شنبه 28 آبان 1384

حسين شريعتمداري:ارجاع پرونده هسته‌اي به شوراي امنيت براي غرب گران تمام مي‌شود، فارس

خبرگزاري فارس:مدير مسئول روزنامه كيهان گفت:براي اروپايي‌ها و اصولاً غرب،ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل هزينه بسيار سنگيني دارد.


حسين شريعتمداري، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس با اشاره به گزارش البرادعي در باره فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان،با بيان اين كه آژانس در اين كه فعاليت هاي فناوري هسته‌اي ما به سمت توليد سلاح اتمي منحرف نشده است،اطمينان دارد، اظهار داشت:نه ما نيازي به اعتمادسازي داريم و نه طرف مقابل ما در انتظار كسب اعتماد است،براي اين كه آنان كاملاً مطمئن هستند فعاليتهاي هسته‌اي ما صلح‌آميز است و اساسا تمامي اهرم‌هايي كه در معاهده NPT، پادمان و حتي پروتكل الحاقي براي بازرسي پيش‌بيني شده، حتي دسترسي‌هاي فراتر از قانون را به كار گرفته‌اند.
وي افزود:آنها مشكل ديگري با ما دارند،نتيجه اعتماد سازي‌هاي ما اين شده است كه هر گامي ما در جهت جلب اعتماد آنها برداشتيم،آنان چند گام عليه ما برداشته‌اند و لذا به نظر مي‌آيد كه اين بازي ديگر مسخره شده است كه بايد در نقطه‌اي پايان بپذيرد.
مدير مسئول روزنامه كيهان گفت:براي اروپايي‌ها و اصولاً غرب، ارجاع پرونده هسته‌اي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل بسيار هزينه سنگيني دارد،به اين معنا كه در صورت ارجاع پرونده،معاهده NPT، آژانس و تمامي اهرم‌هاي قانوني پيش‌بيني شده در آن براي رسيدگي به يك پرونده كارساز نيست و اين در حقيقت به طور ضمني نفي كارآمدي يك معاهده و براي آنان خيلي گران تمام خواهد شد.
اين تحليلگر مسايل سياسي،ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل بر اساس قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي را اقدام غير قانوني دانست و افزود:مطابق بند (ب) از ماده 12 اساسنامه آژانس،تنها در دو حالت پرونده يك كشور عضو،قابل ارجاع به شوراي امنيت است،حالت اول انحراف در فعاليت‌ها به اين معني كه گزارش‌هاي بازرسان حاكي از علايم و نشانه‌هاي مستندي باشد كه از انحراف فعاليت هسته‌اي كشور عضو از حالت صلح‌آميز به سمت توليد تسليحات اتمي باشد،كه اساسا اين موضوع در فعاليت هسته‌اي كشورمان ديده نشده و در هيچ يك از گزارش‌ها نيامده است،بلكه بارها بر مشاهده نشدن چنين نشانه‌هايي از سوي آنان تاكيد شده است.
شريعتمداري،حالت ديگر را اين گونه بيان كرد كه كشور عضو،توصيه‌هاي آژانس را ناديده گرفته باشد،مثلا مانع از بازرسي و دسترسي شده باشد يا برخي قصورها و تقصيرهايي كه بازرسان گزارش كرده‌اند را بر طرف و اصلاح نكرده باشد،كه البته اين حالت هم در پرونده ما نيست،بخاطر اين كه آژانس بارها با صراحت از همكاري ايران و حتي همكاري‌هاي فوق برنامه كشورمان با آژانس و بالاتر از روال قانوني ياد كرده است.
تحليلگر مسايل سياسي ادامه داد:از سوي ديگر قبل از اين نمونه‌هايي از قصور در پرونده ما گزارش شده بود كه اجلاس نوامبر 2004 شوراي حكام با صراحت تاكيد كرد كه اين قصورها اصلاح شده بنابراين هيچ دليل قانوني براي ارجاع پرونده هسته‌اي ما به شوراي امنيت سازمان ملل نيست.
شريعتمداري،در ادامه بيان داشت:ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل، يك شمشير داموكلس است كه غربيها اين را بالاي سر ما نگهداشته اند و خودشان هم مي‌دانند كه اگر فرود بيايد ديگر تمام شده است و وقتي فرود بيايد هيچ خطري آن گونه كه غربيها تهديد مي‌كنند، متوجه ما نخواهد بود.
مدير مسئول روزنامه كيهان، همچنين خاطرنشان كرد:آنها از اهرم شوراي امنيت به عنوان تهديد عليه ما استفاده مي‌كنند البته يك احتمال اين است كه مطابق برخي شواهد و قرائن، آنان طرح پلكاني را اعمال كنند به اين معنا كه پرونده‌ هسته‌اي ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهند اما در شوراي امنيت هيچ مجازات و تحريمي عليه ما در نظر گرفته نشود،بلكه پرونده را با اختيارات بيشتري به آژانس برگردانند منتها اختياراتي فراتر از NPT و پادمان مربوطه به آژانس براي بررسي پرونده بدهند و در اين حالت ما باز هم با شوراي امنيت روبرو هستيم.
وي افزود:از طرف ديگر اگر قرار باشد با شوراي امنيت روبرو باشيم ديگر حضورمان در NPT مفهومي ندارد و قانوني نيست، به بيان ديگر قبل از اين كه بخواهيم با اين حالت از NPT خارج شويم با اين اقدام شوراي امنيت ما را از NPT اخراج كرده است،بنابراين اين هم براي غربيها بسيار گران تمام مي‌شود.
مدير مسئول روزنامه كيهان با اعتقاد به اين كه، غربي ها نمي‌خواهند از اهرم و شمشيري كه به تهديد بالاي سرما نگهداشته‌اند دست بكشند، تاكيد كرد:در شرايط كنوني، مهم هوشياري مسئولان نظام است كه از ترس مرگ خودكشي نكنند.
شريعتمداري در ادامه اين گفتگو، مذاكره با كشورهايي چون شوراي حكام يا گروههايي كه افرادي از آنها در شوراي حكام عضو هستند مثل غير متعهدها، باز كردن دايره مذاكره و محدود نكردن آن به سه كشور اروپايي را اقدامي مثبت خواند و در خصوص محاسن نامه اخير به سه كشور اروپايي گفت:نامه مذكور اين توهم را مبني بر اين كه ايران اهل مذاكره نيست، از ميان برداشت.
وي با اشاره به صدور حدود دو ماه پيش قطعنامه غيرقانوني و غير حقوقي شوراي حكام آژانس عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران گفت:آنها ما را تحت فشار قرار داده بودند و نوبت بازي ما بود كه با ارسال اين نامه توپ به زمين آنها انداخته شد،حال آن كه ما قبلا با صراحت، مذاكرات با سه كشور را بي‌فايده اعلام كرده بوديم و لذا نامه نگاري ما، تا حدودي مي‌تواند از جانب حريف نشانه ضعف ما تلقي شود.
وي،درخواست قطعنامه غير حقوقي و غيرقانوني سپتامبر 2005 از ايران مبني بر بازگشت بر سر ميز مذاكره با سه كشور اروپايي را مورد اشاره قرار داد و ضمن هم جهت خواندن نامه با اين درخواست بيان داشت:متاسفانه اين نامه در حالي ارسال شده است كه اروپايي‌ها واقعا در حالت نوعي التماس گونه از ما مي‌خواستند كه بر سر ميز مذاكره برگرديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مدير مسئول روزنامه كيهان، عرصه ديپلماسي را ميدان رد و بدل كردن تعارفات معمولي و يا نصايح و اندرز ندانست و گفت:در عرصه بين الملل، تعامل براساس منافع طرفين است.
شريعتمداري در اين باره به راي منفي دو كشور هند و كره جنوبي در خصوص پرونده هسته‌اي كشورمان در اجلاس گذشته شوراي حكام،اشاره كرد و افزود:دو كشور هندوستان و كره جنوبي با وجود اين كه از قبل با ما قرارها و منافعي داشتند،در آخرين روزها عليه ما وارد عمل شوند و به قطعنامه غير قانوني سپتامبر شوراي حكام راي مثبت دادند،واقعيت اين است كه با آنان رايزني كنيم و بگوييم رفتارهايشان خلاف جوانمردي و اخلاق است و تاثيري ندارد.
مدير مسئول روزنامه كيهان،با تاكيد بر لزوم بهره گيري از اهرم‌هاي داخلي در نوع تعامل با كشورها بيان داشت:اگر كره جنوبي بداند كه در نقطه‌اي عليه ما اقدام كند،اين اقدام براي اين كشور هزينه خواهد داشت و يا مسئله بازار 70 ميليوني ايران كه بر روي صنايع كره جنوبي باز بود، بسته مي‌شود و اين كشور را ملزم به رعايت منافع ما بكند نتيجه بخش خواهد بود ولي اگر ببيند به رغم اين كه عليه ما دست به اقدام مي‌زند همه امكانات و امتيازات قبلي حفظ مي‌شود، ديگر خود را ملزم نخواهد كرد عليه ما قدم برندارد.

Copyright: gooya.com 2016