شنبه 30 مهر 1384

گزارش مهرماه فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی در مورد نقض حقوق بشر در ايران

نهادهای مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم :

بین المللی :
1 ـ سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نگرانی عمیق خود را در رابطه با خطر آزار و شکنجه سه زندانی عرب بنامهای حمید قاطع پور آموزگار ، علی رفیعی آموزگار و محمد حزباوی سردبیر روزنامه محلی « همسایه ها » در اهواز اعلام نمود و از مقامات ایران خواست تا فورا آزاد شوند. در صورت ادامه بازداشت محل بازداشت آنها مشخص شود و این زندانیان امکان دسترسی به وکیلی مستقل ، اجازه ملاقات با خانواده ، حق معالجه پزشکی و در صورت نیاز از داشتن حق مترجم برخوردار شوند.(سازمان عفوبین الملل1/7/84 )

2 ـ اتحادیه اروپا با انتقاد شدید از سیاستهای حقوق بشر جمهوری اسلامی اعلام کرد ، در ایران شمار مجازات اعدام بیشتر شده و آزادی بیان و آزادی مذهب هم محدوتر شده است . صدور حکم اعدام برای نوجوانان زیر 18 سال ، اعدام وابستگان به اقلیت های قومی ، پیگرد مدافعان حقوق بشر ، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسها از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران اعلام گردید. ( رادیو فردا 20/7/84 )

3 ـ کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری در گزارش سالیانه خود از ایران به عنوان یکی از خطرناکترین کشورهای جهان برای اتحادیه های کارگری نام برده است. بنابراین گزارش تشکلهای صنفی در ایران اغلب به نحوی به حکومت وابسته اند و سندیکا هها و اتحادیه ها کارگری حتی اگر در قوانین به رسمیت شناخته شده باشند عملا امکان فعالیت مستقل ندارند. گزارش کنفدراسیون حاکی از قتل چهار نفر به دست پلیس و بازداشت دهها نفر و همچنین مواردی از هجوم خانگی و شکنجه در ارتباط با تظاهرات کارگری با انگیزه صنفی است . این کنفدراسیون در بروکسل ، پایتخت بلژیک استقرار دارد و از سال 1949 میلادی سابقه فعالیت دارد ، از 234 اتحادیه کارگری از 154 کشور جهان تشکیل شده که در مجموع 145 میلیون عضو دارد. ( بی بی سی 26/7/84 )

4 ـ گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد ، حکومت ایران به تلاشهای خود برای تشدید کنترل بر روی شبکه اینترنت ادامه می دهد . در ماههای اخیر سایتهای « زنان ایران » ، « کانون زنان ایران » ، « تربیون فمنیستی » و « زنان ایران ، جهان » که به مسائل و حقوق زنان می پرداختند توسط دستگاه سانسور مسدود شدند. ( گزارشگران بدون مرز 27/7/84 )

5 ـ گزارشگران بدون مرز چهارمین گزارش در رابطه با آزادی مطبوعات در 167 کشور جهان را منتشر کرد. براساس این گزارش ایران در رده 164 قرار دارد و کشورهای ترکمنستان ، اریتره و کره شمالی در رده آخر جدول قرار دارند. براساس این گزارش ایران هنوز در عرصه آزادی مطبوعات ، با 7 روزنامه نگار زندانی و 4 روزنامه نگار دیگر که هر لحظه امکان بازگشت به زندان را دارند ، چراغ قرمز کل منطقه محسوب می شود. اکبر گنجی علیرغم بیش از 60 روز اعتصاب غذا و حمایت جهانی هنوز در سلول انفرادی در تنهایی مطلق بسر می برد.
( گزارشگران بدون مرز 28/7/84 )
دانشجویان :بازجویی
6 ـ آرمین سلماسی دانشجوی دانشگاه امیر کبیر و سردبیر نشریه دانشجویی « سپیده » به علت چاپ گزارشی از مرگ یک دانشجو ، به اتهام نشر اکاذیب با شکایت سپاه پاسداران در شعبه 6 دادسرای کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفت . ( ایلنا 11/7/ 84 )

توقیف نشریات دانشجویی :
7 ـ نشریه دانشجویی«انجمن » ارگان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم وصنعت پس از انتشار یک شماره بدستور هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی توقیف گردید.(ایلنا 4/7/84 )

دانشجویان :احضار به دادگاه
8 ـ عباس شکوهمند عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج به اتهام اهانت به مقامات بلند مرتبه نظام در اعتراضات دانشجویی خرداد 82 به شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج احضار شد. (ایلنا 16/7/84 )

9 ـ حامد ایرانشاهی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک به اتهام نشر اکاذیب، توهین و افتراء با شکایت شورای نگهبان جهت محاکمه به شعبه دوم دادگاه عمومی اراک احضار شد. ( ایلنا 22/7/84 )

10 ـ مباشری دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت کشور جهت محاکمه به شعبه دوم دادگاه استهبان شیراز احضار شد. (ایلنا 27/7/84 )

دانشجويان : احکام صادره شده توسط دادگاه ها
11 ـ علی افشاری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در جهت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ، اجتماع و تبانی با گروه ها و افراد دیگر از جمله ملی مذهبی ها به منظور انجام اقداماتی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی،برگزاری نشست های فراوان از جمله انسداد سیاسی در دانشگاه امیرکبیر، تحصن دانشجویان ، غائله خرم آباد ، تبلیغ علیه نظام به نفع گروههای بیگانه ، توهین و اهانت به مسئولان و مقامات رسمی کشور ، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ، دادن اطلاعات به عناصر بیگانه و تحریک نیروهای مسلح به عدم انجام وظیفه با شکایت مدعی العموم در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به 6 سال حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم گردید. ( ایلنا 4/7/84 )

دانشجويان : محاکمات
12 ـ محمد رضا رحیمی راد عضو انجمن جمهوری خواه دانشگاه یزد به اتهام ایجاد اغتشاش و درگیری با بسیج دانشجویی در زمستان 81 در دانشگاه یزد ، در شعبه 3 بازپرسی دادگستری یزد محاکمه شد. ( فارس 11/ 7/ 84 )

13 ـ اکبر عطری عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت غیابا به اتهام راه اندازی تجمعات غیر قانونی ، اغتشاش ، توهین به مقدسات ، توهین به مقامات و مصاحبه با رادیوهای بیگانه با شکایت مدعی العموم و بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اهواز در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. ( ایلنا 17/7/84 )

مطبوعات :
14 ـ نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد: طی هفته های گذشته شرکت مخابرات به عنوان متولی رسمی ارائه خدمات اینترنتی ، اقدام به فیلتر گذاری و مسدود کردن پایگاههای اطلاع رسانی سیاسی و فرهنگی مانند سایت رسمی نهضت آزادی ، پایگاه خبری ملی مذهبی و ... نموده است . ( میزان نیوز 1/7/84 )
15 ـ به گفته ماشاالله شمس الواعظین سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ، هیئت منصفه مطبوعات از طرف نهادهای حکومتی و قضایی منصوب شده اند. وی اعلام کرد: حق انتشار آزادانه مطبوعات در ایران سلب شده است ، حق تضمین امنیت شغلی روزنامه نگاران و مطبوعات آزاد در ایران سلب شده است ، حق رسیدگی عادلانه به دعاوی حقوقی علیه روزنامه نگاران و مطبوعات در ایران سلب شده است . وی با اشاره به توقیف گسترده مطبوعات و بیکار کردن روزنامه نگاران گفت : دادستانی سایه سنگین خودش را بر مطبوعات حاکم کرده ، آنها با ایجاد رعب و وحشت مطبوعات را کنترل و مهار می کنند. لازم به یادآوری است نهادهای حکومتی که هیئت منصفه مطبوعات را مشخص می کنند عبارتند از : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رئیس دادگستری ، رئیس شورای شهر ، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه . ( دویچه وله 7/7/84 )

16 ـ معصومه باباپور خبرنگار نشریات محلی در تبریز در روز 11 مهر توسط چهار نفر ربوده و پس از ضرب و شتم با ضربات چاقو وی را شدیدا مجروح و در روز 13 مهر در زیر پلی رها کردند . ربایندگان قبلا این خبرنگار را از طریق تلفن تهدید کرده بودند. ( تبریز نیوز 13/7/84 )

17ـ حسن قربانی عکاس خبری مطبوعات محلی در تبریز در حین عکسبرداری از محوطه عمارت شهرداری تبریز ، توسط سید حسن شکوری عضو شورای شهر رئیس ستاد انتخاباتی محموداحمدی نژاد در استان آذربایجان شرقی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
(تبریز نیوز 14/7/84 )

18 ـ در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران ، محافظین محمود احمدی نژاد رئیس جمهور با الفاظ رکیک خبرنگاران را مورد ضرب و شتم قرار دادند و خبرنگاران را تهدید کردند که دیگر اجازه نخواهند داد که به راحتی به تهیه خبر بپردازند. ( ایلنا 28/7/84 )

19 ـ رویا طلوعی، اجلال قوامی و سعید ساعدی روزنامه نگاران بازداشت شده در جریان اعتراضات مردمی در سنندج پس از 66 روز هر یک با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی بطور موقت از زندان آزاد شدند. قرار است این روزنامه نگاران در روز 30 آذر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ، همکاری با پژاک ، رهبری اغتشاشات اخیر در کردستان ، دیدار با سران احزاب کومله ، تشویش اذهان عمومی ، و برخی اتهامات دیگر به عنوان محارب در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شوند. ( ایلنا 19/ 7/84 )

20 ـ به گفته ناصر سراج رئیس دادگاههای کیفری استان تهران 130 پرونده مطبوعاتی در انتظار محاکمه بسر می برند. وی افزود تا کنون 84 نشریه توسط محاکم قضایی توقیف و 17 نشریه توسط هیئت نظارت بر نشریات توقیف شده اند. ( ایلنا 25/7/84 )

21 ـ شورای انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ، سیاستهای عرضه و نمایش فیلمهای سینمایی و مواد سمعی و بصری را تصویب کرد. بر اساس این سیاستها توزیع و نمایش فیلمهایی که به تبلیغ مکاتبی همچون « سکولاریسم » ، « لیبرالیسم » ، «نیهلیسم » یا « فمنیسم » می پردازد و فرهنگ های اصیل جوامع شرقی (دینی ) را تخریب و تحقیر می کنند و فیلمهایی که به تلویح و یا تصریح ، حاکمیت دین در زندگی دنیوی را نفی کرده و نظامهای غیر دینی را برتر از نظامهای دینی معرفی می کنند ممنوع اعلام شده است. این سیاستها شامل تمام فعالیتهای مربوط به ترویج و نمایش فیلمهای سینمایی و آثار سمعی و بصری خارجی خواهد بود که از طریق سینماها ، فرهنگسراها ، تالارهای نمایش عمومی ، شبکه های قانونی توزیع نوارهای ویدئویی و لوح های فشرده صوتی و تصویری « ویدئو سی دی » و « دی وی دی » یا شبکه های تلوزیونی سراسری ، استانی یا محلی که به نمایش در می آیند . صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول اجرای مفاد این مصوبه خواهند بود. ( ایلنا 27/7/84 )

مطبوعات : محاکمه روزنامه نگاران
22 ـ علی کوزه گر مدیر مسئول نشریه « اندیشه فردا » به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع با شکایت مدیر کل زندان قزل حصار در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمد رضا صارمی محاکمه شد. ( ایلنا 24/7/84 )

23 ـ امیر سعید نقی زاده مدیر مسئول نشریه « فیلم و سینما » به علت چاپ عکس لیلا حاتمی به اتهام استفاده ابزاری از تصاویر زنان با شکایت مدعی العموم در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمد رضا صارمی محاکمه شد. ( ایلنا 24/7/84 )

24 ـ علی معلم مدیر مسئول ماهنامه « دنیای تصویر » به اتهام انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی و استفاده ابزاری از تصاویر با شکایت مدعی العموم در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمد رضا صارمی محاکمه شد. ( ایلنا 24/7/84 )

25 ـ اردلان عطاپور مدیر مسئول نشریه « اکنون » به علت چاپ عکس نیکی کریمی ، مهران مدیری و محمد گلزار به اتهام استفاده ابزاری از افراد در تصاویر ، اشاعه تصاویر خلاف عفت عمومی و انتشار تصاویری از خانم ها بدون رعایت حجاب شرعی با شکایت مدعی العموم در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمد رضا صارمی محاکمه شد. این نشریه 15 ماه پیش توقیف گردیده. هیئت منصفه مطبوعات با اکثریت آرا مدیر مسئول این نشریه را مجرم شناخت و او را مستحق تخفیف ندانست . ( ایسنا 27/7/84 )

26 ـ صدیقه طالعی مدیر مسئول نشریه «هنر زندگی » به اتهام انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی با شکایت مدعی العموم در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمد رضا صارمی محاکمه شد. به گفته قاضی پرونده ، این نشریه در سال 83 به پرداخت 150 هزار تومان جزای نقدی و 6 ماه محرومیت از حقوق اجتماعی در شعبه 32 دیوان عالی کشور محکوم شده و در آینده این حکم اجرا خواهد شد. ( ایسنا 27/7/84 )

مطبوعات : احضار روزنامه نگاران
27 ـ جلال جلالی زاده مدیر مسئول هفته نامه « سیروان » چاپ سنندج به اتهام نشر اکاذیب و افتراء به شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران احضار شد. ( ایسنا 26/ 7/84)

28 ـ عدنان حسن پور عضو تحریریه هفته نامه توقیف شده « آسو » چاپ سنندج به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی ، تجزیه طلبی ، درخواست از بیگانگان برای دخالت در مسائل داخلی ایران ، تشویش و تحریک اذهان عمومی در شعبه 4 دادگاه انقلاب سنندج تفهیم اتهام شد و با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی آزاد شد. ( وبلاگ مریوان 9/7/84 )

مطبوعات : احکام صادره شده توسط دادگاه ها
29 ـ محمد صدیق کبودوند مدیر مسئول هفته نامه توقیف شده « پیام مردم کردستان » به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ، ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی ، درج تیترهای تحریک آمیز با شکایت اداره اطلاعات کردستان ، فرماندهی انتظامی استان کردستان و مدعی العموم در شعبه اول دادگستری سنندج به ریاست امجدیان به یک سال زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت در عرصه مطبوعات محکوم و امتیاز نشریه « پیام مردم کردستان » لغو گردید. (ایلنا 24/7/84)

30 ـ امید شیخان وبلاگ نویس ، پس از آزادی موقت از زندان با قرار وثیقه 60 میلیون تومانی درشعبه 1090 دادگاه عمومی تهران مستقر در دادسرای ارشاد به یکسال زندان و دو ضربه شلاق محکوم گردید.(رویداد 26/7/84)

31 ـ حکم عیسی سحر خیز مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده « آفتاب » که از سوی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به پرداخت 200 هزار تومان جزای نقدی و 6 ماه محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی محکوم شده بود به مرحله اجرا در آمد.(ایلنا 26/7/84)

32 ـ سایت خبری « بازتاب » با شکایت شورای عالی امنیت ملی و 24 مورد شکایت دیگر بدستور قوه قضائیه توقیف گردید. ( ایلنا 26/ 7/84)

کتابهای توقیف شده :
33 ـ چاپ جدید کتاب « سگ ولگرد » نوشته صادق هدایت به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی و ترکی استانبولی که از طرف انتشارات ورجاوند برای کسب مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شده بود رد گردید. ( امروز 4/7/84 )

34 ـ حسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور جمع آوری کتاب « از کورش تا پهلوی » را به اتهام فرآورده مسموم فرهنگی از بازار فروش محصولات فرهنگی صادر کرد.
( کیهان 18/7/84 )

35 ـ نامه 120 صفحه ای ابراهیم گلستان به سیمین دانشور که از سوی انتشارات اختران برای گرفتن مجوز نشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شده بود ممنوع الچاپ اعلام گردید. نامه به سیمین 15 سال پیش نوشته شده و در آن به مسائل مختلف تاریخی، اجتماعی و سیاسی پرداخته شده است . ( ایسنا 20/7/84 )

اخبار مربوط به فعالين سياسی ، فرهنگی
36 ـ لقمان مهری ، محمد صالح ناصری ، جعفر شریفی ، سعدی خادمی ، عباس رضازاده ، فتاح رضازاده ، لقمان خیاط باشی ، پیمان مهری و رضا عزیزی از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی در سقز اعلام کردند : بدون هیچ مدرک و جرمی از جانب نیروی انتظامی و مرکز اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شدیم و با تناوب و با وثیقه های سنگین آزاد شدیم . دستگیری ، زندانی و ضرب وشتم ما چیزی جز زیرپا گذاشتن ابتدایی ترین حقوق انسانی ما نبود . ما اعلام می کنیم که هیچ امکانی برای گرفتن وکیل نداریم ، امید ما این است که کس یا کسانی وکالت ما را قبول کنند . امید ما مردم انساندوست و شرافتمند ایران و صدها وکیلی است که خدمت به بشریت را بالاتر از هر چیز می دانند.(اطلاعیه مشترک 9 زندانی 2/7/84 )

37 ـ کیانوش سنجری فعال سیاسی و عضو جبهه متحد دانشجویی پس از تحمل حدود 4 ماه بازداشت ، با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی بطور موقت از زندان آزاد شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و با شکایت مدعی العموم توسط نیروهای امنیتی در خرداد ماه بازداشت شده بود . پرونده نامبرده در شعبه 26 دادگاه انقلاب مفتوح است . ( ایلنا 19/7/84 )

38 ـ عرفان قانعی فرد که به منظور شرکت در کنفرانس زبانشناسی «رم»قصد خروج از کشور را داشت بدستور دادسرای انقلاب اسلامی ممنوع الخروج اعلام شد. ( امروز 10/7/84 )

39 ـ احمد قابل محقق و پژوهشگر دینی پس از ممنوع الخروج شدنش طی نامه ای خطاب به «کمیسیون حقوق بشر اسلامی » نوشت : پیش از این در سه نوبت بازداشت شده و یا منزلم مورد بازرسی شبانه قرار گرفته ، اکنون 3 سال و اندی است که بر خلاف قوانین کشور ، سند آپارتمان شخصی ام در تهران را بازداشت کرده و بدون تمدید قرار از طرق قانونی ، زیانهای مالی ناشی از عدم امکان اعمال آزادانه ی تصمیمات اقتصادی در مورد ملک مورد نظر را به من تحمیل کرده اند.هیچ مرجعی را در ایران نمی شناسم که رسیدگی عادلانه به ادعاهایم را به او واگذارم و از بیدادی که بر من رفته به آن شکایت برم ، شانزده سال محرومیت از تدریس ، محرومیت از موسسه علمی و یا داشتن نشریه قانونی نشان می دهد که این آقایان حق شهروندی را از مخالفان سیاسی خویش دریغ می کنند. وی در بخش دیگری از نامه خود نوشته : به اطلاع می رسانم که در شرایط فعلی حاکم بر ایران عزیز ، حتی زندگی در فقیرترین کشور آسیای میانه ( تاجیکستان ) را بر زندگی در وطن ترجیح می دهم ، بهانه جویی های اخیر دستگاههای قضایی و امنیتی دقیقا بخاطر نامه های خیر خواهانه ای است که اخیرا با مراعات احترام به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بودم و در سایتهای اینترنتی منتشر شد. از آنجایی که رسیدگی به مفاد آن مستلزم شکایت شخصی و اعلام جرم از سوی رهبری است و ایشان این روند را دون شأن خویش می داند ، گویا دستگاههای یاد شده ، در پی پرونده سازی و بهانه جویی های دیگر برای بازداشت و محاکمه اینجانب برآمده اند . وی در پایان نامه گفته است : به تمامی«مجامع بین المللی حقوق بشر» رونوشت می دهم و آنها را به وکالت خود در رساندن صدای ستم دیده ای از ایران به مراکز بین ا لمللی رسیدگی به وضعیت نقض حقوق بشر فرا می خوانم.( میزان نیوز 13/7/84 )

40 ـ به گفته فاطمه شعبانی مدیر « کانون فرهنگی اجتماعی زنان » محل فعالیت این کانون و دوازده تشکل غیر دولتی زنان در شهرستان خدابنده بدستور فرماندار پلمب شد.
( کانون زنان ایرانی 13/7/84 )

فعالين سياسی ، فرهنگی : احکام صادره شده توسط دادگاه ها
41 ـ به گفته شیرزاد حیدری وکیل مدافع محسن سازگارا ، موکل وی در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به 5 سال حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است .
( ایلنا 10/7/84 )

42 ـ آیت الله مهرعلی بیگلو ، داریوش حاتمی ، اکبر آزاد علی بابالو و رسول قهرمانی از فعالین سیاسی آذربایجان به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع سازمانهای مخالف نظام در دادگاه انقلاب شهرستان کلیبر به یکسال زندان محکوم شدند. همچنین آنها به مدت 10 سال از ورود، اقامت و حضور در شهرستان کلیبر منع شده اند. بر اساس این حکم 16 نفر دیگر از فعالین سیاسی آذربایجان بنامهای علیرضا بیات ، سهراب فتحی ، غلامرضا تندران ، فرهنگ نصیرنیا، عبدالرضا علایی نیازی ، مهدی کتابچی خیاوی ، مهدی سرخی شمس ، وحید قلی زاده ، کاظم قوچی ، علی جامع مغانلو ، وحید علیرضایی ، مرتضی عینی ، رامین صادق اصل ، حسین محمدی فرد، مرتضی اجاقلو و حمید بهجت خاتونی به 91 روز حبس که به مدت پنج سال به تعلیق در آمده محکوم شدند. و 10 نفر از دستگیر شدگان تبرئه شدند. لازم به یاد آوری است که ماه قبل نیز 73 نفر از فعالان سیاسی آذربایجان در دادگاهها محاکمه شدند.
( کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان 3/7/84 )

43 ـ نماینده زنجان در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت استاندار سابق زنجان در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسینیان به پرداخت جزای نقدی محکوم گردید. ( ایلنا 15/7/84 )

44 ـ فاروق سامانی و هژار مامندی از فعالین مدنی مهاباد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با حزب « حیات آزاد کردستان » هر کدام به 10 ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 24/7/84 )

فعالين سياسی ، فرهنگی : بازجويی و تفهيم اتهام
45 ـ غلام حیدر ابراهیم بای سلامی نماینده شهرستان خواف در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به علت دفاع از حقوق اهل سنت ، اعتراض به شورای نگهبان و شرکت در تحصن نمایندگان مجلس ششم به اتهام جوسازی علیه برخی ارگانها و تضعیف روحانیت شیعه با شکایت یک ارگان نظامی با 17 مورد شکایت در دادسرای کارکنان دولت محاکمه شد .
(ایلنا 23/7/84 )

46 ـ بهاءالدین ادب نماینده سنندج در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به علت نطق های پیش از دستور و اعتراض به رد صلاحیت نمایندگان توسط شورای نگهبان در مجلس هفتم در شعبه دوم بازپرسی کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفت . (ایلنا 24/7/84 )

اخبار مربوط به زندانيان سياسی :
47 ـ مهدی قاسمیان و علی عطایی که به اتهام شرکت در نماز جمعه غیر قانونی به امامت سید مصطفی حسینی طباطبایی در مرداد ماه بازداشت و به زندان کرج منقل شده بودند با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. ( ایلنا 1/7/84 )

48 ـ جان احمد سراجی وبلاگ نویس زندانی 38 ساله تبریزی ، که به اتهام تبلیغ علیه نظام در تاریخ 8 تیر در تبریز و در زندان مرکزی دوران محکومیت خود را می گذراند در خطر است . وی در زندان توسط افرادی بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است نامبرده از سوی ضاربین تهدید شده که در نیمه های شب رگ دستش را بریده و طوری وانمود خواهند کرد که «سراجی خودکشی کرده است » . این وبلاگ نویس از زمان دستگیری تا چند روز پیش در بند موقت زندان تبریز با معتادان ، قاتلین و سارقین هم بند بود. ( تبریز نیوز 2/7/84 )

49 ـ بهروز جاوید تهرانی ، بینا داراب زند و حجت زمانی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر ، به ترتیب از روزهای 8 ، 13 و 17 شهریور در اعتراض به بدرفتاری و پرونده سازی برای زندانیان سیاسی در زندانها و عدم تفکیک جرایم و طبقه بندی زندانها دست به اعتصاب غذا زده اند. این عمل با واکنش مقامات قوه قضائیه مواجه شد بطوریکه هنگام بازدید هیئت اعزامی سازمان بهداشت جهانی آنها را در سلولهای خود مخفی کرده و هشدار داده اند که این اقدامات به نظام ضربه می زند. این زندانیان تهدید به تبعید به زندانهای جنوب کشور شده اند . در روز 31 شهریور ارژنگ داودی از زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذای قبلی شرکت کرده بود به زندان برازجان تبعید گردید. ( حزب دمکرات ایران 4/7/84 )

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

50 ـ بدنبال ارسال نامه انجمن دفاع از حقوق زندانیان خطاب به محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه در رابطه با رسیدگی به وضعیت 35 نفر از زندانیان سیاسی ، جبهه دمکراتیک ایران با انتشار بیانیه ای اعلام نمود اسامی بسیاری از زندانیان سیاسی در لیست ارائه شده از سوی انجمن مذکور خالی است . اسامی و مدت محکومیت 26 نفر از زندانیان سیاسی را به این شرح اعلام نمود : 1 ـ سعید ماسوری محکوم به اعدام 2 ـ غلامحسین کلبی محکوم به اعدام 3 ـ حجت زمانی محکوم به سه بار اعدام 4 ـ ولی الله فیض مهدوی محکوم به اعدام 5 ـ علیرضا کرمی خیر آبادی محکوم به اعدام 6 ـ رضا عامری نسب اعدام با یک درجه تخفیف ابد 7 ـ افشین بایمانی اعدام با یک درجه تخفیف ابد 8 ـ صادق سیستانی ابد 9 ـ یوسف شفیعی ابد 10 ـ خلیل شالچی 15 سال 11 ـ جمشید امینی اعدام سپس 14 سال 12 ـ ابراهیم مومنی 10 سال 13 ـ رضا ملک 12 سال 14 ـ علیرضا بهبودی 5 سال 15 ـ محمد حسین قاسمی 15 سال 16 ـ جعفر اقدامی 6 سال 17 ـ هاشم شاهین نیا قبلا 3 سال زندان بوده و مجددا مدتهاست که در بازداشت بسر می برد 18 ـ علیرضا شریعت پناه قبلا بارها زندانی شده و اکنون مجددا در بازداشت بسر می برد 19 ـ مهدی سنجری باف 20 ـ حمید پور مند 21 ـ حسین غضنفری 22 ـ بهرام مشهدی 23 ـ مصطفی جوکار 24 ـ بهنام وفا سرشت از سال 81 در زندان بسر می برد 25 ـ رضا گل پور 26 ـ مهران کوثری 1 سال . لازم به یاد آوری است این زندانیان از حق داشتن وکیل و یک محاکمه علنی و عادلانه محروم بوده اند.
( جبهه دمکراتیک ایران 4/7/84 )

51ـ سازمان حقوق بشر اهواز با انتشار اطلاعیه ای خطاب به نهادهای حقوق بشری خواستار آزادی 14 نفر از زندانیان سیاسی عرب در زندانهای اهواز شد.اسامی زندانیان به این شرح است: ریسان سواری، محمدعلی سواری، حمید عفراوی ، علی حلفی ، حبیب حلفی ، احمد عفراوی ، محمد عبیات ، عبدالله عبیداوی، غالب منابی ، طارق عبیات ، جعفر سواری ، ناصر منبوهی ، حاتم عبیات و عبدالساده آلبوغبیش .( سازمان حقوق بشر اهواز 5/7/84 )
52 ـ سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان با انتشار اطلاعیه ای خطاب به وجدانهای بیدار و نهادهای مدافع حقوق بشر در رابطه با وضعیت 31 نفر از زندانیان سیاسی کرد در زندانهای اورمیه و سنندج درخواست نمود تا برای آزادی این زندانیان و یا تخفیف در محکومیت آنها تلاش شود . اسامی و مدت محکومیت زندانیان به این شرح است. 1 ـ عثمان مصطفی پور 25 سال 2 ـ ابراهیم خورندی 25 سال 3 ـ محمد وارونه 18 سال 4 ـ خالد استاد قادری 20 سال 5 ـ عزیز جان محمدی 20 سال 6 ـ حسین کرمی 20 سال 7 ـ محمدامین فروتن 15 سال 8 ـ اسعد مازوجی 10 سال 9 ـ خالد فریدونی اعدام با یک درجه تخفیف ابد 10 ـ عمر تقی پور اعدام با یک درجه تخفیف ابد 11 ـ محمد نظری اعدام با یک درجه تخفیف ابد 12 ـ سیدطاهر عبدالله پور اعدام با یک درجه تخفیف ابد 13 ـ رسول عبدالله پور اعدام با یک درجه تخفیف ابد 14 ـ سعید سنگر اعدام با یک درجه تخفیف ابد 15 ـ حسین حمزه ولی شجاع اعدام با یک درجه تخفیف ابد 16 ـ حسن محمودی اعدام با یک درجه تخفیف ابد 17 ـ حامد مینا زاده 20 سال 18 ـ مهدی زایله اعدام با یک درجه تخفیف ابد 19 ـ آزاد صادقی اعدام با یک درجه تخفیف ابد 20 ـ توفیق مرادی اعدام با یک درجه تخفیف ابد 21 ـ ناصر صدقی اعدام با یک درجه تخفیف ابد 22 ـ ناصر ساطوری 20 سال 23 ـ مجید رحمانی 16 سال 24 ـ محمود رحمانی 17 سال 25 ـ محمد ویسی 18 سال 26 ـ حبیب الله نادری 18 سال 27 ـ مسعود حسین پناه ابد 28 ـ جمال زارعی 7 سال 29 ـ سید حجت ابراهیمی 3 سال و تبعید به زندان ملایر 30 ـ جمال حسینی 5 سال 31 ـ انور عزیزی 3 سال . لازم به یاد آوری است که این زندانیان از حق داشتن وکیل و یک محاکمه علنی و عادلانه محروم بوده اند و تعدادی از این زندانیان حدود 15 سال است که در زندان بسر می برند. (سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان 5/7/84 )

53 ـ بهروز جاوید تهرانی از زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر اعلام کرد : در جریان بازجویی در بند 209 زندان اوین مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته ، دنده راست وی دچار شکستگی شده ، سر وی آسیب دیده ، دچار سرگیجه های شدید و دچار کمبود بینایی شده است . همچنین علیزاده دادیار کل زندانهای استان تهران ، ولی الله فیض مهدوی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام را تهدید به اجرای حکم اعدام کرده است .
( کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی 13/7/84 )

54 ـ پیمان پیران از زندانیان سیاسی در زندان اوین ممنوع الملاقات شد. مقامات قضایی تاکنون مرخصی استحقاقی یا استعلاجی این زندانی سیاسی را که 18 ماه از دوره محکومیت 6 ساله خود را سپری کرده موافقت نکرده اند. ( تبریز نیوز 14/7/84 )

55 ـ معصومه دهقان همسر عبدالفتاح سلطانی اعلام کرد: 72 روز از بازداشت همسرش میگذرد، هنوز هیچ وکیلی نتوانسته با وی ملاقات کند.قرار بازداشت به قرار وثیقه تبدیل نشده و وسایل شخصی فرزندان اش را پس نداده اند. سلطانی مجددا ممنوع الملاقات شده است . اولین اتهام وی توهین به دادستان است . خانم دهقان سوال کرده است آیا قانون شرع و عرف اجازه می دهد شاکی و قاضی یک نفر باشد. ( ایلنا 19/7/84 )

56 ـ مصطفی جوکار از زندانیان سیاسی زندان اوین دچار حمله قلبی شد و با آمبولانس به بیمارستان مدرس منتقل گردید. با توجه به اینکه پزشکی قانونی برای ایشان بدلیل بیماری حاد قلبی قرار منع تعقیب صادر کرده است و نگهداری وی را در زندان خطرناک دانسته ، نامبرده حدود 9 ماه است که در زندان اوین در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برد . همچنین دادگاه انقلاب از دادن مرخصی به تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله مهرداد حید پور ، بهنام وفا سرشت و مهران کوثری خود داری کرده است و اعطای مرخصی را منوط به گزارش وزارت اطلاعات در مورد آنان کرده است .( کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی 22/7/84 )

57ـ معصومه شفیعی همسر اکبرگنجی روزنامه نگار زندانی اعلام کرد:گنجی در بخش انفرادی2 الف زندان اوین که دارای مدیریتی ویژه است نگهداری می شود و پس از 52 روز بی خبری مطلق از وضعیت همسرم ، به اتفاق مادر و وکیل گنجی موفق به ملاقات با وی شدیم . وی گفت:وضعیت گنجی خطرناکتر از آن چیزی است که تصورش را می کردیم.(ایلنا 26/7/84)

58 ـ زارعی مسئول حراست وزارت علوم گفت: اسامی دانشجویان زندانی که از سوی این وزارتخانه تنظیم شده 18 نفر است که بایدبا لیست قوه قضائیه تطبیق دهیم.(ایسنا 27/7/84)

59 ـ شعبه 7 اجرای احکام دادگستری تبریز حکم 30 ضربه شلاق تعزیری احمد سراجی وبلاگ نویس زندانی را در زندان تبریز اجرا کرد. ( تبریز نیوز 27/7/84 )

بازداشتهای دستجمعی :
60 ـ به گفته سخنگوی ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی استان قم بیش از 70 نفر به اتهام مزاحم خیابانی بدستور مقامات قضایی دستگیر شدند. ( ایسنا 3/7/84 )

61 ـ به گفته حجت اسلام اکبر فیض رئیس دادگستری استان آذربایجان غربی در نیمه اول سال 84 توسط ضابطان قضایی و ستاد پیشگیری از وقوع جرم و حفاظت اجتماعی بیش از 40 هزار مورد تذکر لسانی داده شده و حدود 7 هزار پرونده نیز در این زمینه تشکیل و به مراجع صلاحیت دار قانونی ارجاع شده است . ( ایسنا 4/7/84 )

62 ـ به گفته خامسی رئیس دادگستری استان کردستان در جریان اعتراضات مردمی مرداد ماه 150 نفر در سقز و 150 نفر در سنندج توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. تعدادی بی گناه شناخته شده و عده ای با قرار وثیقه آزاد شدند و 15 نفر نیز در بازداشت بسر می برند . تعدادی از پرونده ها با صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال شده است لازم به یاد آوری است که این مقام حکومتی با طرح اتهاماتی از قبیل ، تعدادی از دستگیرشدگان اسلحه گرم و سابقه داشته اند و برخی با آنسوی مرزها ارتباط داشتند ، زمینه محکومیت روزنامه نگاران و فعالین سیاسی ، فرهنگی و مدنی بازداشت شده را آماده می کند. ( ایسنا 8/7/84 )

63 ـ به گفته سردار رضا زارعی فرمانده نیروی انتظامی استان تهران ، در جریان اجرای طرح افزایش امنیت اجتماعی 95 نفر در « شهرک اندیشه» از توابع شهریار به اتهام اشرار ، اراذل ، اوباش و معتاد دستگیر شدند. ( ایسنا 13/7/84 )

64 ـ در پی اجرای طرح افزایش امنیت اجتماعی ، نیروی انتظامی استان فارس 75 نفر را به اتهام اراذل ، اوباش و مزاحم خیابانی دستگیر کردند. ( شرق 18/7/84 )

65ـ به گفته غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ، در ارتباط با بمب گذاریهای اهواز در مجموع بیش از 20 نفر دستگیر شده اند. ( ایسنا 26/ 7/84)

66 ـ به گفته جمال کریمی راد وزیر دادگستری و سخنگوی قوه قضائیه در شهریور ماه جاری آمار زندانیان سراسر کشور به رقم 136 هزار و 427 نفر رسید که نسبت به مردادماه افزایش نشان می دهد. ( ایلنا 26/ 7/84)

قتل مردم توسط نیروهای انتظامی و امنیتی :
67 ـ بر اثر تیراندازی سروان تولابی از افسران نیروی انتظامی در منطقه باشماق مریوان محمد حاج عبدالله از کاسبکاران منطقه کشته شد. ( سایت پیام 6/7/84 )

محکومين به اعدام :
68 ـ امید کریم نیا 19 ساله به جرم قتل فریدون به حکم دادگستری سردشت محکوم به اعدام شد. امید در زمان دستگیری دستگیری 17 ساله بود . کریم فهیمی به جرم شراب خواری به حکم داد گستری شهرستان سردشت و با تائید دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.
( حزب کمونیست کارگری ـ حکمتیست 3/7/84 )

69 ـ عباس به جرم قتل رقیه در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی محکوم به اعدام شد. ( اعتماد 6/7/84 )

70 ـ پرونده کبری رحمانپور عروس 20 ساله ای که چند سال پیش ، مادر همسرش را به قتل رسانده و در دادگاه بدوی و با تائید دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شده بود به شعبه اجرای احکام فرستاده می شود . ( ایسنا 8/7/84 )

71 ـ شهلا جاهد به جرم قتل لاله سحرخیزان در شعبه 15 تشخیص دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شد. ( شرق 10/7/84 )

72 ـ رضا رجبعلی 27 ساله به جرم قتل عصمت 26 ساله و علیرضا 4 ساله در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی به سه بار اعدام محکوم شد. ( اعتماد 11/7/84 )

73 ـ اسماعیل 22 ساله به جرم قتل محمد رضا در شعبه 1157 دادگاه عمومی و جزایی تهران و با تائید شعبه 26 دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شد. (ایسنا 11/7/84 )

74 ـ بنیامین «ر» 17 ساله به جرم قتل حسین « ت » 15 ساله در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران و با تائید شعبه 20 دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شد. (اعتماد 12/7/84 )

75 ـ حمید 17 ساله به جرم قتل داود 23 ساله در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی محکوم به اعدام شد. ( شرق 17/7/84 )

76 ـ علیرضا تبعه افغانستان به جرم قتل عبدالله در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی محکوم به اعدام شد. ( کیهان 23/7/84 )

77 ـ صغری به جرم زنای محصنه در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی محکوم به سنگسار شد. (شرق 23/7/84 )

78 ـ حسن 29 ساله به جرم قتل همسرش مینا 29 ساله در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی قاسم کوه کمره ای و با تائید دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شد. ( اعتماد 24/7/84 )

79 ـ مسعود به جرم قتل و خلع سلاح یک سرباز در شعبه 106 دادگاه جزایی اصفهان و با تائید دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.( شرق 24/7/84 )

80 ـ راحله 25 ساله به جرم قتل همسرش محمد 33 ساله در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی قاسم کوه کمره ای محکوم به اعدام شد. ( اعتماد 26/7/84 )

81 ـ امیر علی 37 ساله به جرم قتل یدالله « ع » در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران محکوم به اعدام شد. ( ایسنا 27/7/84 )

82 ـ احمد به جرم قتل مجید و مسعود در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به دو بار اعدام محکوم شد.( شرق 28/7/84 )

83 ـ یک زن روستایی که در سن 14 سالگی مجبور به ازدواج با یک بیمار قلبی می شود ، در سال 1360 در سن 23 سالگی به اتهام قتل مادر شوهرش محکوم به اعدام می شود و مدت 24 سال است که در زندانی در استان گیلان بسر می برد خانواده وی به علت نداشتن 20 میلیون تومان وثیقه نمی توانند وی را از زندان آزاد کنند. ( اعتماد 30/7/84 )

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها :
84 ـ نبی « پ » به جرم قاچاق مسلحانه مواد مخدر به حکم دادگاه در زندان شهرستان ساری به دار آویخته شد. ( اعتماد 3/7/84 )

اخبار اجتماعی:
85 ـ به گفته علی همت نژاد مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق معلولان ، 85 درصد معلولان کشور در شرایط زیر خط فقر زندگی می کنند . وی در ادامه گفت : مسائل توانبخشی،اشتغال ، مسکن و اجرای ماده 16 قانون حمایت از معلولان مباحثی است که رئیس سازمان بهزیستی باید به آن توجه کند. ( ایلنا 17/7/84 )

86 ـ سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد : در سال گذشته 697 نفر در کشور جان خود را بر اثر بیماریها و حوادث ناشی از کار از دست داده اند.این تلفات نسبت به سال 82 افزایش داشته است . ( شرق 18/7/84 )


ihrnena@gmail.com 22/10/2005
30/7/1384
فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی
انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا : FaalanHRC@yahoo.ca
hoghoghebashar@rahaeii.com انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران – فرانسه
اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا : adhri1@yahoo.com
انجمن مدافعين حقوق بشر در ايران ـ بلژيک : kanon253@hotmail.com
info@vzvmiran.de :کانون دفاع از حقوق بشر در ایران - آلمان
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان :
kdaddih@hotmail.com : کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند
info@komitedefa.org : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com :کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا
noranali2003@yahoo.noکمیته نوران ( کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ) :
yebarak@yahoo.ca : سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا
demokrasi9@yahoo.comکمیته دفاع از آزادی و دمکراسی در ایران – اطریش :
mnrecht@hotmail.com فعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:
کميته اتحاد برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا : updi@libero.it
kupg_iran@yahoo.de کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین:
info@irantestimony.com : Irantestimony - فعالان دفاع از حقوق بشر

Copyright: gooya.com 2016