سه شنبه 12 مهر 1384

آصفي: ايران آماده ادامه مذاكره با اروپاست، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۱۲‬
داخلي. سياسي. سخنگو. آصفي
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت كه ايران هيچگونه پيش شرط و اعمال فشاري را براي ادامه مذاكرات با اروپا نمي‌پذيرد، اما آماده است به مذاكراتش با كشورهاي اروپايي در مورد فعاليتهاي صلح‌آميز هسته‌اي خود ادامه دهد.

"حميدرضا آصفي" اين سخنان را روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي و در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه "آيا اروپا براي ادامه مذاكرات با ايران، شرط تعليق كليه فعاليتهاي هسته‌اي ايران را مطرح كرده است؟"، عنوان كرد.

وي افزود: مواضع ما كاملا روشن و بر پايه ادامه مذاكرات استوار است اما اروپاييها بهتر است بجاي اينكه از سويي بحث از مذاكره به ميان آورند و از طرف ديگر علايم متفاوت ارسال كنند، در عمل نشان دهند كه علاقه‌مند به ادامه مذاكرات هستند.

آصفي اظهار داشت: اين خود اروپاييها بودند كه در مذاكرات وقفه ايجاد كردند،اما اگر آنها براي مذاكره آماده باشند از سوي ايران هم منعي وجود ندارد.

وي در مورد در خواست روسيه از ايران در خصوص پايبندي به پروتكل الحاقي و نقش مسكو در پرونده هسته‌اي ايران، گفت: اگر روسيه طرح يا پيشنهادي داشته باشد كه مسير سازنده‌اي ايجاد شود، ما بررسي مي‌كنيم.

آصفي در پاسخ به پرسشي مبني بر ارسال نامه‌هايي از سوي سياستمداران خارجي از جمله "جك استراو" وزير امور خارجه انگليس به مقامهاي ايراني در مورد برنامه هسته‌اي ايران، تصريح كرد كه از وجود چنين نامه‌هايي بي‌اطلاع است.

وي افزود: بعيد مي‌دانم چنين نامه‌هايي دريافت شده باشد، اما فعاليت هسته‌اي ما مشروع و قانوني است و در چارچوب قوانين و مقررات بين‌المللي مانند ان.پي.تي صورت مي‌پذيرد.

آصفي در مورد ابراز تمايل و درخواست برخي كشورهاي اروپايي براي پيوستن به مذاكرات هسته‌اي اروپا و ايران گفت: در گفت و گوهايي كه طي روزهاي گذشته داشتيم، بعضي كشورها علاقه‌مند بودند كه در مذاكرات شركت كنند و درخواست داشتند فضايي ايجاد شود تا از وضعيت كنوني خارج شويم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با اظهارات دستيار وزير امور خارجه آمريكا كه برنامه هسته‌اي ايران را "سياست فريب" خوانده بود، اظهار داشت: اظهارات اين مقام آمريكايي، نمونه ديگري از سياست نيرنگ و فريب دولت آمريكا است.

وي اظهار داشت: يادمان نرفته كه آمريكا به بهانه وجود سلاحهاي اتمي در عراق به اين كشور حمله كرد اما چنين سلاحهايي هرگز پيدا نشد و معلوم شد، دروغ مي‌گويند !
سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: اين اظهارنظر اخير نمونه ديگري از فريب و نيرنگ دولت آمريكا است كه بعد از دروغ بزرگ در مورد عراق و موضوعات ديگر، همچنان در صدد القاي سياستهاي خود به ديگران است.

وي در مورد آينده همكاري اقتصادي ايران با كشورهايي كه در قطعنامه اخير آژانس مواضع دوستانه‌اي نداشته‌اند، اظهار داشت: همكاري اقتصادي ما با ساير كشورها تابعي از تصميمات سياسي است،اما نمي‌توان شتابزده عمل كرد.

آصفي افزود: دولت از تمام امكانات و ابزارهاي خود استفاده مي‌كند تا حداكثر منافع كشور تامين شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه پيرامون سفر دوره‌اي "منوچهر متكي" وزير امور خارجه به كشورهاي خليج فارس كه از روز دوشنبه شروع شده است، توضيح داد: اين سفر در چارچوب نگاه ما به همكاري و روابط مستحكم با اين كشورها صورت مي‌پذيرد و دولت جديد ايران معتقد به كار جدي و روابط برادرانه به كشورهاي مسلمان بويژه كشورهاي همسايه است.

وي، بررسي وضعيت روابط دوجانبه،مساله عراق، بحران فلسطين و فعاليتهاي هسته‌اي صلح‌آميز هسته‌اي ايران را از جمله مهمترين موضوعات در دستور كار مذاكرات وزير خارجه ايران با مقامهاي عالي رتبه كشورهاي خليج فارس عنوان كرد و افزود: اميدواريم كشورهاي منطقه توجه داشته باشند كه جز با همدلي و همگرايي نمي‌توان مسايل و مشكلات را حل و فصل كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه به سوء‌استفاده رژيم صهيونيستي از وضعيت فعلي منطقه اشاره كرد و گفت: در سفر وزير امور خارجه به كشورهاي خليج فارس، توجه خواهيم داد كه از سوء‌استفاده رژيم صهيونيستي از وضعيت كنوني جلوگيري كنند و در جهت عادي‌سازي روابط با آن برنيايند.

آصفي در پاسخ به پرسشي درباره نقش دولت كانادا در ناآراميهاي اخير در كردستان گفت: ما خواستار دريافت مستندات شده‌ايم و زماني كه اين مستندات در اختيار ما قرار بگيرد، برخورد لازم با كانادا صورت خواهد گرفت چرا كه وزارت امور خارجه از كنار اين قبيل دخالتها به سادگي نمي‌گذرد.

يكي از خبرنگاران اين پرسش را مطرح كرد كه "بعضي از نمايندگان مجلس ايران گفته‌اند اورانيومي كه در ايران استخراج و توليد مي‌شود،كيفيت بسيار نازلي دارد تا حدي كه سبب خرابي دستگاههاي سانتريفيوژ مي‌شود، بنابراين چه توجيهي براي ادامه اين فعاليتها وجود دارد ؟"
آصفي پاسخ داد: قرار نيست در مورد اظهارنظر هر فردي، من بيانيه صادر كنم،ولي براي بررسي چنين موضوعاتي كه كاملا فني و تخصصي است، سازمان انرژي اتمي بهترين مرجع است.

وي افزود: دستيابي به انرژي اتمي، پيشرفتها و دستاوردهاي ما بزرگترين توجيه است براي اينكه فناوري هسته‌اي را داشته باشيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: طبيعي است كه هر نوع فناوري به مرور زمان كامل مي‌شود، برنامه هسته‌اي ما نيز توجيه ملي دارد ، مردم آن را از ما مي‌خواهند و دانشمندانمان دست در دست يكديگر گذاشته‌اند بنابراين جمهوري اسلامي هيچوقت از حق خود صرف نظر نمي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آصفي در پاسخ به پرسشي درباره تحركات كشورهاي عربي پيرامون بررسي اوضاع عراق و ارزيابي خود از وضعيت كنوني اين كشور گفت: كشورهاي خارجي اعم از عرب، غيرعرب، مسلمان و غير آن، به واقعيات عراق توجه و بر اساس واقعيات اين كشور حركت كنند.

وي ادامه داد: روشن است كه نمي‌توان چيزي را به مردم عراق تحميل كرد همچنان كه رژيم ديكتاتوري صدام نتوانست آمريكا نيز ناكام خواهد ماند، بنابراين بايد در جهت خواست مردم عراق حركت كرد كه در نهايت به سود منطقه است و منافع آن به همه مي‌رسد.

آصفي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه به چه علت تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران را متهم كرده‌اند كه "بسيار احساسي" عمل مي‌كند، اظهار داشت:
همه ما بايد كمك كنيم كارها خوب پيش برود و البته همه توجه دارند كه وظيفه ما حمايت از تيم است تا در رسيدن به اهداف خود موفق شود چرا كه اين يك بحث ملي است.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره همه‌پرسي قانون اساسي عراق كه طي روزهاي آينده برگزار مي‌شود، اظهار داشت: اميدواريم مردم عراق با اكثريت بالا در اين انتخابات شركت كنند و طبيعي است هر رايي كه مردم عراق بدهند، مورد احترام ايران است.

آصفي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر آينده روابط تهران و آنكارا در صورت عضويت تركيه در اتحاديه اروپا گفت: ما فكر نمي‌كنيم اين عضويت در روابط دو كشور تاثير منفي داشته باشد.

وي افزود: دو كشور روابط سنتي و قديمي دارند كه همچنان محكم ادامه پيدا خواهد كرد. هر تصميمي كه مردم تركيه در مورد الحاق به اروپا بگيرند و منافع آنان را تامين كند، مورد رضايت جمهوري اسلامي ايران است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: ايران آماده ادامه مذاكره با اروپاست، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016