سه شنبه 10 آبان 1384

آخرين گمانه‌زني‌ها درباره ۴ وزير باقي مانده، انتخاب

بلاتکليف بودن مديريت وزارتخانه‌هاي مذکور در ماههاي گذشته با انتقاد کارشناسان مواجه شده است و در تازه‌ترين واکنش آيت الله هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز هفته گذشته از تعلل در انتخاب وزيران باقي مانده دولت انتقاد و آن را در طول تاريخ انقلاب اسلامي بي‌سابقه عنوان کرد.


خبرگزاري انتخاب : فرصت سه ماهه رئيس‌جمهور براي معرفي وزراي باقي‌مانده دولت به مجلس در حالي وارد هفتاد و يکمين روز خود مي‌شود که احمدي‌نژاد از زمان راي عدم اعتماد مجلس به چهار وزير پيشنهادي جهت وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، نفت، رفاه و تعاون، چند بار از اعلام قريب‌الوقوع اسامي وزراي پيشنهادي خبر داده بود، که اين امر محقق نشد.

به گزارش سرويس سياسي «انتخاب»، اما وقتي كه احمدي نژاد سه روز پيش اعلام كرد كه به زودي 4 وزير باقيمانده دولت را معرفي مي كند، گمانه زنيها آغاز شد.

شايد بلاتکليفي مديريت وزارتخانه‌هاي مذکور در ماههاي گذشته و مواجهه با انتقاد كارشناسان و همچنين واکنش آيت الله هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز هفته گذشته از تعلل در انتخاب وزيران باقي مانده دولت انتقاد و بيان اين نكته كه « اين وضع در تاريخ جمهوري اسلامي بي سابقه بوده است»، باعث شده كه دولت كمي به خود بيايد و اين هفته وزاري باقيمانده خود را معرفي كند.

در همين حال در حالي که برخي منابع معتقدند معرفي وزراي جديد از سوي ريس‌جمهور با چالش‌هاي فراواني مواجه شده و احمدي‌نژاد را در وضعيت دشواري قرار داده است، منابع نزديک به دولت مي‌گويند احمدي‌نژاد ظرف روزهاي آينده وزيران پيشنهادي خود را به مجلس معرفي خواهد کرد.

در همين زمينه محمد عظيمي معاون، معاون پارلماني و حقوقي رئيس‌جمهور به ايسنا گفت: در آينده بسيار نزديک، نامه وزراي پيشنهادي تقديم مجلس خواهد شد و اين امر در حال حاضر مراحل خود را طي مي‌کند. همچنين يکي از نزديکان رئيس‌جمهور نيز در اين خصوص تصريح کرد: وزراي باقي مانده قبل از اتمام ماه مبارک رمضان به مجلس معرفي خواهند شد.

وي تاکيد کرد: اين امر مراحل اداري خود را طي مي‌کند. در همين حال فارس نيز به نقل از يک منبع آگاه خبر داد: احمدي‌نژاد تا پايان جلسه علني روز چهارشنبه مجلس، 4 وزير باقي مانده را براي گرفتن راي اعتماد به مجلس معرفي مي‌کند.

سبحاني‌نيا: وزراي باقي مانده امروز معرفي مي‌شوند
اين در حالي است که حسن سبحاني‌نيا عضو هيئت رئيسه مجلس از معرفي وزراي باقي مانده در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: رئيس‌جمهور روز سه‌شنبه وزرا را به مجلس معرفي خواهد کرد. از سوي ديگر به دنبال برخي اخبار مبني بر قطعي شدن برخي از وزرا محسن کوهکن کارپرداز هيئت رئيسه به ايسنا گفت: هنوز به شکل مکتوب چيزي به مجلس ارائه نشده است.

در همين حال به موازات قطعي شدن معرفي وزراي باقي مانده در هفته جاري به مجلس، گمانه‌زني‌ها براي اعلام اسامي 4 وزير پيشنهادي نيز همچنان ادامه دارد.

کمال دانشيار رئيس کميسيون انرژي مجلس از قطعي شدن زارعي رئيس سازمان بسيج اساتيد کشور به عنوان وزير نفت خبر داد و به ايسنا گفت: صبح ديروز نامه‌اي از طرف دولت به هيئت رئيسه مجلس تقديم شده که طبق آن زارعي به عنوان وزير نفت معرفي شده است.

بن‌بست در انتخاب وزير آموزش و پرورش
از سوي ديگر در حالي است که سايت ايرانيوز نيز از قطعي شدن معرفي ناظمي‌اردکاني به عنوان وزير تعاون و محمود فرشچي به عنوان وزير آموزش و پرورش خبر داد. سايت فردا مدعي شد: معرفي وزير پيشنهادي رئيس جمهور براي وزارت آموزش وپرورش از سوي احمدي‌نژاد با بن‌بست مواجه شده است پيش از اين مجلس و کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در مورد حاجي بابايي، عباسپور تهراني فرد و رئوفيان به اجماع رسيده بود که گزينه احتمالي از بين اين سه انتخاب نشده است. از سوي ديگر عباسپور و فاطمه آليا نيز از ديگر گزينه‌هاي احتمالي وزارتخانه آموزش و پرورش هستند که اين مسئله به سختي انتخاب وزير آموزش و پرورش مي‌افزايد.

همچنين علي دانش منفرد نايب رئيس فراکسيون وفاق نيز با بيان اينکه که در زمينه چهار وزير باقي مانده تا امروز هيچ تعاملي با ما نشده است گفت: در اين راستا هيچ تعاملي بين دولت ومجلس وجود ندارد و هيچ گفتگو، بحث ومشورتي براي معرفي وزيران با فراکسيونها و کميسيونهاي مجلس صورت نگرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر حجت‌الاسلام موحد نماينده مردم ياسوج نيز با بيان اينکه دردوره گذشته با بدنه مجلس به درستي مشورت نشد که آن نتيجه را دربرداشت به ايسنا گفت: مجلس نبايد در راي به وزراي باقي مانده مصلحت‌انديشي کند وبايد مصلحت انقلاب و مملکت را بر مصلحت سياسي مقدم بداند و لذا وزرايي که معرفي مي‌شوند اگر با معيارهاي مجلس مطابقات داشتند راي خواهند آورد ولي اگر کمافي‌السابق باشند مجلس وظيفه قانوني خودش را انجام خواهد داد.
وي افزود: آقايان مددي، فرشچي و کريمي قائم مقام آيت‌الله واعظ طبسي از گزينه‌هاي وزارتخانه رفاه هستند و براي وزارتخانه تعاون نيز ناظمي اردکاني مدنظر است.

احتمال معرفي مجدد سعيدلو براي وزارت رفاه
در همين حال يک منبع آگاه در گفتگو با فارس از قطعي شدن علي اصغر زارعي براي تصدي وزارت نفت، علي سعيدلو براي تصدي وزارت رفاه و تامين اجتماعي (سعيدلو هم اکنون معاون اجرايي رئيس جمهور است)، فرشيدي براي تصدي وزارت آموزش وپرورش و ناظمي اردکاني سرپرست فعلي وزارت تعاون براي تصدي مسئوليت اين وزارتخانه معرفي خواهند شد.

در همين حال در حاليکه گمانه‌زني‌ها براي اسامي وزراي پيشنهادي ادامه دارد، عدم رايزني و مشورت دولت با مجلس جهت گزينه‌هاي مطرح وزراي باقي مانده، اخذ راي اعتماد از مجلس را همچنان درهاله‌اي از ابهام قرار داده است. در همين زمينه علي عسگري عضو فراکسيون اکثريت مجلس به خبرنگار ما گفت: احمدي‌نژاد همان رويه سابق را در معرفي وزرا در پيش گرفته است و مشورت چنداني با مجلس به عمل نياورده است و دراين زمينه مجلس نيز منطقي را پيشه کرده، به اين صورت که معرفي وزرا را حق رئيس جمهور و بررسي وزرا و راي اعتماد را حق خود مي‌داند.

وي افزود: مجلس بنا ندارد هيچ گونه تحميلي دراين زمينه داشته باشد ولي خيلي خوب مي‌شد که حداقل با کميسيونهاي تخصصي مجلس دراين زمينه مشورت مي‌شد.

عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس در پايان تاکيد کرد: اميدوارم با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر تعامل همه قوا نمايندگان به وزراي پيشنهادي راي اعتماد بدهند.

در همينه زمينه علي عسگري عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس در گفتگو با خبرنگار ما با بيان اينکه احتمالا تا پايان هفته وزراي باقي مانده معرفي خواهند شد گفت: براساس شنيده‌ها آقايان زارعي و بهشتيان گزينه‌هاي نهايي وزارتخانه نفت هستند و هر يک از اين آقايان که وزير شد نفر بعدي به عنوان معاون ايشان انجام وظيفه خواهد کرد. عسگري گزينه‌هاي وزارتخانه آموزش و پرورش را آقايان مروي، فرشيدي و عباسپور عنوان کرد و گفت: خانم آليا هم از سوي فراکسيون زنان و ستادهاي احمدي‌نژاد مدنظر است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آخرين گمانه‌زني‌ها درباره ۴ وزير باقي مانده، انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016