سه شنبه 26 مهر 1384

احمدي نژاد: ايران مي‌تواند پيام هاي نجات بخشي براي همه بشريت داشته‌باشد ، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي - ‪۸۴/۰۷/۲۶‬
داخلي. سياسي. احمدي نژاد.

"محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران روز سه شنبه گفت: كشور با ذخيره عظيم فرهنگي كه دارد، مي‌تواند پيامهاي نجات بخشي براي همه بشريت داشته باشد.

وي در مراسم افطار جمعي از اصحاب فرهنگ، هنر و مطبوعات با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: باور دارم كه در دوره ‪ ۲۷‬ساله نظام جمهوري اسلامي ايران در عرصه فرهنگ و هنر نقاط اوج و افتخار آميزي را داشته‌ايم .

رييس جمهوري گفت: صحنه‌هاي در انقلاب اسلامي رخ داد كه در طول تاريخ بي نظير است. هنرمنداني تربيت شدند و آثاري آفريده شد كه موجب افتخار ماست و در اينده نيز موجب مباهات است.

"احمدي نژاد" گفت: هنرمند و هر انسان مصلح بايد همواره به وضع موجود معترض باشد تا روح انسان به كمال برسد. چنانچه وضع موجود را بپذيريم، در جا خواهيم زد و به كمال انساني نخواهيم رسيد.

وي اهالي فرهنگ و هنر را "چشم بيدار" جامعه ناميد و گفت: شما بايد ترجمان و معرف هويت ما باشيد. شما بايد آرمانهاي بلند ملت را در جامعه طرح كنيد و هنر بايد فريادگر هميشگي عدالت در جامعه باشد.

رييس جمهوري گفت: هنر بايد فرياد لطيف، اما عميق و تاثيرگذار ملت عليه بي‌عدالتي باشد و پرچمدار مهرورزي شود.

"احمدي نژاد" گفت: بزرگترين ميراث فرهنگي ما فرهنگ و ويژگي‌هاي انساني و ايماني ملت است و بايد ويژگي‌هايي كه چنين خلاقيتي را به وجود مي‌آورد، حفظ كنيم.

وي انقلاب اسلامي را "انقلابي فرهنگي" دانست و گفت: نگاه دولت به همه عرصه‌ها حتي عرصه اقتصادي فرهنگي است، زيرا هدف انقلاب و دولت، تعالي انسان‌هاست هر چند ممكن است در دوره‌هايي از فرهنگ فاصله گرفته باشيم، اما بايد تلاش كنيم كه به اين نگاه رجعت كنيم.

رييس جمهوري مسير انتقال فرهنگي را "مسير عاطفي" دانست و گفت: خارج از رابطه عاطفي هيچ فرهنگ اصلي و متعالي منتقل نمي‌شود. كار هنرمند اين است كه فضاي جامعه را عاطفي كند تا انتقال فرهنگ در جامعه به درستي انجام شود.

"احمدي نژاد" گفت: با همراهي شما هنرمندان و با داشتن ذخيره عظيم فرهنگي در كشور خواهيم توانست، فرهنگ خودمان را حفظ كنيم و پيامهاي نجات بخش براي همه بشريت داشته باشيم.

وي نخستين اصل در اين مسير را "خودباوري" دانست و گفت: بايد خودمان را باور كنيم كه مي‌توان با بيان زيبا و عاطفي مسائل را در جامعه طرح كرد.

رييس جمهوري از همه اصحاب فرهنگ و هنر خواست "ناظر به دولت" باشند و گفت: هر چند مدت كوتاهي از عمر دولت جديد سپري شده است، اما دولت آماده است زبان تند را در اين نظارت پذيرا شود.

"احمدي نژاد" از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواست مطالب طرح شده در اين نشست را در دستور جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار دهند و خطاب به اصحاب هنر، فرهنگ و مطبوعات قول داد كه "شخصا آنها را تا حصول نتيجه پيگيري كند".

"غلامعلي حداد عادل" رييس مجلس شوراي اسلامي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در اين مراسم، گفت: هيچ هنرمندي نيست كه با شعارهاي دولت جديد كه عدالت، خدمت، پيشرفت و مهرورزي است، مخالف باشد.

وي با بيان اينكه "هر فردي كه به وجدان خود رجوع كند، خواهان عدالت، خدمت، پيشرفت و مهرورزي است"، گفت: هيچ عاملي به اندازه هنر نمي‌تواند زيبايي‌هاي عدالت و زشتي ظلم، ارزش خدمت و ضرورت پيشرفت و مهرورزي را بيان كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي خطاب به اصحاب فرهنگ و هنر گفت: براي اينكه سياستمداران بتوانند مقصود خود را بيان كنند، بهتر است دست به دامان شما باشند.

"حداد عادل" مثالي زد و گفت: اگر در منزل خودم يك اثر هنري همچون "شبهاي برره" در تلويزيون پخش شود و يكي ديگر از شبكه‌هاي تلويزيوني سخنان خودم را پخش كند، من نمي‌توانم خانواده‌ام را راضي كنم كه سخنان من را بشنوند و اين نشان مي‌دهد كه هنر تا چه اندازه مي‌تواند تاثيرگذار باشد.

وي گفت: اين اعتراف صادقانه‌اي است كه نشان‌دهنده جايگاه شما در جامعه است. انقلاب اسلامي نيز انتظار زيادي از شما ندارد. فقط از شما مي‌خواهد كه هنر خودتان را در خدمت اخلاق بكار گيريد.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس شوراي اسلامي آمادگي دارد كه در هر مرحله‌اي مشكلي ناشي از فقدان قانون باشد، در خدمت فرهنگ باشد و آن را با كمك دولت و شما هنرمندان رفع كند.

"حداد عادل" گفت: در سفرهاي خارجي مشاهده مي‌شود كه در همه دستگاهها و ساختمانهاي آنها، اثار هنري به وفور وجود دارد، آيا در كشور ما هم اين گونه است؟ آيا در مجلس شوراي اسلامي اينگونه است؟ آيا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آثار هنري هنرمندان وجود دارد؟
در اين مراسم جمعي از هنرمندان و اصحاب مطبوعات مسائل و مشكلات حوزه خود را با رييس جمهوري و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ميان گذاشتند.

"داريوش كاردان" هنرمند و مجري اين مراسم، هر چند از اهل فرهنگ و هنر خواست بيشتر از پنج دقيقه سخن نگويند و حتي گفت كه "در صورت سخن گفتن بيش از پنج دقيقه بشدت با آنها از طريق مراجع ذي‌صلاح و بي‌صلاح برخورد مي‌شود"، اما هيچيك از هشت هنرمند اين مراسم اين توصيه "كاردان" را رعايت نكردند.

"محمود دعايي"، "علي نصيريان"، "محمود عزيزي"، "حبيب صادقي"، "مهدي فضائلي"، "محمد نوري زاد"، "حسن بلخاري" و "عليرضا سجادي پور" به طرح ديدگاههاي خود در زمينه فرهنگ، هنر و مطبوعات پرداختند.

"دعايي" در اين مراسم گفت كه "در دوران تصدي كوتاه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بارقه‌هاي اميدي درخشيدن گرفت و سخنان او نشان مي‌دهد كه فضاي جامعه به سمت مهرورزي و صفا هدايت مي‌شود.

"نصيريان" نيز گفت: هنر از حمايت منابع قدرت، ثروت و دين بي‌نياز نيست و در دنياي امروز هنر نيازمند حمايت‌هاي مادي و معنوي است.

اما "محمود عزيري" بازيگر سينما و تئاتر نگاهي تاريخي به مقوله هنر انداخت و گفت: دو هزار و ‪ ۷۰۰‬سال پيش حكام در مقوله تئاتر سرمايه‌گذاري كردند تا با اين پديده زيبا، مسائل جامعه را حل كنند.

او به اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي توصيه كرد كه "مكانيزيمي انديشيده شود تا در آموزش و پرورش ساعاتي در اختيار هنر قرار گيرد تا بتوان مسائل را ريشه‌اي حل كرد".

"حبيب صادقي" نيز به نمايندگي از گرافيست‌ها و نقاشان خواستار تشكيل دپارتمان تجسمي هنرهاي اسلامي شد و گفت: در كشورهايي همچون آمريكا و ژاپن اين دپارتمانها نقش اصلي در توسعه هنر ايفا مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"مهدي فضائلي" مدير عامل خبرگزاري فارس نيز از دل نگراني‌هايي سخن گفت و از جمله اين نگراني‌ها را "تحت الشعاع قرار گرفتن شعار شايسته سالاري در ملاحظات خاص" ذكر كرد و گفت: بكارگيري مديران توانمند و تحول گرا ضرورت دارد.

"محمد نوري زاد" نيز از منظري ادبي به موضوع فرهنگ نگريست و گفت: تا مادامي كه ‪ ۸۰‬درصد ثروت در دست ‪ ۲۰‬درصد جامعه است، سخن گفتن از فرهنگ بيهوده است.

وي گفت: فرهنگ نيازمند يك فرمانده واحد فرهنگي است كه به صنعت بگويد به كدام سمت برود، به ثروت بگويد دامن بگستراند و به فقر بگويد دامن برچيند.

"تا مادامي كه فرهنگ در سرزمين ما به گونه‌اي است كه وزارت ارشاد به سمتي مي‌رود، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به جهتي ديگر و مردم نيز سويي ديگر را مي‌نگرند، اوضاع فرهنگي سامان نمي‌يابد و قدم از قدم برداشته نمي‌شود".

Copyright: gooya.com 2016