شنبه 7 آبان 1384

ابوالحسن بنى صدر در گفتگو با صداي آلمان: انزواى كامل ايران

به نظر بنى‌صدر اظهارات اخير احمدى نژاد منجر به انزواى كامل ايران در منطقه خواهد شد. وى معتقد است كه احمدى‌نژاد از زمان تشكيل دولتش عامل ايجاد چهار بحران شده و اظهارات اخير وى بحران پنجم را آفريده است.

مصاحبه گر: جمشید فاروقی

دویچه وله: آقای بنی صدر، سخنان آقای احمدی نژاد در ارتباط با حذف اسراییل از پهنه ی گیتی، واکنش خیلی از کشورهای جهان را در پی داشته است. به نظر شما علت بیان این سخنان در شرایط کنونی کدام است؟

ابوالحسن بنی صدر: برای اینکه ما بفهمیم که چرا این آقا این زمان را برای اینگونه اظهارات در نظر گرفته است، یکبار با رجوع به اطلاعاتی که پیدا می کنیم، می بینیم که وى با اینگونه حرفها چه هدفهایی را تعقیب می کند. از قرار سود اول این اینگونه حرفها را اسراییل می برد. به لحاظ اینکه با این تبلیغات در دنیا و این واکنش های وسیع دولتهای اروپا و اظهارات دبیر کل سازمان ملل را که روزمره می بینیم، چگونه می شود به اسراییل گفت که شما بمب اتمى چرا دارید! (خواهند گفت) حکومتی که متهم است به اینکه می خواهد محرمانه بمب اتمی تولید کند با این صراحت می گويد که می خواهد اسراییل را از صحنه ی روزگار بردارد. پس اين كشور حتما بایست مجهز باشد. پس، یک، سود آن را اسراییل، بخصوص راست گرایان اسراییل می برند. دو، این سود را در درون آن رژیم، اگر توجه داشته باشید، این روزها صحبت این بوده که این پرونده ی اتم را بسپارند به دست آقای رفسنجانی. گرچه ایشان تکذیب کرد و گفت قرار نیست پرونده را به مجمع بسپارند. اما صحبت مجمع نبود، صحبت شخص بود و اینکه بدهند به آقایان رفسنجانی و خاتمی. نتیجه اینکه این وضعیت درونی رژیم و این فلجی که الان مشاهده می کنیم، مثل این است که حکومتی در ایران نیست، اینها اینگونه اظهارات را توجیه می کند. یعنی مصرف داخلی ای که اینگونه اظهارات دارند.

دویچه وله: آقای بنی صدر، شما اشاره کردید به اوضاع منطقه. درست در لحظه ای که ما شاهد تنش زدایی در این منطقه هستیم و دارد تلاش می شود در این عرصه،‌ اساسا اینگونه سیاستهای تنش زا، به نظر شما، تاثیر مستقیم اش در منطقه کدام است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ابوالحسن بنی صدر: ببینید، این آقا از وقتی که آمده چهارتا بحران خیلی مشخص ساخته است که یکی، بحران اتمی ست، دومی بحران عراق بوده، سومی بحران اقتصادی بسیار شدید است و چهارمی هم بحران در درون خود آن رژیم است. حالا این فرمایشات ایشان در این وضعیتی که، بقول شما، در منطقه کوشش می شود تنش زادیی بشود، معنایش اینست که این باند مافیایی ایشان در پی یک بحران پنجم است. حالا اثرش در منطقه چیست؟ اثرش انزوای ایران است. اگر فرض کنیم که آمریکایی ها موفق بشوند که یا رژیم سوریه را تغییر بدهند یا وادارش کنند که خط آمریکا را در پیش بگیرد، آنوقت نه تنها آن خواب ایران، کمربند شیعه، تعبیر نخواهد شد، بلکه به انزوای کامل در منطقه در می آید. به دلیل اینکه تنها سوریه هست که با ایران روابطی داشته است. عربستان که سر جریان عراق جبهه بندی خیلی قاطع گرفته است بر ضد ایران. همینطور شیخ نشینان خلیج فارس. مصر هم که بجای خود. پس در منطقه ایران بود و این سوریه. اثر اینگونه بحران سازی ها فشار بیشتر است به سوریه از سوی آمریکا و اروپا و احتمالا تشدید تغییر آن رژيم و یا تغییر رفتار آن رژیم. فرق نمی کند. دست نشاندگی دست نشاندگی ست، حالا هرکس می خواهد باشد. اگر این وضعیت پیش بیاید، آنوقت انزوای ایران می شود کامل.

دویچه وله: با تشکر از آقای دکتر بنی صدر که دعوت ما را برای این گفتگو تلفنی پذیرفتند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابوالحسن بنى صدر در گفتگو با صداي آلمان: انزواى كامل ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016