در بلندمدت زياد موثر نيست، گفت: نبايد با ارائه پيشنهاد‌‏هاي غير معقول كه هيچ خاصيت اجرايي ندارد، وضع خود را از اين كه هست، بدتر كنيم، زيرا قدرت‌‏هاي مسلط كه تصميم‌‏گيران اصلي نظام بين‌‏الملل هستند واقعيت دارند و بايد با آگاهي نسبت به واقعيت‌‏ها مشكل از طريق يك راه‌‏حل مرضي‌‏الطرفين حل شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره نحوه اعمال تحريم‌‏هاي شوراي امنيت بر ضد ايران در صورت ارجاع پرونده به اين نهاد، گفت: شوراي امنيت ابتدا توصيه‌‏اي همراه با ضرب‌‏الاجل شبيه قطعنامه شوراي حكام به ايران مي‌‏دهد و اگر اين توصيه از سوي ايران اجابت نشد، آن‌‏گاه بسته به اوضاع و احوال سياسي آن زمان تحريم‌‏هايي بر ضد ايران اعمال مي‌‏شود.
باوند تصريح كرد: اعضاي سازمان ملل موظفند كه اين تحريم‌‏ها را رعايت كنند، اما ما نبايد كاري كنيم كه وضع به آنجا بكشد تا پس از آن به دنبال مقابله با تحريم باشيم.

Copyright: gooya.com 2016