یکشنبه 3 مهر 1384

رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه عكاظ: احتمال دارد پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع داده شود، ايسنا

*رابطه ايران با 4 جناح اصلي عراق محكم است
*برخورد سياستمداران جهان با پرونده هسته‌يي ايران بايدعاقلانه باشد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با روزنامه‌ي عربستاني عكاظ گفت كه از سياستمداران جهاني انتظار دارد كه عاقلانه و با مهارت در مورد پرونده هسته‌يي ايران عمل كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي درباره پرونده هسته‌يي ايران گفت:« اين پرونده مهم شده است و در حقيقت واجب نبود كه اين مساله اين همه مهم جلوه داده شود؛ چرا كه ايران مثل ساير كشورها به طور قانوني عمل مي‌كند، اما انگيزه‌هاي سياسي برخي كشورهاي بزرگ و چه بسا اسراييل و آمريكا بيشتر از سايرين اين مساله را به اين وضعيت رسانده است و الان اين مساله خيلي مهم شده و ممكن است تبعات نامطلوبي را در ايران، منطقه و جهان به دنبال داشته باشد؛ اما اگر عاقلانه و ماهرانه اداره شود مي‌تواند به عنوان الگويي براي تمام كشورهايي كه خواهان فعاليت در اين زمينه هستند تبديل شود.»

وي در پاسخ به اين پرسش كه «آيا پيش بيني مي‌كنيد كه پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت ارجاع داده شود» گفت:«

احتمال دارد كه اين مساله در طول مراحل مختلف به اين مرحله برسد، اما ما از سياستمداران جهاني كه از آثار و نتايج اين امر مطلع هستند انتظار داريم كه عاقلانه و با مهارت در اين مورد عمل كنند. ما در اين راستا و در خصوص اين پرونده شاهد برخي اهداف سياسي هستيم.»

رفسنجاني توضيح داد:« ايران در چارچوب حق قانوني بين‌المللي تضمين شده فعاليت مي‌كند و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم فرصت نظارت و اطمينان از روندي كه ايران در رابطه با اين كار و فعاليتهاي هسته‌يي‌اش اتخاذ كرده را دارد. ايران هم به اقدام غافلگيرانه‌اي دست زده و آن مربوط به پروتكل الحاقي است ايران قبل از تصويب آن در پارلمان به اجراي آن اقدام كرده كه هدف ازاين كار اعتمادسازي بوده است. مذاكراتي هم به منظور اعتمادسازي با سه كشور اروپايي آلمان فرانسه و انگليس انجام شد. همه مسايل هم حول چگونگي اعتماد به ايران مي‌گشت به گونه‌اي كه اين كشور از طريق فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش به سوي اهداف غيرصلح آميز (نظامي) حركت نكند به اعتقاد من راه درست همين راهي است كه در آن حركت مي‌كنيم. جاي تعجب نيست كه آقاي احمدي نژاد نيز چيزي به قاعده‌اي كه در ايران با آن حركت مي‌كنيم اضافه نكند. به هر حال صحبت بر سر برنامه‌ها و ابزارهايي است كه اين اعتماد را ايجاد مي‌كند و اين كه چگونه مي‌توان اين ابزارها را يافت در رابطه با اين مساله زمينه همچنان گسترده است و امكان دارد كه برنامه‌ها و راه‌هاي متعددي براي آن مشخص شود.»

هاشمي رفسنجاني در ادامه تلاش خبرنگار روزنامه براي صحبت درباره موضوع انتخابات اخير را ناكام گذاشت و تاكيد كرد كه ترجيح مي‌دهد در اين باره صحبت نكند.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين پرسش كه«شما در دوره امام خميني(ره) و بعد از وفات ايشان توانستيد جايگاهتان را به عنوان يكي از مردان شماره يك حفظ كنيد. نظر شما درباره اين دو مرحله چيست؟» گفت:« ما در ايران به اين گونه ادبياتها و اين كه فلاني اول است يا دوم اهميتي نمي‌دهيم، بلكه با توجه به نقشي كه يك فرد در ايران بازي مي‌كند مي‌شود برداشتهايي را در محافل سياسي داشت. ما همواره و در همه مراحل خودمان را جزو خادمان اين انقلاب، اسلام و ايران مي‌دانيم و براساس توان و فرصتي كه پيش‌رو داريم به خدمت مي‌پردازيم و بسيار هم خرسنديم و مي‌خواهيم كه طول عمر داشته باشيم تا بتوانيم كارها و مسووليت‌ها را به جوانان پرنشاط و پرانرژي واگذار كنيم تا اين نيروهاي شايسته بتوانند به اداره كشور و جامعه بپردازند تا بتوانند جامعه‌اي شكوفا بسازند و ما به آينده آنها اطمينان داريم.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه درباره چگونگي شكل گيري مجمع به خبرنگار اين روزنامه عربي گفت:«

مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان يكي از خواسته‌هاي امام خميني تشكيل شد تا بتواند مسوليت حكميت بين شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي و تعيين راه حلي براي برخي مشكلاتي كه در چارچوب قانون اساسي ايجاد مي‌شود را برعهده بگيرد.همچنين مهمترين كاري كه به مجمع واگذار شد تعيين سياستهاي كلي و استراتژيكي براي نظام در همه زمينه‌ها بود اين گونه مسايل در قانون اساسي نبود همچنين چون كار در اين زمينه تعيين سياستهاي كلي براي نظام بود وقت زيادي مي‌گرفت. طبعا اين گونه سياستها و تعيين آن برعهده رهبري بود بنابراين واجب بود كه بعد از مشورت با تشخيص مصلحت نظام اين سياستها مطرح و مشخص شود مسووليت چهارمي هم به من واگذار شد و آن نظارت بر اجراي عملي اين سياست‌هاي كلي بود. اين گونه كارها در حوزه فعاليت رهبري بود اما رهبري اين مسووليت را به كميته تشخيص مصلحت نظام واگذار كرد همچنين وظايف كوچك ديگري هم به ما واگذار شد.»

هاشمي رفسنجاني در ادامه درپاسخ به پرسشي درباره مسايل عراق گفت:« مردم عراق به خوبي از كمكهاي ايران به عراق آگاه هستند. در زمان صدام ايران مهمترين پناهگاه مخالفان نظام عراق بود و با توجه به زيان‌هاي زيادي كه ما از جنگ عراق متحمل شديم حتي بعد از اشغالگري‌هاي آمريكا در اين كشور نيز كمكهاي خود را به مردم عراق دريغ نكرديم و اين چيزي است كه خود آمريكايي‌ها نيز به آن معترف هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رابطه ما با چهار جناح اصلي عراق نيز روابطي محكم است در خصوص شيعيان عراق كه روابط ما كاملا آشكار است با كردهاي عراقي نيز روابط قدرتمندي داريم و حتي در زمان صدام نيز كمكهاي زيادي به آنها ارايه داديم با احزاب سني عراق همچون حزب اسلامي اين كشور نيز روابطي دوستانه داريم روابط ما با تركمن‌ها و آشوري‌ها نيز روابطي خوب محسوب مي‌شود. در شرايط كنوني نيز ما درصدد هستيم تا نيازهاي مردم اين كشور را رفع كنيم و براي برقراري دموكراسي در اين كشور و فراهم كردن امكانات لازم براي مشاركت مردم در روند سياسي نيز تمامي سعي و تلاش خود را انجام داديم. منفعت ما در اين است كه عراق آرام و با ثبات باشد و با توجه به شرايط سخت و دشواري كه مردم آن در زمان ديكتاتوري نظام صدام متحمل شدند هم اكنون در صلح و آرامش به سر ببرند.»

رفسنجاني درباره نوع روابط با آمريكا نيز گفت:« چنانچه دو كشور بخواهند عاقلانه تصميم گيري كنند اين مشكلات به راحتي به آسان‌ترين شكل ممكن حل خواهد شد،در هر صورت آمريكا بايد اين موضوع را درك كند كه قبل و بعد از انقلاب به ايران ظلم و ستم كرد و طبيعتا همكاري اسراييل و آمريكا و موضع گيري آنها در خصوص كشورهاي منطقه همچون فلسطين، عراق و افغانستان كه مشكلات زيادي را به همراه داشته در روابط ايران با آمريكا نيز تاثيرگذار است.»

Copyright: gooya.com 2016