یکشنبه 6 آذر 1384

درگيري در مراسم معارفه رئيس جديد دانشگاه تهران، بازتاب

مراسم توديع و معارفه‌ رئيس دانشگاه تهران صبح امروز با حضور وزير علوم، جمعي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، سخنگوي شوراي نگهبان، رئيس دفتر نهاد مقام رهبري در دانشگاه‌ها، جمعي از رؤساي دانشگاه‌ها و اساتيد و دانشجويان در تالار علامه اميني دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ايسنا، دكتر محمد مهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين مراسم در سخناني با اشاره به گشايش دانشگاه تهران در سال 1313، گفت: دانشگاه‌هاي بزرگي مانند دانشگاه اهواز و شيراز به نوعي فرزندان دانشگاه تهران هستند، زيرا اساتيد اين دانشگاه‌ها به نوعي پرورش يافته‌ دانشگاه تهران هستند.

وي افزود: علامه دهخدا، شهيد مفتح، شهيد مطهري و شهيد چمران نامهاي ماندگار در تاريخ ايران اسلامي هستند كه در دانشگاه تهران مي‌توان نشاني از آنها يافت.

وزير علوم در بخش ديگري از اظهارات خود با تاكيد بر اينكه در كشور بودجه‌ زيادي براي پژوهش و فناوري صرف مي‌شود، ادامه داد: تنها يك چهارم اين بودجه در اختيار وزارت علوم است كه ساماندهي بخش پژوهش و بودجه‌ پژوهشي يكي از اولويتهاي كاريست.

دكتر زاهدي در ادامه تقويت انجمن‌هاي علمي، تقويت بنياد نخبگان و فعال كردن پايگاه اطلاعات علمي را از ديگر برنامه‌هاي وزارت علوم برشمرد.

همچنين دكتر سيد جعفر شهيدي استاد پيشكسوت دانشگاه تهران نيز در اين مراسم با بيان اينكه رياست براي كسي شان نمي‌آورد، گفت: خدمتي كه به افراد داده مي‌شود از سوي مردم و دولتي است كه به نمايندگي از مردم انتخاب شدند.

وي با بر شمردن خدمات دكتر فرجي دانا در سمت رياست دانشگاه تهران، اظهار اميدواري كرد رئيس جديد در پيشبرد اهداف دانشگاه تهران موفق باشد.

دكتر سيد رضا فرجي دانا نيز در مراسم توديع خود به بيان سخنراني خود در سالي كه به سمت رياست دانشگاه تهران منصوب شد پرداخت و افزود: نقش پژوهش در ابعاد شخصيتي، روحي و انساني جويندگان علم و ادب انكار ناپذير است.
وي دانشگاه را مدرسه‌ انسان‌سازي بيان كرد.

رئيس سابق دانشگاه تهران در خاتمه ضمن عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ايام شهادت امام جعفر صادق (ع)، به بيان خلاصه‌اي از نقش اين امام در گسترش علم و پژوهش پرداخت و خاطرنشان كرد: پايه گذار اولين دانشگاه جهان اسلام امام جعفر صادق(ع) بوده است.

رئيس سابق دانشگاه تهران از آماده شدن كتابخانه‌ دانشكده حقوق دانشگاه در روز چهارشنبه خبر داد.

دكتر فرجي دانا همچنين از تعجيل در برگزاري مراسم توديع خود انتقاد كرد و گفت: اجراي اين مراسم در فاصله‌ دو روز پس ازابلاغ حكم بي‌سابقه بوده است.

همچنين آيت‌الله عميد زنجاني نيز در مراسم معارفه‌ خود با بيان تسليت به مناسبت شهادت امام صادق (ع)، اظهار كرد: بعد از 26 سال كه به اين دانشگاه آمده‌ام، عظمت علمي دانشگاه و اساتيد بزرگ و نامدارآن را احساس كردم، اساتيدي كه حتي در آخرين نفسهايشان خدمتگزار علم كشور بودند.

رئيس جديد دانشگاه تهران اين دانشگاه را مدينه العلم ناميد و گفت: مدينه‌ علم بايد مدينه‌ فاضله نيز باشد.

عميد زنجاني در خاتمه ارتقاي علمي و پژوهشي دانشگاه تهران را آرزوي خود خواند و گفت: تمام تلاشم را صرف اين ارتقا خواهم كرد.

در حاشيه
جمعي از دانشجويان دانشگاه تهران همزمان با برگزاري مراسم توديع و معارفه رئيس دانشگاه، در اعتراض به عزل رئيس دانشگاه و انتصاب رئيس جديد، در برابر تالار علامه‌ اميني دانشگاه - محل برگزاري مراسم- تجمع كردند.

دانشجويان با سردادن شعارهايي با مضمون «استقلال دانشگاه خواست دانشجويان است»، «اين انتصاب تحقير دانشگاهيان است»، «رئيس انتصابي نمي‌خواهيم»، «رئيس انتصابي استعفا، استعفا» و خواندن سرود يار دبستاني اعتراض خود را اعلام داشتند.

دانشجويان با اعتراض تا درب غربي دانشگاه تهران آيت الله عميد زنجاني را همراهي كردند و پس از خروج وي در مقابل درب اصلي دانشگاه تجمع كردند.

يكي از دانشجويان در جمع معترضان اظهار كرد: مهمترين اهرم فشار ما دانشجويان، اساتيد هستند بنابراين بايد اساتيد پيگير استعفاي رئيس جديد دانشگاه باشند.

دانشجوي ديگري مدعي شد:عناصر خارج از دانشگاه، رياست دانشگاه تهران را به آيت‌الله زنجاني تحميل كردند و خودش تمايلي به رياست دانشگاه نداشته است.

اين دانشجويان پس از مدت كوتاهي تجمع در محوطه داخلي سردر دانشگاه تهران به سمت دانشكده حقوق و علوم سياسي رفتند و سپس به تجمع خود خاتمه دادند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ تهران و علوم پزشكي نيز در اطلاعيه‌اي با انتقاد از عزل دكتر فرجي‌دانا و انتصاب رئيس جديد دانشگاه، اعلام كرد: امروزه در سيستم آموزش عالي دانشگاه‌هاي پيشرفته و مهم جهان، لزوم مشاركت و تاثيرگذاري سه ركن ساختاري دانشگاه يعني اعضاي هيات علمي، دانشجويان و كاركنان، براي تامين بهترين بازدهي امري علمي و راهبردي است. لذا جهت پويايي دانشگاه و همراهي و همدلي اركان آن براي رسيدن به اهداف مورد نظرانتخاب رياست دانشگاه و دانشكده و گروه توسط اعضاي هيات علمي با مشورت نهادهاي مدني مرتبط با دانشجويان و كاركنان صورت مي‌گيرد. حال آيا اين پرسش خصوصا با توجه به شعار محوري رئيس جمهور مبني بر عدالت گستري مطرح نمي‌باشد كه چگونه در كشوري كه حتي در دورترين روستاهايش شوراي روستا توسط اهالي انتخاب مي‌شوند، اهالي دانشگاه از حق انتخاب رئيس و هيات رئيسه دانشگاه محروم مي‌شوند؟

در بخشي از اين اطلاعيه با مثبت‌خواندن عملكرد اولين رئيس دانشگاه منتخب هيات علمي يعني دكتر سيد رضا فرجي دانا ، آمده است: دكتر فرجي دانا به توسعه و ارتقاي اولين رسالت دانشگاه‌ها، يعني گسترش علم و تحقيق و پژوهش عنايت ويژه‌اي مبذول داشته و در باب فعاليتهاي سياسي و فرهنگي و فوق برنامه‌هاي دانشگاهيان فضاي پرنشاط و متعادلي ايجاد كرد و در حل مشكلات صنفي و رفاهي دانشجويان تحولي مثت ايجاد نمود. وي مشهور به استادي متدين، شخصيتي علمي و مديريتي غيرسياسي و مستقل مي‌باشد. حال آيا اين پرسش خصوصا با توجه به شعار محوري رئيس جمهور مبني بر مهرورزي به بندگان خدا مطرح نمي‌باشد كه چرا اين منتخب دانشگاه بر كنار مي‌شود؟ آن هم با اطلاع رساني غير محترمانه و با مراسم توديع خارج از شان و ناگهاني و با تعجيلي حيرت آور و پرسش برانگيز، آيا تمايلي به خدمت صادقانه و پرنشاط در آينده براي وي وهمكارانش براي مديريت علمي كشور باقي خواهد ماند؟

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ تهران و علوم پزشكي در خاتمه اين اطلاعيه خواستار استعفاي رئيس جديد دانشگاه و معرفي فرد جديد متناسب با خواست دانشگاهيان در كنار شرط هماهنگي با دولت شدند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'درگيري در مراسم معارفه رئيس جديد دانشگاه تهران، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016