شنبه 23 مهر 1384

جان بولتون، نماينده‌ آمريكا در سازمان ملل: ايران ۱۸ سال كوشيده است سلاح هسته ای توليد كند، آفتاب

آفتاب- خبرگزاری فرانسه، جان بولتون، نماينده‌ آمريكا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبكه خبری بی بی سی مدعی شد: ايران برای تهديد ديگر كشورهای خاورميانه خواستار سلاح های هسته ای است.
-----------------------------


وی همچنين ادعا كرد كه ايران تعهداتش را بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ ای نقض كرده است.

اين در حالی است كه ايران اتهامات آمريكا عليه برنامه‌ هسته‌ ای خود را تكذيب كرده و اعلام كرده است هدفش از پيگيری برنامه‌ هسته ای، توليد انرژی هسته ای و استفاده صلح‌آميز از آن است.

بولتون گفت: فكر می‌كنم بيش از 18 سال است كه ایرانی ها برنامه‌ سلاح‌های هسته‌ ای را دنبال می‌كنند ولی آنها درگير پنهان‌كاری و فريب‌كاری و تهديد بوده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله حقيقی اين است كه آيا جامعه‌ بين‌المللی قصد دارد ايران را در شرایطی بپذيرد كه معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را نقض کرده است و درباره برنامه‌اش دروغ می‌گويد و قصد دارد به سلاح هسته ای قابل پرتاب به وسيله‌ موشك‌های بالستيكی مجهز شود كه بتواند از آن برای ارعاب كشورهای منطقه‌ای كه در آن قرار دارد و هچنین در اختيار قرار دادن آن به تروريست‌ها استفاده كند؟

بولتون همچنين گفت كه موقعيت مشكلی كه نيروهای آمريكايی در عراق با آن مواجه هستند نبايد مانع از تلاش آمريكا برای جلوگيری از كشورهايی مانند ايران شود كه به ادعای وی به دنبال سلاح‌ها ی هسته ای هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بولتون پيش از اين معاون خلع سلاحی وزير امور خارجه‌ آمريكا در دولت اول بوش بود كه طی آن دوران اتهامات بی‌اساس بسياری را عليه ايران مطرح کرد.

با وجود آنکه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به صراحت اعلام داشته است كه هيچ سند و مدركی دال بر آن وجود ندارد كه فعاليت‌ها و مواد اعلام شده‌ هسته‌ ای ايران انحرافی از مقاصد صلح‌آميز هسته ای داشته باشد ادعاهای بولتن عليه ايران همواره بدون ارايه سند و مدرك مطرح شده است.

Copyright: gooya.com 2016